بهره مندی از فضای مجازی وظرفیت کاربران اینترنتی می تواند در ترویج فرهنگ عاشورایی تاثیر بسزایی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، محرم از دیرباز در فرهنگ و تمدن اسلامی جایگاه ویژه ای داشته است و علاوه بر معرفت دینی، فرهنگ همبستگی را در جامعه ترویج می دهد. همچنین شرکت در مجالس روضه وسخنرانی موجب می شود جوانان بسیاری از آسیب های اجتماعی مصون باشند چرا که این مراسم روح وقلب آنان را تحت تاثیر قرار می دهد از این رو باید از ماه محرم و برگزاری این مجلس ها برای تبیین مبانی دینی وفلسفه قیام عاشورا و انتقال ارزش های معنوی و اسلامی و درس های زندگی به نوجوانان وجوانان استفاده کرد.

 در این ایام  کاربران اینترنتی وفضای مجازی با انتشار مطالب و تصاویر دسته های عزاداری و مطالب عاشورایی سعی درترویج فرهنگ عاشورایی دارند.

با چند نفر از همشهریان همدانی در این زمینه هم صحبت شدم.


ترویج فرهنگ عاشورایی درفضای مجازی زمینه سازرشد معنویت و پویایی اندیشه

آقای حمید رضا مومنی که یکی از هیات داران عزاداری سرور و سالار شهیدان است نظر خود را در این باره اینگونه می گوید.
امروزه که استفاده از فضای مجازی در اکثرمردم رواج پیدا کرده است به نظر می رسد بهره مندی درست از این فضا می تواند در ترویج فرهنگ عاشورایی نقش موثری ایفا کند.

او با اشاره به اینکه عطر محرم در فضای مجازی هم پیچیده شده است ،می گوید:در حال حاضر بسیاری از هیات های عزاداری روز و تاریخ مراسم های خود را در فضای مجازی به اشتراک می گذارند تا از این طریق بتوانند اطلاع رسانی مناسبی انجام دهند.

این جوان که افتخار خود را خادمی امام حسین (ع) می داند،گفت: فضای مجازی دارای ظرفیت گسترده ای است بشکلی که هم اکنون تمام افراد جامعه به نوعی با اخبار ومطالبی که در این فضا منتشر می شود سروکاردارند، به همین دلیل می توان از ظرفیت این فضا در راستای آگاهی بخشی درباره حقیقت واقعه عاشورا ودرس های این روزهای حماسی استفده کرد.  
ترویج فرهنگ عاشورایی درفضای مجازی زمینه سازرشد معنویت و پویایی اندیشه

یک خانم دانشجو هم اینگونه گفت:عاشورا رخدادی کم نظیر در تاریخ بشریت است و قیام علیه ظالم ومظلومیت امام حسین (ع) ویارانش درسی فراموش نشدنی است که هرسال با آیین و رسومی خاص برگزار می شود.

خانم ادیب که در رشته جامعه شناسی مشغول به تحصیل است ادامه می دهد و می گوید:
این روزها حال وهوای محرم به فضای مجازی هم کشیده شده می شود،سایت ها واپلیکیشن های زیادی برای دسترسی راحت تر مردم به منابع دینی،دیدن زنده حرمین،خواندن زیارت عاشورا وشنیدن مداحی ها منتشر می شود.     

باتوجه به تاثیر این فضا و کاربران اینترنتی در گسترش فرهنگ عاشورایی با کارشناس فضای مجازی به گفتگو نشستم.

ترویج فرهنگ عاشورایی درفضای مجازی زمینه سازرشد معنویت و پویایی اندیشه

ضرورت بهرمندی از فضای مجازی در ترویج فرهنگ عاشورایی


عباس چشمه قصابانی با اشاره به اینکه فضای مجازی یکی از خواسته های بشردر طول تاریخ بوه که همواره به دنبال این بوده که بتواند اندیشه ها،اطلاعات وفرهنگ ها را انتقال دهد که امروزه این امر محقق شده است.

استاد کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی همدان با بیان اینکه ما می توانیم از این بستر به نحو مطلوب استفاده کنیم افزود: باید از این طریق فرهنگ ها واندیشه های اسلامی خود را به تمام دنیا معرفی کنیم.

وی ادامه داد: ضریف نفوذی که فضای مجازی امروزه ایجاد کرده است باید گفت، یکی از پرنفوذترین رسانه ای است که با تمام اقشار جامعه و برای همه سنین وجود دارد.

دکتر چشمه قصابانی با اشاره به اینکه  رسانه هایی همچون تلویزیون، روزنامه ها و کتاب ها مخاطب های خاص خود را دارد خاطر نشان کرد؛ اما فضای مجازی امروز در جامعه مخاطبان بیسیار زیادی را به خود جلب کرده است بطوری که به جرات می توان گفت 80 درصد افراد را تحت تاثیر خود قرار داده است.

کارشناس فضای مجازی  بیان کرد: باید گفت اخبار و مطالبی که در فضای مجازی انتقال داده می شود به مراتب خیلی سریعتر از روزنامه ها و رسانه های درگیر انجام می شود وما از این طریق می توانیم فرهنگ های مذهبی ودینی خود را معرفی وانتقال دهیم.

چشمه قصابانی اظهار داشت: متاسفانه نتوانستیم تاکنون آنطور که باید از این فضا بهره درست وکافی را برده باشیم اما چنانچه فضای مجازی بعنوان واقعیت مجازی پذیرفته شود وسرعت درانتقال از این روش را در نظر داشته باشیم وبه آن اهمیت ویژهای بدهیم می شود به بهترین نحو از آن بهره مند شد.

وی با اشاره به عاشورا وفرهنگ عاشورایی هم اینگونه گفت: فرهنگ عاشورا وماهیت آن سینه به سینه در بین نسل های مختلف منتشر شده است اما چه خوب است که از امروز از فضای مجازی در این زمینه استفاده کنیم این فرهنگ دینی ومذهبی  همچنین واقعیت های این روز را به جوامع دیگر منتقل کنیم.

کارشناس فضای مجازی اظهار داشت: از آنجا که این روزها بسیاری از دشمنان و بدخواهان کشور با جولان دادن در این محیط سعی در انحراف افکار عمومی دارند، استفاده از این ظرفیت برای معرفی درس‌های اخلاقی این حماسه عظیم نباید مورد غفلت واقع شود.

وی گفت: موضوع ظلم ستیزی  امام حسین (ع) و عطوفت ومهربانی ایشان  وصلابت آن حضرت می تواند به سبک و قالب مستند وفیلم واز طریق فضای مجازی در اختیار کاربران قرار گیرد.


ترویج فرهنگ عاشورایی درفضای مجازی زمینه سازرشد معنویت و پویایی اندیشه

واما سخن پایانی؛ به نظر می رسد استفاده از این فضا باید بیش از پیش مد نظر کاربران اینترنتی قرار گیرد و جوانان باید با استفاده درست از این فضا فرهنگ دینی و عاشورایی را بیشتر از هر زمان نشر دهند تا از این روش ذعموم مردم جامعه بخصوص نوجوانان با اهداف عزاداری برای سالار شهیدان و فرهنگ عاشورایی و فلسفه محرم بیشترآشنا شوند.


انتهای پیام/ج


ترویج فرهنگ عاشورایی درفضای مجازی زمینه سازرشد معنویت و پویایی اندیشه

 

برچسب ها: محرم 97 ، فضای مجازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.