معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای بهبود وضعیت زعفران باید زنجیره تولید و عرضه زعفران تشکیل تا بتوان بازار جهانی را هم از نظر تولید و هم قیمت رقابتی در اختیار داشته باشیم.

برای بهبود وضعیت زعفران باید زنجیره تولید و عرضه زعفران تشکیل دادبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛محمد علی طهماسبی معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در جلسه هم اندیشی پیرامون مشکلات حوزه زعفران در تربت حیدریه گفت: همه دست اندرکاران حوزه تولید زعفران امروز اینجا جمع شدند تا با تشکیل یک تشکل واحد بتوانند معضلات و نابسامانی‌های این حوزه را سامان دهند لذا ما معتقدیم دولت نباید تصدی گری کند و این خود کشاورزان هستند که بایداین  امور را تا انتها پیگیری کند.

وی تصریح کرد: برای بهبود وضعیت زعفران باید زنجیره تولید و عرضه زعفران تشکیل تا بتوان بازار جهانی را هم از نظر تولید و هم قیمت رقابتی در اختیار داشته باشیم

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: این زنجیره تولید باید در منطقه شکل بگیرد و اگر می‌بینیم گردش مالی زعفران در جهان ۸ میلیارد دلار است و تنها حدود ۴۰۰ میلیون دلار آن نصیب ایران می‌شود به این خاطر است که نتوانستیم زنجیره تولید و عرضه و به تناسب آن صنایع تبدیلی این محصول را در داخل ایجاد کنیم.

ورود دولت به خریدوفروش زعفران وظیفه دولت است

مزروعی رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم در این نشست گفت: ورود دولت به خریدوفروش زعفران نه تنها اشکال ندارد بلکه  وظیفه دولت است

وی بیان کرد: وقتی ما از محصولات متنوع زراعی و باغی می‌توانیم ارزآوری خوبی داشته باشیم و حتی اگر آب فروشی هم داشته باشیم، چرا این اقدامات خوب را انجام ندهیم؟

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: ما در دنیا شاهد هستیم که صحرا‌های خشک و بی آب وعلف و مناطق بلااستفاده را با تکنولوژی و علوم وفنون جدید را به طبیعت زیبا وپرمحصول تبدیل می‌کنند، پس ماهم باید از تکنولوژی روز استفاده کنیم و کشورمان که یک کشور کشاورزی است را ارتقا دهیم.

مزروعی گفت: ما نباید از وجود رقبا مثل اسپانیا و چین و هند نگران باشیم، بلکه این رقبا باعث تلاش بیشتر ما خواهتد شد.

وی با بیان اینکه خیلی محصولات دیگر مثل گیاهان دارویی، زیره سبز و… در استان خراسان رضوی داریم که همین الان در دبی با قیمت بسیار بالا طالب آن هستند، تصریح کرد: ما در شورای هماهنگی سازمان دنبال تقویت این موارد هستیم، پس اهمیت بخش کشاورزی را باید بیشتر قدر بدانیم.

باید برای صادرات زعفران تعرفه مشخصی داشته باشیم

سعید باستانی نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی هم در ادامه گفت : اگر زنجیره تولید و عرضه زعفران در قالب یک شیوه مدون باشد نباید دولت ورود پیدا کند لذا سازمان تعاون روستایی با درک این خلاء به خرید توافقی و حمایتی این  محصول کشاورزان اقدام کرد.

وی افزود: زعفران بعنوان یکی از ۵ کالای اساسی حوزه صادرات بخش کشاورزی اهمیت دارد و اگر قرار است صادراتی انجام شود ما باید برای آن تعریف مشخص و برنامه ریزی شده داشته باشیم.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی ورود ارزآوری زعفران به بازار ثانویه ارز را نامناسب عنوان کرد و افزود: چنانچه از روی ناچار شاهد ارز آوری این محصول در بازار ثانویه ارز باشیم یقینا صادرات بصورت غیر مجاز انجام می‌شود و لذا نیازمند یک تشکل صادراتی قوی هستیم

باستانی گفت: فعالیت علمی چشم گیری در حوزه طلای سرخ انجام نشده و می‌طلبد مرکز تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی یک بسته حمایتی علمی در نظر بگیرد تا کشاورز بداند که اگر تا دیروز در هر هکتار ۴ کیلیوگرم زعفران خشک برداشت داشته امروز با اجرای این بسته حمایتی و علمی می‌تواند حتی دو برابر گذشته برداشت محصول داشته باشد.

انتهای پیام//ا.س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.