پخت و توزیع غذای نذری در ماه محرم از سنت های مسلمانان و موجب آرامش روح و جان است.

توزیع غذای نذری آرامش جان وروحبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان ،شور واشتیاق حسینی وعشق فراوان به سید وسالار شهیدان به شیوه های مختلف از سوی مردم کشور دیده می شود و این موضوع  مربوط به روز یا ماه خاصی نیست اما در ماه محرم این عرض ارادت ها بشکل ویژه از سوی مردم ایران اسلامی نمایان تر می شود.

پختن غذای نذری درماه محرم  یکی از سنت های زیبا وپسندیده مسلمانان بخصوص مردم ایران در ایام محرم وصفر است که در این ایام ،افراد بشکل گروهی در هیئت ها ومساجد و حتی حیاط منازل به پخت غذای محرم مشغول می شوند .

 باید گفت، درباره  نذری دادن و تایید آن امیرالمومنین حضرت علی (ع) می فرماید: همانا خداوند ما را برگزید و گروهی را برای ما برگزید تا یاریمان کنند و به سبب شادی ما شاد باشند و به وقت حزن اندوهگین باشند واموال وجان هایشان را درراه ما بذل کنند، آنان از ما وبه سوی ما هستند.

عزای حسینی (ع) یکی ازمراسمات شاخص در فرهنگ اسلامی کشور است که در ماه محرم با پخت نذر، این ایام گرامی داشته می شود.

این روزها هم با فرارسیدن ایام محرم پخت غذای نذری در ماه محرم  آنقدر بساطش داغ شده است که در بعضی از کوچه ها ومحلات ، مردم به عشق چشیدن غذای نذری ،ساعت ها ایستادن درصف های طولانی را به جان می خرند، چرا که معتقدند چشیدن نذری امام حسین (ع) برکت زندگی شان  و سامتی جسم وروحشان است.

توزیع غذای نذری آرامش جان وروح
براین اساس برآن شدم که با همشهریان همدانی هم صحبت شوم.

یکی از نذری دهندگان این روزهای همدان که مشغول توزیع غذای نذری بود اینگونه گفت: امام حسین (ع)و توجه به اهل بیت ایشان خود برکت الهی برای شیعیان و حتی همه مردم جهان است.

آقای حیدری می گوید: شیعیان آبروی خود را مدیون سالار شهیدان اما حسین (ع) هستند وما باید از قیام ایشان و واقعه عاشورا درس بگیریم.

این مرد میان سال در ادامه گفت: غذای نذری یکی از بهترین و پاک ترین غذاها به شمار می آید.

او که کارمند بازنشسته است به نذر هر ساله خود اشاره کرد وگفت: هرسال در این روزها نذری می دهم وبیشتر نذر خود را بین مستمندان توزیع می کنم و خدمت به عزاداران حسین (ع ) از این طریق  آرام بخش روح وجان من است.

توزیع غذای نذری آرامش جان وروح

به سراغ خانمی که درحال گرفتن غذای نذری از هیئتی بود رفتم وبا او صحبت کردم.

این خانم 50 ساله می گوید: من سرپرست یک خانواده هستم که وضعیت خانوادگی ما خیلی روبراه نیست که بتوانیم خودمان نذری برای امام مظلوم پخت وتوزیع کنیم اما این افراد خیر با برپایی هیئت و سفره های نذری در مساجد، مردم را به یاد امام حسین (ع) می اندازند.
او در حالی  که برای مظلومیت سالار شهیدان اشک می ریخت گفت: نذری امام حسین به زندگی ام برکت داده است چرا که غذای نذری امام حسین با خلوص نیت وبا عشق به ایشان پخته شده است.

توزیع غذای نذری آرامش جان وروح


با پخت غذای نذری زندگی خود را سرسامان داده ام

به سراغ یکی  آشپزهایی که در هیئت غذای نذری پخت می کرد رفتم وبا اونیز به گفتگو نشستم.

آقای محرابی هم اینگونه می گوید:من حدود 20 سال است که هر ساله برای امام حسین (ع) در هیئت ها غذا می پزم و همواره این امر را استقبال می کنم.

اوکه ارادت خود به سالار شهیدان را این گونه نشان می دهد ادامه داد:هرسال با خدمتی که در این هیئت ها انجام می دهم برکت زندگی ام زیاد می شود و آن را مدیون امام حسینم هستم و توانسته ام به زندگی ام سر وسامان درست وحسابی بدهم.

این آشپز درادامه حرف هایش گفت: آشپزی و فضای آشپزخانه برایم مقدس است بخصوص در این روزهای ماه محرم و با وضو شروع به کار می کنم.

با یک کارشناس مذهبی هم دراین زمینه هم صحبت شدم.

نذری یک فرهنگ دینی و ریشه قرآنی دارد

حجت السلام موسوی با اشاره به اینکه نذری و نذری دادن تداعی کننده ارزش های اجتماعی نظیر برابری اتحاد ونظم است افزود: نذر ریشه قرآنی دارد.

وی گفت: همکاری زنان ومردان هنگام طبخ نذری نشانه مساوات وبرابری زنان ومردان درعرصه زندگی است.

این کارشناس مذهبی  با بیان اینکه نذر باید فرهنگ سازی شود  ادامه داد: مراسم نذری دادن مجموعه ای از ارزش های انسانی و اسلامی است که در کنار همیاری و دوستی مردم نشان دهنده فرهنگ ، آداب ، رسوم و عقاید های ما است.

توزیع غذای نذری آرامش جان وروح

نذر در همه ادیان  الهی وجود دارد

موسوی با بیان اینکه نذر درهمه ادیان الهی حتی غیر الهی هم  وجود دارد گفت: بسیاری از ادیان دیگر اعتقاد خاصی به نذر نذری دادن دارند.
وی اظهارداشت: شاید بتوان نذرها را وسیله ی برای وحدت مسلمانان دانست و باید گفت، برخی از ارامنه وزرتشتیان به حضرت ابوالفضل (ع) و امام حسین (ع) ارادت ویژه ای دارند و هرساله اقلامی را  نذر و به هیئت های مسلمان می دهند.

توزیع غذای نذری آرامش جان وروح

ضرورت در نذورات معنوی


کارشناس مذهبی ادامه داد: در میان انواع نذرها ، کمتر به نذرهای معنوی نظیر روزه، ختم قرآن ،ذکر صلوات و نظیر آنها توجه شده است و این در حالی است که این موضوعات هم می تواند از موارد نذر باشد که به طور حتم تاثیر زیادی در تزکیه نفس و ارتقای روحی انسان ها دارد.

کیانی خاطر نشان کرد: به هر حال در هرمحفل ومجلسی که دیگی به نیت آقا بر اجاق گذاشته می شود یا شمعی در دل سقا خانه ای روشن می شود ویا حتی باران اشکی بر روی گونه هایمان بنشیند  در حقیقت چراغ آگاهی ،روشن شده است.

وی در ادامه افزود: همه نذرها برای شفای جسمانی نیست و گاهی باید نذر کنیم که شفای معنوی پیدا کنیم و حقیقت را از غیر حقیقت تشخیص دهیم .

توزیع غذای نذری آرامش جان وروح
حجت السلام موسوی  بیان کرد: گاهی دادن نذری از روی چشم وهم چشمی ها است وسفره هایی پهن می شود که پای آن فقرا ومستمندان نمی نشینند بهتر است در این شرایطی که جنگ نرم و جنگ اقتصادی از سوی دشمنان طراحی شده بیشتر نذرهایمان به سوی محصولات فرهنگی سوق داده شود تا جوانان جامعه نسبت به نهضت ابا عبدالله آگاه شده وتربیت عاشورایی داشته باشند.

وی به فلسفه صف های طولانی برای نذری گرفتن هم اشاره کرد و اظهار داشت: مردم طبق اعتقادات و عقاید خود حاضرند مدت ها در صف های طولانی بایستند تا از این نذر الهی بچشند که این موضوع بستگی به اعتقادات هر شخصی دارد از جمله  اینکه برخی برای شفای بیمار یا عده ای برای برکت زندگی شان از آن بهره می برند.

توزیع غذای نذری آرامش جان وروح  

 

توزیع غذای نذری آرامش جان وروح

و اما سخن پایانی؛ باید  گفت نذری دادن فقط به توزیع مواد خوراکی محدود نمی شود بلکه می توان با تسری دادن این سنت به نذر های معنوی مانند روزه ،ختم قرآن، ذکر صلوات و... در تزکیه نفس تاثیر بسزایی داشت چرا که نذر معنوی چراغ روشنی است که موجب می شود دراین ایام با شور حسینی مان شعور ومعرفت اهل بیت عصمت وطهارت را بیشتر بیاموزیم وامیدواریم افرادی که قصد  ونیت معنوی بالای دارند نظر بیشتری بر پایین دستان اجتماع داشته باشند.


انتهای پیام/ج

پخت وتوزیع غذای نذری موجب آرامش جان وروح است

گزارش: زهرا جعفرپورایروانی

برچسب ها: محرم 97 ، نذری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۸ ۳۱ شهريور ۱۳۹۷
پخش احسان نسبت به سالهای قبل خیلی خیلی کم شده بود واقعا جای تاسفه