به گفته متخصص کودکان بیماری مونو نوکلئوز یک بیماری ویروسی است که دستگاه تنفس کبد طحال و غدد لنفاوی را درگیر می کند.

تفاوت بیماری مونو نوکلئوز  با آنفلو آنزا چیست ؟رضا نیا  متخصص کودکان در گفتگو با خبر نگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، گفت:بیماری مونو نوکلئوز یک بیماری ویروسی است که دستگاه تنفس کبد طحال و غدد لنفاوی را درگیر می کند و بیشترین راه انتقال آن  آب دهان قطرات تنفسی  و غذای آلوده و تزریق خون است.

وی بیان کرد:  در کشورهای خارجی شیوع آن  در سنین نوجوانی و جوانی و بزرگسالان است اما در کشور ایران  این بیماری در کودکان دو تا سه سال مشاهده می شود  و سن شابع ان قبل از 15 سالگی است.

رضانیا گفت:  طیف علائم  این بیماری وسیع است و با بیماری انفلو آنزا و  بیماری گلو درد اشتباه گرفته می شود.

وی بیان کرد : ویروس وقتی وارد بدن می شود تب ایجاد می کند  و گلو درد  چرکی و خستگی و درد عضلانی به همراه دارد که این خستگی ممکن است تا  2 یا 3 ماه همراه بیمار باشد.

وی افزود:  از دیگر نشانه های آن متورم شدن گردن است که غده های لنفاوی پشت گردن بزرگ می شود در برخی موارد حاد باعث بزرگ شدن طحال نیز می گردد.

وی بیان کرد :  مهم ترین قدم در درمان این بیماری استراحت است  ولی هیچ گونه محدویت غذایی و رژیمی ندارد  که توسط  علائم بالینی و  تشخیص آزمایشگاهی این بیماری مشخص می شود.

رضانیا گفت: درمان در این بیماری به صورت تسکینی است و نیاز به شستشوی گلو با آب نمک است  در بیمارانی که  مشکلات حاد تنفسی دارند با تشخیص پزشک به مدت دو تا سه روز استروئیدها تجویز می شود اما در اغلب موارد نیاز به درمان انتی بیوتیک ندارد.

انتهای پیام/ز

بیماری مونو نو کلئوز را جدی بگیرید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.