برنامه گفتگوی ویژه خبری با موضوع مشکلات واحد‌های تولیدی برای تامین مواد اولیه پتروشیمی پخش شد.

افزایش 22 درصدی معاملات بخش پتروشیمی در 5 ماهه نخست سالبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برنامه گفتگوی ویژه خبری  (شنبه 24 شهریور) با موضوع مشکلات واحد‌های تولیدی برای تامین مواد اولیه پتروشیمی از شبکه دوم سیما پخش شد.

در ابتدای برنامه محسن صفایی عضو هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک درخصوص ظرفیت یتروشیمی اظهار کرد: صنایع پلاستیک به عنوان یک صنعت فراگیر بوده که نزدیک به یک میلیون اشتغال ایجاد کرده است.

صفایی با اشاره به فراگیر بودن این صنعت از کیف و کفش تا محصولات ساختمانی، لوله و وسایل پزشکی و غیره ادامه داد: صنایع زیادی هستند که زمینه پلیمری دارند، بنابراین هم از نظر اشتغالزایی هم به لحاظ عرضه محصول در خدمت جامعه است. و هر روزدر حال توسعه است. اما در سالهای اخیر به دلایل مختلف دچار آسیب شده است.

عضو هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک درخصوص ظرفیت یتروشیمی افزود: در حال حاضر نزدیک به 60 درصد از کارخانجات مربوط به محصولات پتروشیمی تعطیل شده‌اند و بخش عمده ای از آنها یعنی صنایع تکمیلی تولید 10 تا 30 در صد به کار خود ادامه می‌دهند که علت آن رکورد طولانی مدت در کشور و همچنین کمبود مواد اولیه است.

احمد مهدوی دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی مهمان دیگر برنامه با بیان اینکه صنعت پتروشیمی مزیت کشور ایران است، گفت: امروزه صنعت پتروشیمی در تمام اجزای زندگی مردم نفوذ کرده و کم کم جایگزین چوب و آهن می‌شود و حتی محصولاتی در حال عرضه به بازار است که به مراتب از آهن قوی تر است.

وی ادامه داد: این صنعت به دلیل دارا بودن منابع هیدروکربنی فراوان باید در کشور گسترش یابد و به این طریق اقتصاد کشور را تقویت شود. ما می‌توانیم با راه اندازی صنایع تکمیلی، آن را گسترش داده و از این راه ارزش افزوده بیشتری تولید کنیم.

مهدوی درخصوص پرسه صادرات تصریح کرد: پرسه صادرات زمانبر است، اینطور نیست که امروز به اروپا و فردا به آسیا صادرات داشته باشیم. اگر بازار را از دست دهیم، بعدها برای به دست آورددن آن دچار مشکل خواهیم بود. ما با همکاری دولت نیاز صنایع تکمیلی را برآورد کرده‌ و برای صادرات پتروشیمی‌های مختلف سقف تعیین کرده‌ایم.

وی گفت: تمام اقدامات شرکت‌های مختلف در بخش تولید و صادرات کنترل می‌شود. مثلا اگر یکی از واحد با مشکل مواجه شده و درصد تولیدش کاهش یابد، به واحد دیگر فرصت جبران این خلا را می‌دهیم. بنابراین پتروشیمی کف نیاز واحدهای داخلی را تامین می‌کنیم.

صفایی در واکنش به اظهارات مهدوی بیان کرد: گفتن اینها در بیان زیبا است اما همه می‌دانیم که حقیقت چیزی فراتر از بیانات زیبا هم وجود دارد و اگر ما مدعی هستیم که همه پتروشیمی ها در خدمت مردم و صنایع داخل هستند پس چرا همه صنایع نسبت به این قضیه گلایه مند هستند؟ در واقع باید گفت سونیت در مدیریت باعث این مسئله شده است. یعنی عرضه صحیحی که باید انجام شود، نمی‌شود به دلیل آنکه شما برای رفتارهای پتروشیمی هیچگونه پنالتی ای قائل نشده‌اید.

وی افزود: پتروشیمی در مقابل مردم و از قاب تلویزیون به مردم قول دهد که کف عرضه‌ای که در کارگروه تنظیم بازار سال گذشته مصوب شده است، از این پس انجام می‌دهد و همچنین بگوید از آن زمان تاکنون چرا مدیریت نشده است؟

حسین در عضو اتحادیه صنایع پایین دستی پتروشیمی طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه بورس کالا يک دماسنج است و اگر دمای این دماسنج بالا برود نمی‌توانیم آن را بشکنیم، گفت: خود پتروشیمی ها هم نیز دلالی می کنند، بنده همین الان می توانم در خارج از بورس مواد پتروشیمی دریافت کنم ، فرایند ورود و خروج کالا مشخص است، بنده فردا صبح می توانم نمونه ای از حواله هایی که خارج از بورس در یک سال گذشته بوده است را در شبکه های اجتماعی بگذارم.

عباس یعقوبی معاون عملیاتی بازار بورس کالا طی تماس تلفنی با اشاره به اینکه تصمیم صادرات و یا عدم صادرات کالا با وزارت صمت است ادامه داد: در حال حاضر پت بطری صادر نمی‌شود ، سال گذشته بخشی از محصولات مورد نیاز کشور از محل واردات تأمین شد لذا اگر این کمبود از محل واردات تامین نمی‌شد تقاضا برای بخش داخلی بیشتر می شد .

احمد مهدوی ابهری دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه نیاز صنایع پایین دستی را کنار گذاشته ایم خاطرنشان کرد: معاملات صورت گرفته در همه پلیمرها در ۵ ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه در دنیا برای بورس کف و سقف تعیین نمی شود به طوریکه بورس واقعی در عرضه و تقاضا است افزود: سقف تقاضا را از بورس برداشته‌ایم و قیمت را عرضه و تقاضا تعیین می کند.

مهدوی ابهری با اشاره به اینکه در عرض پنج ماه تقاضا ۵ میلیون تن بالا رفته است گفت : باید حقیقت را بگوییم، وزارت صمت اقدام به تهیه بسته ای کرده است به طوری که مالیات، برق، بیمه را ملاک قرار داده اند تا کسانی که بیمه و مالیات پرداخت می‌کنند و تولید نهایی کرده‌اند باید در بورس خرید انجام دهند، ولی موضوع به این سرعت حل نمی‌شود زیرا هزاران پروانه وجود دارد که اقدام به تولید نمی کنند و این پروانه ها به اشخاص دیگری داده می شود و می گویند شما بخرید و بفروشید و در نهایت به دارنده پروانه سودی تعلق می گیرد.

وی با اشاره به اینکه پت بطری پارسال اضافه داشتیم افزود: سال گذشته قدری اضافه بهتری داشتیم که کسی از ما خرید انجام نمی‌داد اما امسال ۲۶ هزار تومن قیمت آن شده است و علت آن این است که به دست مصرف کننده واقعی نمی رسد و با قیمت بالا آن را به فروش می رسد ما حتی یک کیلو صادرات نداریم.

محسن صفایی عضو انجمن ملی پلاستیک و پلیمر ایران خطاب به آقای یعقوبی افزود: دستور بدهید تا لیست تمام کسانی که خریداران بزرگ ظرف سه سال گذشته بودن را به انجمن ملی تحویل بدهید چرا ممانعت صورت می گیرد، انجمن ملی بارها درخواست کرده است تا این شفافیت با دادن لیست به وجود آید لذا همه می دانیم که این لیست در دست چه کسانی است و می دانیم که دلال چه کسی است.

وی تصریح کرد: کسی که در سال گذشته هزاران تن مواد دریافت کرده است باید آن مواد را صرف تولید کرده باشند و برق مصرف کرده باشد و پرسنل داشته باشد اگر نکرده این چنین عمل نکرده یعنی دلال است.

صفایی با اشاره به اینکه اگر بخش تولید کننده واقعی کمبود را احساس نمی‌کرد هیاهو نداشتیم افزود: با همکاری صنایع، بورس و پتروشیمی قیمت ها چند برابر شده است.

عضو انجمن ملی پلاستیک و پلیمر ایران با اشاره به سو مدیریت در این حوزه اظهار کرد: در بازار مواد وجود دارد اما با همکاری صنایع و خود پتروشیمی ها قیمت چند برابر شده است.

مهدوی ابهری با اشاره به اینکه پتروشیمی تندگویان دولتی است و هر هفته داشته های خود را عرضه می کند گفت : آمار ما را می توانید از گمرک بگیرید که حتی یک کیلو هم صادرات نداریم.

یعقوبی با اشاره به اینکه پتروشیمی تند گویان عرضه خود را از طریق بورس انجام می دهد گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت با هماهنگی انجمن‌های مربوطه اگر اشکالی در سهمیه وجود داشته باشدرا اصلاح خواهند کرد و انجمن های تخصصی مربوطه برای هر کالا باید نظراتشان را بدهند تا خریداران واجد شرایط مشخص شوند.

حسین در عضو اتحادیه صنایع پایین دستی پتروشیمی با اشاره به اینکه بنده می توانم عکس حواله هایی را که خارج از بورس فروخته شده را ارائه دهم، گفت: در یک سال گذشته به غیر از کارخانه های آرد از ۲۹ شهریور سال ۹۵ مطابق مصوبه شورای رقابت خارج از بورس هر نوع معامله ممنوع اعلام شده است.

وی گفت: اشکالی ندارد که سقف رقابت باز باشد اما مابه‌التفاوت سقف تا کف باید در یک صندوق تجمیع شود و متولیان آن یعنی وزارت صمت و سازمان حمایت کنند.

دُر از فعالان صنایع پلاستیک در گفتگوی تلفنی در پاسخ این پرسش که آیا صنایع پتروشیمی کشور، صادرات را بر تامین بازار داخل و زنجیره پایین دست ترجیح می‌دهند؛ گفت: در حقیقت صادرات در پتروشیمی‌ها بیشتر از فروش داخل است.

مهدوی در ادامه اظهارات دُر گفت: یک رانتی در بورس کالا ایجاد شده است. با توجه به آمار سال 96 و 97، تقاضا در سال گذشته تا دیروز 2میلیون 745 هزار تن بوده و امسال 7 میلیون 704 هزار تن شده است، یعنی 5 میلیون تن افزایش تقاضا داشته‌ایم که این افزایش ناگهانی محل سوال است. نرخی که تولید کننده از ما خرید می‌کند، با نرخی که در بازار عرضه می‌شود متفاوت است و با چندین برابر قیمت وارد بازار می‌شود.

یعقوبی فعال بورس در گفتگوی تلفنی در رابطه با مدیریت بورس توسط دلال ها گفت: بر اساس مصوبات شورای رقابت و مصوبات قبلی تنظیم بازار و همچنین مصوبات اخیر تمامی خریداران واجد شرایط توسط وزارت صمت احراز صلاحیت شده و به بورس اعلام می‌شوند. یعنی ما مشتری که از سوی وزارت صمت و برمبنای سامانه بهین یاب تایید نشده باشد، نداریم. تنها مشتریانی که توسط وزارت صمت تایید می‌شوند حق خرید دارند.

مهدوی در خصوص سامانه بهین یاب تصریح کرد: هر کسی که پروانه کسب دریافت کرده در این سامانه ثبت نام کرده است، در صورتی که بسیاری از آنها کار تولید انجام نمی‌دهند. مسئله این است که وقتی فردی با خرید یک محموله پتروشیمی چهار برابر تولیدش سود می‌برد، دیگر به سراغ تولید نمی‌رود.

صفایی تاکید کرد: در حالی که یک متولی که خود در 17 پتروشیمی عضو هیئت مدیره است، و سیسنم معیوبی به نام بهین یاب را ایجاد کرده است، که بارها درخواست اصلاح ارائه شده است. باید از تولید کننده گواهینامه ارزش افزوده فصلی ‌اش و همچنین لیست بیمه او را بگیرید. و بسیاری از کارهای دیگر که انجام نمی‌شود. تنها در این صورت است که می‌توان بین دلالان تولیدکنندگان تمییز قائل شوید. این کار کدام نهاد است؟

یعقوبی در پاسخ اظعار کرد: تمامی اینها در وزارت صمت به عنوان مصوبات کارگروه تنظیم و وظایف هر شخص مشخص شده است. و در بحث نظارتی این موضوع، وظایف این وزارت به عهده سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگاه گذاشته شده است.

وی ادامه داد: در خصوص قیمت، سقف قیمت را کاهش داده‌اند و درصدد هسستند تا آن را اصلاح کنند.

دُر با تاکید بر این مثل که با فریاد آی دزد آی دزد نمی توان کاری را از پیش برد؛ بیان کرد: با یک بررسی کوچک می توان آمار موج سواران و دلالان را به‌ راحتی درآورد.

صفایی در پایان بیان کرد: از سال 93 که مصوب شد براساس نرخ ارز آزاد قیمت پایه گذاری در بورس باشد، شیب رو به صعود پتروشیمی‌ها و مشکلات صنایع پایین دستی شروع شد. دلیل آن تصمیمات شتایزده و هیجانی پتروشیمی بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار