چارق نوعی کفش دست دوز مناطق مختلف کشور از جمله کردستان است که از آن به نخستین پاپوش در تاریخ کشور یاد می شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،کاله شمامه بندی از کفش های سنتی منطقه کردستان است، هر چند الان از چرخه استفاده خارج شده و حالت زینتی به خود گرفته است، اما به همت تعداد معدودی استادکار هنوز خود نمایی میکند.

چاروق از نخستین پاپوش های سنتی ایرانیان است که در مناطق کردنشین به آن کاله شمامه بندی می گویند.

هنر کاله شمامه بندی سالیان زیادی است گوشه گیری اختیار کرده و در کردستان ایران تنها یک استاد کار مهابادی آن را زنده نگه داشته است.

هرمزیاریدر گفتگوبا خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: از سازنده های کلاله شمامه بندی است که میگوید: از دوران کودکی با این حرفه آشنا شده و این هنر حدود  200 سال است نسل به نسل در خانواده آنها از پدر به پسر به ارث رسیده است.

یک محقق و نویسنده مهابادی میگوید: صنعت کفش در این منطقه قدمتی 5 هزار و 500 ساله و ریشه ای بسیار کهن تر از زمان مادها دارد.

ابراهیم زاده افزود: این کفش درمنطقه ما تا 100 سال قبل استفاده میشد و از دو تیکه مجزا  ساخته می شد.

وی می افزاید:کف این پاپوش ازچرم بز،گاو،گوساله،گاومیش و شتراست و رویه آن قبلا ازابریشم بود اما به دلیل پرهزینه بودن درحال حاضر ازکاموا و نخ استفاده می کنند.

ابراهیم زاده می گوید: این نوع پاپوش قالب چپ و راست آن با هم تفاوت دارد.

رد پای این هنر در شعر شاعران پرآوازه ی کرد هم دیده می شود.

پاکزاد کارشناس هنری گفت: استاد هیمن در شعری چنین سروده است (له ئاسمانی نی تا ویت رانه گا ده ستم له قاف نی تا کاله ئاسنت بو هه لبه ستم).

ظرافت هنری و قدمت تاریخی این پاپوش سنتی میراث فرهنگی را به تکاپو برای زنده نگه داشتن آن واداشته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مهاباد در گفتگوبا خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت:به همت آقای هرمزیاری و حمایت اداره کل میراث فرهنگی این هنر که جزو رشته های منسوخ بود دوباره احیا شده است.

شهابی افزود: به کسانی که قصد تجهیز کارگاهشان را دارند تسهیلات وام بانکی و تسهیلات بیمه ای تعلق میگیرد.

آوازه ی زیبایی این نوع کفش قدیمی به فراسوی مرزها هم رفته است و گردشگران خارجی، این پاپوش زیبا را همچون سوغاتی ارزشمندی به دیار خود می برند.

به همت آقای رحمان هرمزیاری هنر کاله شمامه بندی طی سالیان اخیر از جمله سال 92 از نمایشگاه کارهای صنایع دستی نشان ملی دریافت کرده است.

کاله شمامه بندی از هنرهای اصیل این منطقه است هنری که هویت تاریخی و فرهنگی ما را نشان میدهد و بهتر است برای حفظ آن کوششهای بیشتری صورت گیرد.

انتهای پیام/ه

کفش سنتی کردستان 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.