پایگاه اینترنتی تایم در مطلبی به بررسی دستاوردهای احتمالی نشست سران کره شمالی و کره جنوبی پرداخت.

آنچه از سومین نشست سران دو کره انتظار می‌رودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی تایم در مطلبی درباره نشست سران دو کره نوشت: مون جائه این، رئیس‌جمهور کره جنوبی در حالی امروز سه‌شنبه برای ملاقات با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی وارد پیونگ‌یانگ شد که در خصوص دستیابی به دستاوردهای ملموس در قبال پیمان صلح دو کره و جان دوباره بخشیدن به گفتگوهای عاری‌سازی هسته‌ای شبه‌جزیره کره امید دارد.

نشست سه روزه سران دو کره که سومین دیدار آنها نیز است، در حالی برگزار می‌شود که مذاکرات کره شمالی و آمریکا پس از نشست میان رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در ماه ژوئن به بن بست رسیده است.

تایم در این مطلب نوشت: مون و کیم در اولین دیدار تاریخی خود در ماه آوریل در روستای پانمونجوم فصل جدیدی از برقراری صلح میان دو کشور را آغاز کردند. کیم همچنین اولین رهبر کره شمالی است که از زمان پایان جنگ دو کره در سال 1953 به کره جنوبی سفر کرد. دومین دیدار سران دو کره در ماه می، پیش از دیدار کیم و ترامپ، برگزار شد.

این دور از مذاکرات (سومین دور) پس از برگزاری هفتادمین سالگرد تاسیس کره شمالی و رژه نظامی در این کشور برگزار می‌شود. رئیس جمهور کره جنوبی ممکن است گسترش روابط اقتصادی میان دو طرف که به علت تحریم پیونگ یانگ کاهش یافته است را پیشنهاد دهد تا از این طریق خصومت‌ها در 155 مایل مرز مشترک دو کشور کاهش یابد. اما دستاوردهایی که از نشست سران دو کره قابل دستیابی است به چند بخش تقسیم می‌شود:

پیمان صلح روی میز مذاکره

بنابر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رئیس جمهور کره جنوبی روز گذشته اعلام کرد قصد دارد در جریان مذاکرات با رهبر کره شمالی موضوع صلح دائمی و غیر قابل برگشت را پیگیری کند. هر دو طرف تمایل خود را برای امضای توافق صلح دائم به منظور پایان دادن به جنگ میان دو کره نشان داده‌اند. اما آمریکا بدون ارائه شواهد مربوط به خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی با طرح توافق صلح موافق نیست و ابراز نگرانی کرده است این توافق ممکن است نیروهای نظامی این کشور، مستقر در کره جنوبی، را به خروج از شبه جزیره کره مجبور کند.

تعویق خلع سلاح هسته‌ای

پیشرفت در دستیابی به پیمان صلح میان دو کره می‌تواند به ازسرگیری مذاکرات مربوط به عاری‌سازی هسته‌ای شبه جزیره کره میان واشنگتن و پیونگ یانگ منجر شود. رئیس جمهور کره جنوبی پیشتر ابراز امیدواری کرده بود بتواند به توافقی میان شروط آمریکا و درخواست‌های کره شمالی برای تضمین امنیتی خود دست یابد. واشنگتن بارها از ادامه تولید سوخت هسته‌ای توسط کره شمالی انتقاد کرده است. پیونگ یانگ هم آمریکا را به اتخاذ سیاست دوگانه و گانگسترمأبانه متهم کرده است.

به دنبال مطرح شدن حملات سایبری کره شمالی و نیز احتمال برگزاری مانور نظامی واشنگتن در شبه جزیره کره، تنش‌های میان آمریکا و کره شمالی طی هفته‌های اخیر بالا گرفت. مون از سران دو کشور خواست تصمیمات جسورانه‌ای برای خروج از بن بست فعلی خود اتخاذ کنند. با این حال مقامات کره جنوبی نسبت به دستیابی به چشم‌اندازی خوش بینانه به منظور عاری سازی هسته‌ای  شبه جزیره کره تردید دارند.

انگیزه های اقتصادی

نشست کیم و مون می‌تواند مسیر را برای ایجاد روابط نزدیک میان دو کره هموار کند. هفته گذشته اولین دفتر ارتباطی دو کشور در مرز کره شمالی به منظور تسهیل ارتباطات دو کشور بازگشایی شد. این دفتر تازه‌ترین نماد آشتی میان دو دشمن تاریخی است.

تایم در پایان نوشت: اتخاذ سیاست ایجاد روابط حسنه با کره شمالی از سوی مون جائه این شامل پروژه های اقتصادی مشترک به منظور بهبود زیرساخت‌های محروم است. هر چند طرح های پیشین در این زمینه با شکست مواجه شده اما همچنان باید دید آیا انگیزه‌های جدید از جمله خط آهن 35 میلیارد دلاری چین- سئول- پیونگ یانگ خواهد توانست صلح پایدار را در شبه جزیره کره تضمین کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: کره شمالی ، آمریکا ، آسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار