حوزه سلامت در هفته قبل با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به مرور بخشی از آن می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

صادرات دارو‌های سنتی به بیش از ۳۰ کشور دنیا/ ۹۶ درصد داروی مورد نیاز بیماران تولید داخلی است

غلامرضا اصغری معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و داروگفت: سازمان غذا و داروی ایران مدیریت بازار ٢٠ میلیارد دلاری را برعهده دارد که شامل دارو، تجهیزات پزشکی، محصولات آرایشی و بهداشتی و همچنین مکمل‌ها می‌شود.

وی میزان سهم هرکدام از حوزه‌های دارو، تجهیزات پزشکی، محصولات آرایشی و بهداشتی و مکمل‌ها را از بازار ٢٠ میلیارد دلاری تحت اختیار این سازمان را تشریح کرد و گفت: از این بازار، 5 میلیارد دلار به دارو و مواد دارویی، 5 میلیارد دلار به محصولات آرایشی و بهداشتی، ٢ میلیارد دلار به کالا‌ها و تجهیزات پزشکی و ٨ میلیارد دلار به موادغذایی اختصاص دارد.

اصغری با بیان اینکه ظرفیت‌های وسیعی در حوزه دارو در طول انقلاب اسلامی سرمایه گذاری شده است، درحالیکه قبل از انقلاب کل داروی بازار دارویی موردنیاز کشور توسط کمپانی‌های خارجی تامین می‌شد، گفت: نگاه وزارت بهداشت به دارو به عنوان یک کالای حیاتی و استراتژیک است، به همین دلیل هم در دوران جنگ و هم دوران تحریم به داروی تولید داخل متکی بوده ایم.

وی در خصوص دارو‌های سنتی نیز گفت: دارو‌های گیاهی و سنتی هم با توجه به قدمت طب سنتی در ایران از جایگاه خوبی برخوردار بوده و توسعه خوبی داشته است.اصغری با بیان اینکه جدیدترین دارو‌های نانوتکنولوژی و بایوتکنولوژی در ایران تولید می‌شود، گفت: این دارو‌ها به بیش از ۳۰ کشور صادر شده و بازار ۳۰ کشور از جمله کشور روسیه را در اختیار دارد.

سازمان بهداشت جهانى اجازه ندهد تحریم‌ها به سلامت ایرانیان آسیب بزند/ جامعه بشریت مدیون فداکاری‌های شهدا و جانبازان ایران است

سیدحسن قاضی زاده هاشمی با اشاره به تلاش بهورز، خانه سلامت، پایگاه بهداشت، نظام ارجاع و پزشک خانواده در همه شهرها  به منظور پیشگیری از بروز بیماری‌های غیرواگیر، افزود: در روستاها به ازاء هر هزار نفر و در شهر به ازاء هر 2 هزار و 500 نفر یک مراقب سلامت، پزشک،‌ کارشناس تغذیه و سلامت روان هستند و خدمات بهداشتی درمانی به صورت کاملا رایگان به مردم ارائه می‌دهند.

وزیر بهداشت ادامه داد: از زمانی که دولت آمریکا از یک معاهده بین‌المللی خارج شد، تحریم‌های جدیدی ایجاد و مشکلاتی را برای مردم ما درست کرد و ما از سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی انتظار داریم که در اجرای بهداشت و سلامتی مردم اجازه ندهد که بهداشت و سلامتی ایرانیان آسیبی وارد شود.

هاشمی افزود: تحریم‌ها صرفا مردم را هدف قرار داده‌اند و هدفش ایجاد نارضایتی و آسیب رساندن به گروه‌های هدف، سالمندان و مردم است که دیدن چنین مسائلی در قرن 21 کمی عجیب است.

وزیر بهداشت اظهار کرد: با تحریم‌های ثانویه، بانک و شرکت‌هایی که با ایران ارتباط دارند، تحت فشار قرار گرفته و استثنایی در زمینه بهداشت و درمان ندارد.

اختصاص ۱.۲ درصد از تولید ناخالص ملی به دارو/ تعداد دارو‌های تجویزی در ایران بالاتر از میانگین جهانی است/ با فروشندگان واکسن آنفولانزای تاریخ گذشته برخورد می‌شود

 ایرج حریرچی‌ سخنگوی وزارت بهداشتاظهار کرد: داروی مصرفی در ایران 1.2 درصد از کل تولید ناخالص‌ ملی کشور و 1.2 درصد از کل مخارج ایرانیان‌ را به خود اختصاص می‌دهد که این رقم بسیار قابل توجهی است.

وی ادامه داد: مردم ایران به ازای‌ هر 83 هزار تومانی‌ که در طول یک سال هزینه می‌کنند یک تومان آن مربوط به حوزه دارو و 28 درصد از پرداختی از جیب مردم‌ در حوزه سلامت نیز مربوط به دارو و ملزومات سرپایی است.

وی اضافه کرد: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی در هر نسخه‌ای که به وسیله پزشکان نوشته می‌شود به طور میانگین تعداد داروها باید زیر 2 عدد باشد که در کشور ما طی دهه‌های گذشته این رقم در حدود 4 و در سال 90 تعداد اقلام دارو در نسخه‌های تجویزی به 3.4 رسیده است.

حریرچی‌ ادامه داد: تعداد اقلام دارویی در نسخه‌های تجویزی در سال 96 در حدود 2.89 به طور میانگین رسیده که این رقم نشان دهنده این است که هنوز از میانگین سازمان بهداشت جهانی بالاتر هستیم‌.

توزیع واکسن آنفولانزا از امروز در داروخانه‌ها/ ماجراى واکسن هاى تاریخ گذشته چه بود؟

از توزیع واکسن آنفولانزا در داروخانه‌ها از امروز خبر داد و گفت: شنبه 17 شهریور مجوز پخش واکسن‌های آنفولانزای سال جدید را صادر کردیم و به طور معمول 2 روز طول می‌کشد تا واکسن در داروخانه‌ها توزیع شود و گروه هاى هدف مى توانند از امروز با مراجعه به داروخانه ها واكسن آنفولانزا را تهيه و تزريق كنند.

وی در ادامه به برخی اخبار مبنی بر فروش واکسن آنفولانزای تاریخ گذشته اشاره كرد و گفت: در چند روزه گذشته اخباری مبنی بر فروش واکسن‌های تاریخ گذشته در رسانه‌ها منتشر شد؛‌ این در حالیست كه واکسن آنفولانزای فروخته شده در داروخانه‌ها مربوط به سال گذشته بوده است.

واقشانی افزود: اگر فردی واکسن آنفولانزای سال گذشته را تزریق کند، به دلیل آنکه ویروس آنفولانزا ماهیت تغییر پذیر دارد و مدام در حال تغيير است، واكسن اثربخشى لازم را ندارد و این به کیفیت واکسن یا خراب بودن آن ارتباطی ندارد.

اجرای پایلوت ثبت سیستم ملی سرطان در کشور/ کدام نوع از سرطان‌ها در ایران شایع‌تر هستند؟

رضا ملک زاده  معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در دیدار با مدیر مدیترانه‌ای شرق سازمان بهداشت جهانی که در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: کمیته کنترل سرطان به عنوان یکی از کمیته‌های کنترل و تشخیص زودهنگام این بیماری در ایران تشکیل شده است که هدف اصلی آن پیشگیری و درمان عارضه سرطان است

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سیستم ثبت ملی سرطان با همکاری دانشگاه‌هی علوم پزشکی سراسر کشور و مراکز به صورت پایلوت اجرا شده است، افزود: امروزه در 30 استان 11 هزار و 204 مورد سرطان در سیستم ملی ثبت شده است که سرطان‌های روده و پستان بیشترین آمار را در ایران دارند، خوشبختانه این بیماری‌ها قابل درمان هستند، متخصصان سرطان در 30 مرکز سرطان با امکانات خوبی در حال فعالیت هستند و در سطح کشور به جراح و رادیو تراپی نیازمندیم.

ملک زاده بیان کرد: متاسفانه  برخی سرطان‌ها مانند مغز استخوان در ایران در حال افزایش است.

واردکنندگان دارو، ملزومات و تجهیزات پزشکی ضروری تسهیلات کوتاه مدت ارزی می‌گیرند

براساس تصمیمات صورت‌گرفته مقرر شد تا منابع بانکی چهار بانک عامل جهت تامین مالی کوتاه‌مدت واردات دارو و ملزومات و تجهیزات پزشکی صرفا به مقصد سرزمین اصلی در قالب سپرده‌گذاری ۶ ماهه نزد بانک‌های مذکور به منظور اعطای تسهیلات ارزی کوتاه‌مدت به متقاضیان در راستای چهار دستورالعمل امکان‌پذیر شود.

در این راستا «استفاده از تسهیلات یاد شده صرفا به منظور تامین مالی واردات دارو و ملزومات و تجهیزات ضروری پزشکی و با ارائه تاییدیه از وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی( سازمان غذا و دارو) امکان‌پذیر است»، «به منظور اطمینان از وصول معادل ریالی مبلغ قابل پرداخت در سررسید بازپرداخت، اخذ وثایق و تضمین‌های لازم و کافی از تسهیلات گیرنده» ضروری است.

مهر ماه؛ آغاز طرح ملی پیشگیری از هپاتیت B در اهداکنندگان مستمر خون/ واکسیناسیون با هدف به صفر رساندن انتقال هپاتیت در کشور

 بشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون اظهار کرد: از ابتدای مهر ماه، طرح ملی پیشگیری و واکسیناسیون اهداکنندگان مستمر خون در مقابل هپاتیت B در سراسر کشور اجرا می شود.
 
سخنگوی سازمان انتقال خون با اعلام این خبر گفت: اهداکنندگان مستمر خون که پیش از اول فروردین سال 68 متولد شده باشند، از اول مهرماه سال جاری تا ابتدای اسفند ماه فرصت دارند تا با مراجعه به نزدیکترین مرکز اهدای خون شهر محل سکونت خود، معرفی نامه واکسیناسیون دریافت کنند و با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی مجری برنامه، واکسن هپاتیت B مورد تایید وزارت بهداشت را به طور رایگان در سه نوبت دریافت کنند.

وی تاکید کرد: جمعیت هدف این طرح ملی، گروه سنی ۲۹سال به بالا هستند.

هاشمی: تخلف در حوزه دارو قابل قبول نیست/ آوایی: برخورد با جامعه پزشکی نباید رسانه‌ای شود

سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشتهاشمی با تاکید بر اینکه وظیفه وزارت بهداشت مراقبت از اصالت دارو و عدم افزایش قیمت آنهاست، مطرح کرد: تصور می کنم در حوزه احتکار دارو و تجهیزات پزشکی، مسئولیت با سایر دستگاه هاست و چنانچه در زمینه احتکار دارو و تجهیزات پزشکی احتکاری صورت گیرد، برخورد با متخلفین این حوزه بر عهده نیروی انتظامی و دستگاه قضایی است، البته وزارت بهداشت، شرکت های دریافت کننده ارز و واردکننده دارو و داروخانه ها را در صورت تخلف در زمینه احتکار دارو و تجهیزات پزشکی به حکم قاضی از بسیاری از امتیازات محروم خواهد کرد.

وزیر بهداشت ابراز امیدواری کرد که در حوزه سلامت هیچگونه تخلفی صورت نگیرد؛ چراکه تخلف به ویژه در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی از نظر افکار عمومی قابل قبول نیست زیرا با جان انسان ها سروکار دارد.

توزیع محموله چند قلم داروی وارداتی تا پایان هفته + اسامی

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه اکنون 50 تا 60 قلم دارو در لیست کمبود دارویی قرار دارند، گفت: محموله‌های جدید وارداتی برخی داروها  که در لیست کمبود دارویی قرار دارند، به زودی وارد کشور می‌شود و کمبود برخی داروها به زودی رفع خواهد شد، البته باید توجه داشت  لیست کمبودهای دارویی متغیر بوده و ورود محموله دارویی و رفع کمبود روال عادی کار است.

وی در ادامه با اشاره به موضوع کمبود داروی وارفارین در بازار دارویی کشور طی یک ماه اخیر اظهار کرد:  با واردات وارفارین کمبود این دارو تا حدی رفع شد و محموله جدید این دارو به زودی وارد کشور می‌شود.

جهانپور در ادامه به لیست برخی داروهایی که کمبود آنها در بازار دارویی کشور وجود دارد و به زودی با واردات مشکل کمبود آنها برطرف می‌شود، اشاره کرد و افزود: داروی اورلپت که  یکی از داروها مهم  برای کنترل حملات تشنجی بیماران مبتلا به صرع بوده در حال برچسب گذاری و بسته بندی است  و هفته آینده وارد بازار می‌شود؛ همچنین کپسول اتوسوکسیماید که برای بیماران مبتلا به تشنج تجویز می‌شود در حال ترخیص از گمرک و برچسب گذاری بوده و پس از آن وارد بازار می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار