مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) در ایام ماه محرم، نقش اساسی در هدایت و روشنگری و انتقال پیام حضرت اباعبدالله الحسین (ع) دارند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس،مداحی و ذکر مصیبت خاندان عصمت و طهارت (ع) از پایه‌های اساسی مراسم عزاداری در ایام محرم است که هدقف آن ترویج شورو شعور نهضت حسینی است در به همین راستا با یکی از مداحان و پیرغلامان استان هرمزگان گفتگویی کردیم.


خودتان را معرفی کنید


علی زامیادهستم، متولد فروردین ۱۳۳۸ در روستای گهره فین

 

از چه سنی شروع کردید به مداحی؟


حدودا از سن ۱۸ سالگی قاری قرآن بودم ودر سال ۵۳ در دانشگاه در ایام محرم روضه خوانی می‌کردم، اما فعالیت اصلی و مداحی را در سال ۹۴ در قطب آباد فین شروع کردم.


چگونه وارد مداحی شدید؟


از بچگی به همراه پدر خود در عزاداری‌های ماه محرم شرکت می‌کردم و پدرم مهمترین مشوق من برای ورود به عرصه مداحی بود.بیان نهضت حسینی همراه با شور و شعور


از امام حسین (ع) چه می‌خواهید؟


از امام حسین (ع) می‌خواهم در آن دنیا من رو پیش درگاه خدا شفاعت کند، آبروی من رو حفظ کند و مرا یاری کند که بنده مخلص خدا باشم و تا آخر عمر نوکری و مداحی ایشان و خاندانش را بکنم.

کدامیک از اشعارتان را بیش‌تر دوست دارید؟


هر چه دارم از تو دارم یا حسین، هر چه خواهم از تو دارم یا حسین، گر نبودم نوکر خوبی ترا بار امید شفاعت از تو دارم یا حسین.
عمریست حسینی ام نمک گیر شدم، هر شب سر سفره حسین سیر شدم، هر کس به جوانی رهی را طی کند، من هم در خانه حسین پیر شدم


اساتید شما چه کسانی بودند؟


حاج آقا محمد علی ترابی مشوق و منتقد من  و مرحوم حاج غلامحسین نصیری بودند.


تأثیر شعر خوب در امر مداحی چیست؟


شعرخوب باید روشنگر، حماسی و بصیرت افزا باشد، به طوری که با محتوایش بتواند مخاطب را جذب کند و بر مخاطبان تاثیر بگذارد و گاهی با یک شعر خوب و قوی مسیر زندگی مخاطب عوض می‌شود.


کدامیک از منبری‌های بزرگ را می‌شناختید؟ و احیانأ با آن‌ها منبر هم داشته اید؟


افتخار داشتم بعد از منبرغلام رضا شیرزاده، ولی اله محبی، عبدالرحمن ذاکری، حاج آقا عباسی و محمد پلاسی مداحی کنم.

 

از خود چه به یادگار گذاشته اید؟


من در زمینه نوحه خوانی و مولودی خوانی تبحر که این بزرگترین موهبت خدا و یادگار من برای ترویج فرهنگ عاشورایی است و بنده در چهاردهمین اجلاس پیر غلامان به عنوان پیر غلام برتر برگزیده شدم.


راجع به شور خوانی بگویید؟


شورخوانی اگر با شعور بسیار خوب و موثر است، چرا که شوری که با اشعار بصیرتی و حماسی در خصوص اهل بیت علیهم السلام باشد مخاطبان پرشور را به راه و مسیر درست هدایت می‌کند.


در مورد سبک‌هایی که به صورت تقلیدی از روی خوانندگان غربی و همراه با عیا می‌باشد چه نظری دارید؟


من همیشه منتقد این سبک مداحی بوده و هستم چرا که با فرهنگ ما همخوانی ندارد، متاسفانه بعضی از مداح‌ها برای جذب مخاطب سراغ از اشعار و سبک‌های خواننده‌های غربی استفاده می‌کنند و وقتی اجرا می‌کنند برای مستمع آن سبک و یا ترانه غربی تداعی می‌شود و که این اصلا درست نیست و سبب دوری از هدف اصلی مداحی یعنی ترویج شور در کنار شعور حسینی را خدشه دار می‌کند.

بیان نهضت حسینی همراه با شور و شعور

 

برای کدام روضه‌ها بیش‌تر می‌سوزید؟


همه مصائب امام حسین (ع) برای من سوزناک است، اما از روضه حضرت علی اصغر (ع)، چون کوچکترین شهید کربلا بود بیش‌تر می‌سوزم.



برای مداحان چه نصیحتی دارید؟


توصیه من به مداحان افزایش مطالعه در زمینه مسایل مذهبی و قیام عاشوراست چرا که یک مداح باید خودش آنقدر مطلع و به روز باشد که بتواند با مداحی درست سبب هدایت جامعه و روشنگری شود و خرافات و اشعار و سبک‌های نامناسب را با بصیرت و علم خویش از مداحی‌ها دور کند تا سبب رشد و تعالی مخاطبان شوند.


برای بانیان هیأت چه نصیحتی دارید؟


از بانیان هیئت‌های عزاداری می‌خواهم به جای رقابت با اخلاص کار کنند و کارشناسان و مداحان خوب در هئیت استفاده کنند تا فرهنگ حسینی را در جامعه نشر و گسترش دهند.


از شهدای کربلا کدامیک را بیش‌تر دوست دارید؟


همه شهدای کربلا را دوست دارم، ولی ارادت بیش تری به حضرت علی اصغر (ع) و ابوالفضل عباس (ع) دارم.


توصیه شما به شاعران آئینی چیست؟


توصیه می‌کنم بر حماسی بودن و محتوای اشعار بیش‌تر کار کنند.

 

پیرغلام به چه کسانی می‌گویند؟


افرادی که همه عمر خود را وقف و نوکری در مجالس اهل بیت علیهم السلام و سید الشهدا کنند و سرشار از فرهنگ آل الله باشند.


چقدر اشعار ما درخور امام حسین (ع) و اهل‌بیت (ع) است؟


شعرا باید دوری از هجو را در سرودن اشعار مد نظر داشته باشند، اشعار باید بیانگر فرهنگ آزادی خواهی باشند و از سرودن اشعار آمیخته به خرافات و متغایر با فرهنگ حسینی باید پرهیز شود.



به نظرتان مناجات خوان کم داریم؟


بله متاسفانه در استان هرمزگان فقط دو مناجات خوان داریم و افزایش تعدادمناجات خوان‌های نیاز به همیاری سایر نهاد‌ها برای برگزاری کلاس‌های آموزشی و پرورش مناجات خوان داریم.


نظر شما درباره مسجد رفتن و ارتباط هیئتی‌ها با مسجد چیست؟ به نظر می‌آید این ارتباط کم رنگ است؟


از نظر من متاسفانه جدا شدن از مساجد یکی از آفت‌ها است و باید پیوند هیات با مسجد و روحانیت برقرار باشد تا مانع انحراف شود.

 

ظاهر مداح چقدر اهمیت دارد؟


جوانانی که به هیئت می‌روند به حرکات و رفتار‌های مداح نگاه می‌کنند و ظاهرو پوشش مداح تاثیر به سزایی در جذب مخاطب دارد، مداح باید ظاهر خود را حفظ نماید و، چون همیشه زیر ذره بین مخاطبان هستندو همه مداحان را به اسم اهل بیت علیهم السلام می‌شناسند، باید آبروی این بزرگواران باشیم و ضروری است از پوشش و ظاهر مناسب در مداحی استفاده شود.


یک مداح باید چگونه باشد و چگونه رفتار کند؟


یک مداح باید روانشناسی بلد باشد و از لحاظ علمی و محتوای اخلاقی رشد داشته باشد. مداح خوب کسی است که مطلع، ولایی، خوش اخلاق، مردم دار و آگاه باشد تا الگوی مناسبی برای دیگران باشد.

 

آیا گرفتن پول برای روضه‌خوانی اشکال دارد؟


هر کاری مزدی دارد، ولی بهتر است روضه خوان‌ها برای مداحی نرخ یا مبلغ تعیین نکنند و با اخلاص مداحی کنند.


به نظر شما عزاداری امام حسین (ع) باید چه ویژگی داشته باشد و هیئت خوب چه هیئتی است؟ چگونه می‌توانیم برای امام حسین (ع) عزاداری کنیم؟


عزاداری باید بدون وهن و خرافات باشد و باید در عزاداری‌های امام حسین (ع) باید شکوه قیام عاشورا، عظمت و آزادگی، اما حسین (ع) و یارانش را نشان داد.


هیئت‌ها چگونه می‌توانند در مقابل نفوذ فرهنگی سد ایجاد کنند؟


استفاده از سخنرانان و روحانیون مطلع در هیئت‌ها، مداحی روشنگرانه و مناسب، اخلاص داشتن و نداشتن رقابت در امر هئیت داری از مهم‌ترین عوامل مبارزه با نفوذ فرهنگ بیگانه است، از هیجانات کاذب به دور باشند.



نقش مداحان در دعوت جوانان به پرشور بودن هیئت‌های امام حسین (ع) چیست؟


مداحان با ارائه سبک‌های ارائه سبک‌های جذاب و حماسی، اخلاق مداری و نقش مهمی در دعوت جوانان پرشور به مراسمات امام حسین (ع) دارند، بصیرت افزایی  و ذکر شرط یاوری و یاوران امام، ازوظایف مداحان است.

 

انتهای پیام/ر

مصاحبه با علی زامیاد پیرغلام برگزیده هرمزگانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.