شبکه الاتجاه عراق در گزارشی با اشاره به دست داشتن آمریکا و عربستان در ناآرامی‌های بصره، تصریح کرد دولت عراق در قبال این توطئه‌ها سکوت کرده است.

الاتجاه عراق: ناآرامی‌های بصره نقاب از چهره توطئه‌های آمریکایی-سعودی برداشتبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه تلویزیونی الاتجاه عراق در گزارشی اعلام کرد ناآرامی ها در استان بصره، میزان توطئه آمریکا و سعودی را علیه عراق بر ملا کرد و دولت عراق نیز تاکنون در قبال رویدادهای بصره و حمایت کنسولگری آمریکا در بصره از اقدامات خشونت آمیز هیچ موضعی اتخاذ نکرده است.

این گزارش می‌افزاید کنسولگری واشنگتن برای وارد کردن گروه‌های نفوذی در میان تظاهرکنندگان برای ایجاد هرج و مرج تلاش کرده بود. با اینکه شواهدی از مداخله مذبوحانه آمریکا در این خصوص وجود دارد، اما دولت عراق هیچ موضعی تاکنون در این خصوص اتخاذ نکرده است. نور مجید گزارشگر الاتجاه در این باره گفت ناآرامی‌های بصره، نقاب از چهره طرح‌های آمریکایی-سعودی و تلاش‌های آنان برای کشاندن عراق به نقطه اول برداشت.

در ادامه گزارش الاتجاه آمده است: بسیاری از حجم مداخله خارجی سخن گفتند اما دولت عراق در قبال آنچه اتفاق افتاد و در قبال حمایت کنسولگری آمریکا از برخی گروه‌ها برای ایجاد هرج و مرج و اقدامات خشونت آمیز در بصره هیچ موضعی اتخاد نکرده است. یک کارشناس نیز در این باره گفت: به آتش کشیدن نهادها به این شیوه به تظاهرکنندگان و خواسته های آنان لطمه زد. ما در عین اینکه تأکید می کنیم سوزاندن و به آتش کشیدن هنگام تظاهرات، درست نیست اما تأکید می کنیم دولت باید به وظایفش در قبال شهروندان عمل و حقوق حداقلی آنان یعنی خدمات رسانی را تأمین کند.

این گزارش می‌افزاید: بسیاری از دولت می خواهند در اتفاقاتی که در کنسولگری آمریکا در بصره می گذرد، بازنگری کند چرا که این کنسولگری از نفرت انگیزی علیه طیف‌های عراقی و اختلاف افکنی بین عراق و کشورهای همسایه اسلامی حمایت می کند. این در حالی است که قوانین بین المللی درباره انجام دادن اقداماتی که به حاکمیت کشورها از طریق واسطه های فکری یا مالی لطمه می زند، هشدار داده است. از طرف دیگر حقوق‌دانان خاطر نشان می کنند به آتش کشیدن نهادهای دولتی غیر دولتی، جرم کیفری است.

یک کارشناس حقوقی نیز در این باره گفت: به آتش کشیدن نهادها و امثال این کارها از طرف وطن پرستانی که خواهان حقوق اهل بصره هستند کاملا مردود است و این اقدامات را محکوم می کنند. چنین اقداماتی صد در صد خارجی است و عراقی نیست. به آتش کشیدن کنسولگری ایران در بصره از نظر اجتماعی، حقوقی و دیپلماتیک مردود است. در پی اتفاقات بصره که پنج روز از آن می‌گذرد، شماری از نیروهای مردمی بر تعطیلی کنسولگری آمریکا در بصره پافشاری می کنند و از مجلس جدید عراق می خواهند مسئولیت بازنگری در خصوص حضور آمریکا در عراق و بحرانی هایی را که در این کشور به وجود می آورد به عهده بگیرد که تازه ترین اقدام آمریکا نیز حوادث بصره است.

انتهای پیام/

توطئه آمریکا و عربستان در ناآرامی‌های استان بصره

برچسب ها: عراق ، آمریکا ، عربستان ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار