در ماه مهر با خرید نوشت افزار های تولید ملی مهربان باشیم.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،  چند سالی است که تولید کنندگان داخلی دست به کار شده و نوشت افزارهای با کیفیت برای فرزندان این مرز و بوم تولید میکنند، نوشت افزارهایی که میتواند جایگزین اجناس بی کیفیت خارجی باشد.

ذدو

کارخانه تولیدی نوشت افزار در همدان اقدام به تولید محصولات با کیفیت و توزیع آن بین تمام استان های کشور کرده است.
عرضه محصولات با کیفیت و همراه با قیمت مناسب از ویژگی‌های نوشت‌افزارهای تولیدی در استان همدان است، که با تولید داخلی و نوآوری رضایت مردم را نیز جلب کرده است.

مُهر اقتصاد مقاومتی بر نوشت افزار ایرانی

نوشت افزار های ایرانی هم طراز با نوشت افزارهای اروپایی

مدیر کارگاه تولید دفتر در همدان گفت: گروه طراحی برگ سعی کرده باشناخت سلیقه ی مخاطب محصولاتی با طرح های متنوع و جدید تولید کند، خوشبختانه با استقبال خوبی هم روبرو شده است.

علی درخشان اطهر ادامه داد: این طرح برگرفته از طرح هایی است که بر اساس شخصیت ها و الگو های ایرانی و اسلامی طراحی شده باشد.

ذدو

وی با ابراز خرسندی درباره فروش محصولات کارگاه تولیدی گفت: خوشبختانه در وضعیت مناسب و خوبی قرار داریم، اما هزینه های جاری مانند حمل و نقل، کارگر، حقوق و دستمزد ها و به ویژه مواد اولیه افرایش پیدا کرده که در بعضی مواقع مشکلاتی را ایجاد کرده است.

مدیر کارگاه تولیدی برگ با اشاره به اینکه متاسفانه امسال قیمت مواد اولیه به ویژه کاغذ و هزینه های چاپ افزایش داشته است، ادامه داد: تا  اندازه ای می تونیم قیمت ها را افزایش دهیم چرا که بازار و خریداران ظرفیت و کشش افزایش قیمت را ندارد.

مُهر اقتصاد مقاومتی بر نوشت افزار ایرانی

درخشان تصریح کرد: متاسفانه بزرگترین آفت و مشکل در حوزه‌ کاری نوشت افزار، واردات بی رویه و حتی قاچاق لوازم التحریر است، این محصولات اکثرا به صورت قاچاق و با کیفیت های بسیار پایین وارد بازار میشود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه حمایت های خوبی از تولید کنندگان صورت نمی گیرد و ابزار تشویقی مناسبی هم وجود ندارد که تولید کننده را وادار به ورود و سرمایه گذاری به این حوزه کند گفت: برخورد جدی با قاچاق، وجود نظارت بر بازار نوشت افزار، حمایت از تولید کنندگان، پرداخت تسهیلات بانکی مناسب، در نظر گرفتن سهمیه مشخص برا محصولاتی از جمله کاغذ میتواند کمک خوبی به تولید کنندگان لوازم التحریر و نوشت افزار کند.

مُهر اقتصاد مقاومتی بر نوشت افزار ایرانی

درخشان تصریح کرد: از نظر کیفیت به جرات میتوان گفت تولید کنندگان ایرانی از بهترین مواد و بالاترین کیفیت برای تهیه نوشت افزار استفاده می کنند، که با محصولات طراز اول اروپایی قابل رقابت است.

ذدو

رونق اشتغال با حمایت از تولید داخلی

با یکی دیگر از تولید کنندگان نوشت افزار در همدان که با نام تجاری پیام رسانه فعالیت می کند به گفتگو نشستم، وی با اشاره به اینکه عرضه اجناس تولید داخل در همه حوزه ها نقش مهمی در رونق اشتغال و بهبود اوضاع معیشتی مردم دارد گفت: منافع این کار شامل همه مردم و به ویژه کارگران شاغل در واحدهای تولیدی می شود.

ذدو

طاقتی‌ احسن ادامه داد: اگر مسئولان، تولیدکنندگان را تشویق به تولید محصولاتی با طرح های جذاب بکنند تا از این طریق دانش آموزان ترغیب به خرید لوازم التحریر داخلی شوند می توانند نه تنها در تحقق اقتصاد مقاومتی گام بردارند بلکه در تقویت فرهنگ بومی نیز موثر واقع شوند.

وی با اشاره به مشکلات پیش رو در عرصه تولید محصولات نوشت‌افزاری افزود:‌ هر چند که در ایران لوازم‌التحریر استانداردی تعریف نشده اما پیام رسانه در تولیدات خود حداقل استانداردهای جهانی را رعایت کرده است. از جمله اینکه بر خلاف دفاتر وارداتی که از کاغذهای بازیافتی تولید می‌شوند محصولات چاپخانه پیام رسانه از کاغذ تولید اولیه بوده که مطابق با استانداردهای جهانی است.

ذدو

مدیر این چاپخانه یکی دیگر از ویژگی‌های نوشت‌افزارهای تولید این کارخانه را استفاده از مرکب‌های پایه گیاهی عنوان کرد و گفت: استفاده از مرکب‌های صنعتی مشکلاتی را برای سلامتی کودکان به همراه دارد اما محصولات چینی مرکب شیمیایی استفاده شده که باز هم مطابق با استاندارد جهانی نیست.

طاقتی احسن استفاده از کاغذ مرغوب 70 گرمی در دفاتر مدارس را سومین ویژگی محصولات پیام رسانه عنوان کرد و افزود: در سطح بازار دفاتر با ورق‌های 50 تا 60 گرم استفاده می‌شوند این در حالی است که این دفاتر فرایند آموزشی را دچار مشکلاتی می‌کند که پس‌زدگی و رنگ‌دهی از جمله آن است.

ذدو

طراحی های ایرانی اسلامی بر روی جلد دفتر دانش آموزان

یکی از طراحان این کارخانه تولیدی با اشاره به اینکه شخصیت‌های ایرانی برجسته‌ای در تاریخ کشورمان کم نداریم گفت: دانش آموزان جذب رنگ های شاد و طراحی های جذاب هستند.

ذدو

دهقان با بیان اینکه یک دفتر مناسب باید دارای کیفیت بالا طراحی های مناسب با سن افراد باشد افزود: طراحی های این کارخانه رنگ و بوی ایرانی و اسلامی دارد تا هم برای بچه ها جذاب باشد و هم کمک به چرخ اقتصاد کشور کند.

بازار در قرق کالاهای بی‌کیفیت

اغلب بازاری‌ها بر این نکته اذعان دارند که امروز بازار لوازم التحریر در محاصره محصولات چینی و خارجی است.

احمد رضایی یک فروشنده لوازم التحریر گلایه مندانه می‌گوید: انبوه کیف ، کفش و لوازم التحریر چینی دربازارِ خریدهای اول مهر امان تولید‌کننده داخل را بریده و دانش آموزان با دیدن رنگ ها و شکل های متنوع آن ناخوداگاه جذب وسایل خارجی می شوند.

وی گفت: اجناس خارجی بسیار بی کیفیت هستند و بعد از چند بار استفاده به مواد دور ریختنی تبدیل می شوند.

ذدو

فرهاد میرزایی یکی از لوازم التحریر فروشان بر این عقیده است که باید از تولیدکنندگان داخلی عرضه لوازم التحریر حمایت و جلوی واردات گرفته شود،چون تنها در این صورت است که می‌توان شاهد فروش لوازم التحریر ایرانی و با کیفیت باشیم.

وی افزود: استقبال خانوادها از خرید لوازم التحریر ایرانی کم‌تر است، زیرا لوازم التحریر خارجی با رنگ های شاد و طراحی های زیبا در بازار فراوان است.

او ادامه داد: برخی افراد به خاطر تبلیغات دروغین اعتقاد پیدا کرده اند که جنس خارجی با کیفیت تر است، در صورتی که اینطور نیست.

میرزایی گفت: دانش‌آموزان بیشتر به دنبال وسایلی هستند که شخصیت‌های کارتونی بر روی آن برجسته و با کیفیت باشد، برای همین به طبع آن اجناسی که متقاضی بیشتری دارند را می‌آوریم که به فروش برسند.

ذدو

به سراغ یکی از فروشندگان بازار لوازم التحریر داخلی رفتم، او گفت: اگر چه محصولات داخلی بازار کیف مدارس، از کیفیت مطلوبی برخوردار است و حتی از اجناس مشابه خارجی نیز بهتر است، اما باید بدانیم طرح‌های نقش بسته بر روی این محصولات همان نقوش خارجی و شخصیت‌های کارتونی مورد علاقه دانش‌آموزان است که از شبکه‌های تلویزیونی و بعضاً ماهواره‌ای پخش می‌شود.

وی ادامه داد : متاسفانه مسئولین ما برای ترویج سبک ایرانی -اسلامی می کوتاهی کرده اند.

مُهر اقتصاد مقاومتی بر نوشت افزار ایرانی

رضا نوری، دارای سه فرزند که به همراه پسرش در حال خرید دفتر و لوازم تحریر هستند، در خصوص کیفیت، قیمت و طرح‌ محصولات گفت: اگر بخواهیم بین لوازم التحریر ایرانی و خارجی یکی را انتخاب کنم، باید بگویم که فرزندان من بیشتر نوشت افزارهایی را دوست دارند که نمادی از شخصیت‌های کارتونی مورد علاقه‌شان را داشته باشد،اما متاسفانه بیشتر نمادها خارجی هستند.

ذدو

پدر مینا ادامه داد: هیچکس نمی داند قهرمان این نوشت افزارها چگونه زندگی نامه ای دارند، آیا شخصیت جلد روی دفترها شیطانی است یا قهرمان واقعی؟
وی تصریح کرد: لوازم التحریر غربی از رنگ‌بندی جذابتری برخوردار است،اما باید گفت کیفیت نوشت‌ابزارهای خارجی بسیار پایین است.

سهراب یاری از دیگر شهروندان همدانی که به همراه دخترش برای خرید لوازم التحریر مراجعه کرده است، می‌گوید: هرجای بازار را که نگاه کنی از تولیدات خارجی وارداتی پر شده و بچه‌ها وقتی این طرح ها می‌بینند، دوست دارند که خرید کنند.

مُهر اقتصاد مقاومتی بر نوشت افزار ایرانی

وی افزود: ما والدین در مقابل طرح‌های وسوسه‌برانگیز و البته پر‌رنگ و لعاب لوازم‌التحریر، در برابر کودکانمان توان مقاومت نداریم، مجبور هستیم که تن به خواسته‌های کودکانه فرزندانمان بدهیم.

مادر یک دانش‌آموز که در حال قیمت کردن کیف و کفش برای فرزند کلاس سومی خود است،‌در خصوص تب وتاب بازار و خرید لوازم التحریر گفت: با توجه به وجود مشکلات اقتصادی بیشتر به سمت محصولی می رویم تا از نظر هزینه‌ای کمتر باشد؛هرچند باید بدانیم ارزانی نیز باعث کم بودن کیفی محصول می‌شود.

ذدو

او ادامه داد: خانواده‌ایی که دو،سه دانش‌آموز در مقاطع مختلف دارند،با توجه محدودیتی که در دریافت حقوق و دستمزد ماهانه دارند،توانایی تهیه محصولات گران قیمت را ندارند.

برپای نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی تا هفته نخست مهر ماه

محمد پورداود مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان گفت: نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی از ۲۰ شهریور در ۱۶ نقطه استان همدان آغاز شده است و تا هفته نخست مهرماه ادامه دارد.

ذدو

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی در دو نقطه سازمان دانش‌آموزی و دبیرستان پسرانه شهید حاج‌بابایی برای دانش‌آموزان دایر است، افزود: در این نمایشگاه نوشت‌افزارهای ایرانی از ۱۰ تا ۱۵ درصد تخفیف برخوردار است.

پورداود با بیان اینکه استقبال خوبی از نمایشگاه شده است، عنوان کرد: خوشبختانه مردم اعتماد خوبی به کالای ایرانی دارند.

70درصد لوازم التحریر در بازار همدان خارجی است

عباس ستاره ای رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌التحریر همدان با بیان اینکه ۳۰ درصد از لوازم التحریر موجود در بازار "تولید داخلی" است، گفت: مردم خواهان اجناس ایرانی هستند اما تولید به میزان نیاز وجود ندارد.

ذدو

وی اظهار داشت: متاسفانه امسال بخاطر افزایش نرخ ارزو نوسانات اقتصادی قیمت لوازم‌التحریر نیز تا 40 درصد افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌التحریر همدان با بیان اینکه در سال گذشته یک دانش‌آموز با 40 الی 50 هزار تومان می‌توانست دفتر و لوازم‌التحریر مورد نیاز خود را خریداری کند، ابراز کرد: ولی امسال همان دانش‌آموز باید برای خرید همان وسایل مبلغ 100 هزار تومان بپردازد.

ستاره ای گفت: با توجه به اقتصاد مقاوتی و توصیه برای مصرف کالاهای داخلی، گرایش مردم به سمت و سوی اجناس ایرانی سوق پیدا کرده است و از ما تقاضای خرید لوازم‌التحریر ایرانی را دارند اما متاسفانه تولیدات ایرانی به اندازه نیاز مردم وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: تولیدکنندگان ایرانی برای تامین اجناس مورد نیاز مردم نیاز به زمان بیشتری دارند و در مرحله اول باید زیرساخت‌های حمایت از تولید ملی ایجاد شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر همدان گفت: در بخش دیگری از گفت‌وگو به قیمت انواع دفتر در سطح بازار اشاره کرد و افزود: مثلا قیمت دفتر معمولی و 40 برگ که در سال گذشته 750 تومان به فروش می رفت، امسال قیمت همان دفتر به 1500 تومان رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه جنس دفترهای ایرانی بسیار برتر و مطلوب تر از دفترهای خارجی است، تصریح کرد: اما اجناس تولید ملی نیاز به تنوع بیشتری دارد.

ذدو

افزایش قیمت کاغذ رونق اقتصادی را کند کرده است

 ستاره ای در خصوص کمبود کاغذ در استان می‌گوید: کمبود کاغذ در استان وجود ندارد اما قیمت آن بسیار بالا رفته است. با این حال دفتر جزو اقلامی است که با 60 درصد رشد قیمت نسبت به سال گذشته، کمترین رشد نرخ را در میان اقلام نوشت‌افزاری داشته است، زیرا دفتر یک جنس فصلی است و قابل احتکار نیست و اگر در فصل و زمان مناسب خود که در همین ایام است، فروخته نشود تا سال آینده فروش چندانی نخواهد داشت.

ستاره‌ای بیان می‌کند: متاسفانه کاغذ بسیار گران شده است؛ برای مثال بسته کاغذ A4 که سال گذشته 10 هزار تومان فروخته می‌شد امسال به 20 هزار تومان رسیده است.

مدیر صنف لوازم نوشت‌افزار فروشان استان با بیان اینکه بیشتر اجناس بازار همدان وارداتی از کشور چین است افزود: اگرچه بیشتر اجناس بازار چینی است اما خوشبختانه در سال‌های اخیر تولیدکنندگان داخلی توانسته‌اند حدود 30 درصد از کالاهای وارداتی را تولید کنند و این پیشرفت بسیار خاست است.

وی در خصوص لزوم ثبات نرخ کالای داخلی گفت: کیفیت این اقلام بسیار خوب است و مشتریان نیز تمایل به خرید کالای ایرانی دارند اما تولید کنندگان باید علاوه بر حفظ کیفیت کالای تولیدی، ثبات و نرخ این کالاها را نیز مراعات کرده تا مشتریان از کالاهای داخلی بیشتر استقبال کنند.

ذدو

گردش مالی ۶ هزار میلیاردی بازار لوازم التحریر در ایران

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، پیش از این در ششمین نمایشگاه ایران نوشت، گفته بود گردش مالی سالیانه لوازم التحریر در ایران ۴ تا ۶ هزار میلیارد تومان است که می‌تواند ۶۰ هزار شغل ایجاد کند، اما سهم تولید کننده ایرانی از این بازار لوازم فقط ۱۰ درصد است.

وی به بار فرهنگی لوازم التحریر اشاره کرد و افزود: بار فرهنگی لوازم التحریر برای ما بیشتر اهمیت دارد زیرا نوشت‌افزار حامل بار فرهنگی برای دانش‌آموزان است حتی ترکیب رنگ‌ها آثار مثبت و منفی دارد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: کشور ما بیش از هر کشوری دارای قهرمان در عرصه‌های مختلف است و ما نیاز به الگوسازی از سوی کشورهای خارجی نداریم.

وزیر آموزش و پرورش به ممنوعیت استفاده از کالاهای خارجی که دارای نماد خارجی باشند در مدارس تأکید کرد و افزود: به عنوان مثال دانش‌آموزان نباید از کوله‌پشتی‌ها و لوازم التحریری استفاده کنند که نماد خارجی را تبلیغ می‌کنند و در این مسیر به کمک والدین نیاز داریم.

ذدو

 طبق آمار، امسال حدود ۲۰ میلیون دانش آموز و دانشجو وارد مراکز تحصیلی شده اند. اگر این ۲۰ میلیون،  هرکدام ۲۰هزار تومان نوشت افزار خارجی خریداری کنند، مبلغی معادل ۴۰۰ میلیارد تومان ارز از کشور خارج می‌شود. اما اگر به جای آن نوشت افزار ایرانی خریداری کنند علاوه بر اینکه هزاران جوان ایرانی مشغول به کار خواهند شد، از تعطیلی واحدهای تولیدی کشورجلوگیری می‌شود.

گزارش از الهام صریحی فاضل

بازار لوازم التحریر در همدان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار