کهگیلویه وبویراحمد سالانه با تولید 40 هزار تن لیمو تامین کننده عمده لیموی جنوب کشور است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج   لیمو ترش (Lemon) یا به اختصار لیمو، از خانواده مرکبات و میوه درخت لیمو است که در موارد متعددی همچون آشپزی، پزشکی، صنعت و …، مورد استفاده قرار می‌گیرد. لیمو ترش میوه‌ایست که در تمام فصول دیده می‌شود اما لیموهای اوایل پاییز وزمستان پرآب‌تر از زمان‌های دیگر می‌باشند.

درخت (در واقع درختچه) لیمو در مناطق گرمسیری (آب و هوای مدیترانه‌ای) می‌روید و درخت لیمو که در برخی مواقع ارتفاع آن به ۴ نیز متر می‌رسد، دارای شاخه‌های بلند به همراه برگ‌های سبز پهن، مات و بیضی شکل است. گل‌های معطر درخت لیمو از درون سفید و از بیرون ارغوانی رنگ هستند.

مناطق گرمسیری کهگیلویه وبویراحمد به دلیل آب وهوای مناسب به زیر کشت لیمو  رفته است.

 

کهگیلویه وبویراحمد تامین کننده لیموی جنوب کشور

 

20هزار نفر در باغات لیمو کهگیلویه وبویراحمد مشغول هستند

 

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج  با بیان اینکه در هر هکتار به طور متوسط 12 تا 15 تن لیمو برداشت می شود افزود: این میزان نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش داشته است.

تاج الدینی تصریح کرد: هر هکتار باغ لیمو ترش  برای دو نفر شغل ایجاد می کند که در مجموع برای 20هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال زایی ایجاد می شود.

وی گفت: روستاهای کلاغ نشین، بیدزرد، امام زاده جعفر، آب توت، آب چیرک از مناطقی هستند که بیشترین لیمو ترش را تولید می کنند.

80 درصد لیمو کهگیلویه وبویراحمدصادر می شود

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه استان یکی از بزرگترین قطب‌های کشاورزی به شمار می‌رود اعلام کرد:لیموی استان با توجه به شرایط مناسب یکی از با کیفیت ترین لیموی کشور است.

تاج الدینی افزود:گفت: عمده محصول لیموترش تولید شده به استانهای اصفهان‌، بوشهر، تهران و خوزستان صادر می شود.

 

 

نبود کارخانه فراوری  مشکل اصلی باغداران

 

یکی از باغداران با بیان اینکه مشکل اصلی ما در اینجا نبود کارخانه فراوری است گفت:به دلیل نبود این کارخانه محصولات ما به استان های همجوار صادر و تبدیل به مواد خوارکی و با قیمت بیشتر به ما بازگردانده می شود.

دیگر کشاورز هم نبود بازار ثابت را ازدیگر مشکلات عنوان کرد و افزود:محصول تولیدی ما با قیمت کمتر به دلال فروخته می شود با این اوصاف دلالان به سود دهی بیشتر می رسند.

 رئیس جهاد کشاورزی استان مهمترین مشکلات باغداران نبود کارخانه فراوری محصولات باغی عنوان کرد و گفت:تاکنون هیچ کارخانه تولیدی فرآورده های لیمو در استان ایجاد نشده است.

تاج الدینی افزود:از سرمایه گذاران می خواهیم که در ایجاد کارخانه فراوری ورود نمایند ما هم در پرداخت تسهیلات کم بهره وتسریع در صدور مجوزواگذاری اراضی برای ایجاد کارخانه کمک می نمایم.

 سطح زیر کشت باغات لیمو5هزارهکتارکه 3و300هکتار زیر بار هستندکه پیش بینی می شود امسال بالغ بر 40هزار تن برداشت می شود.

گفتنی است: برداشت لیمو تا اواسط مهرماه ادامه دارد.

گزارش از ذوالفقار دیودل

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.