زینی وند گفت: ۵۰ هزار معلم غیردولتی دوره‌های ضمن خدمت را گذراندند و امیدواریم مدیران استانی هم به توانمندسازی نیرو‌ها توجه کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گردهمایی سالانه روسای ادارات مشارکت‌های مردمی، کارشناس مسئولان مدارس و مراکز غیر دولتی با حضور مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی، مجید طهرانیان مدیر کل مدارس و مراکز غیر دولتی صبح امروز در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد.

در این مراسم زینی‌وند با اشاره به اینکه مطالبه مردم و حاکمیت صرفا آموزش نیست، بیان کرد: مردم به دنبال آموزش مهارت‌های زندگی به فرزندان هستند بر همین اساس نگاه را به سمت تقویت مهارت‌های اجتماعی سوق دادیم.

وی ادامه داد: در طراحی سامانه‌ها و برنامه‌های فوق برنامه هم بر ضرورت آموزش مهارت های زندگی و اجتماعی تاکید داریم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی گفت: کسی که فرزندش را در مدرسه غیردولتی نام نویسی می کند، می داند باید شهریه بپردازد اما انتظار خدمات ویژه‌ای دارد بنابراین برنامه‌هایی برای دانش آموزان در نظر گرفتیم.

زینی‌وند به فعالیت شوراهای آموزش و پرورش باشگاه هم اشاره کرد و گفت: قانون شوراها مرجع تصمیم گیری و گره گشایی از بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش است اما این موضوع مشروط بر استفاده از قوانین خواهد بود.

وی افزود: امروزه شاهد هستیم بخش اعظم فعالیت شوراها به گزارش‌دهی اختصاص می‌یابد در حالی که باید در جلسات به تحلیل و بررسی مشکلات و دستور جلسات و ارائه راهکار بپردازند تا به نتیجه برسد و از ظرفیت استان‌ها بهره گرفته شود.

فعالیت شوراها بدون گره گشایی از مشکلات ثمری ندارد

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی تصریح کرد: انتظار داریم جلسات شوراها صرفا محدود به گزارش های دبیرخانه‌ای نباشد و اگر در بررسی‌ها گره‌گشایی از مشکلات نباشد ثمره ای ندارد.

سیاست‌های اصلی شوراهای دانش آموزی

زینی‌وند از تدوین ۲ دستورالعمل برای پیگیری برخی مواد شوراها خبر داد و گفت: تقویت نقش شوراهای آموزش و پرورش در برنامه‌ریزی تامین منابع و امکانات و رفع مسائل آموزش و پرورش استان‌ها با استفاده از ظرفیت های استانی، توسعه و جلب مشارکت نهادهای مردمی و عمومی و کیفیت بخشی و ساماندهی مدارس هیئت امنایی از سیاست های اصلی در شوراهاست.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی درباره مدارس غیردولتی بیان کرد: متأسفانه در این ایام با مؤسسان غیردولتی نامهربان برخورد می شود در حالی که باید نقش ارزنده این گروه در امور تعلیم و تربیت را مورد توجه قرار دهیم.

زینی‌وند ادامه داد: موسسان در ارتقای کیفی نظام تعلیم و تربیت و کاهش تراکم کلاس های درس نقش موثری داشتند و گاهی اظهار نظرها در باره موسسان بسیار سخت گیرانه است اما باید سهم مردم در امور مربوط به آموزش و پرورش را تسهیل کنیم.

وی با اشاره به فعالیت ۱۳سامانه در سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی گفت: این سامانه‌ها به تسریع فعالیت مردم و جلوگیری از رفت و آمدهای غیرضروری کمک می‌کند.

۳۲ مدرسه پایتخت تخلف داشتند

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی تصریح کرد: برخورد سختگیرانه‌ای با مدارس متخلف دانه درشت خواهیم داشت تا هویت سایر مدارس هم حفظ شود، از میان نظارت ها بر مدارس ۳۲ مدرسه پایتخت تخلف داشتند و اجازه نمی دهیم هیچ مدرسه خارج از الگوی شهریه اخذ وجه داشته باشند.

زینی‌وند ارتقای جایگاه حرفه‌ای منابع انسانی را مهمترین سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی دانست و گفت: ۵۰ هزار همکار در سراسر کشور امسال دوره‌های ضمن خدمت را گذراندند و انتظار داریم مدیران استانی هم به توانمندسازی نیروهای انسانی و تناسب رشته و درس تدریس شده توجه کنند.

وی تغییر رویکرد تئوری محوری به مهارت آموزی را مهم تلقی کرد و ادامه داد: در فعالیت های فوق برنامه برنامه حتما باید مبتنی بر مهارت محوری باشد و مدارسی که سال آینده به این رویکرد توجه نداشته باشند، با مشکلاتی مواجه خواهند شد و امتیاز لازم به آنها تعلق نمی‌گیرد.

پرداخت حق الزحمه یکساله به ناظران  مدارس غیردولتی

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی با اشاره به نظارت جامع بر مدارس غیردولتی گفت: افرادی را به نام ناظران مقیم استانی تعریف کردیم و اسفند سال گذشته برای ناظران حق الزحمه یک ساله پرداخت شد که مبلغی معادل یک میلیارد تومان است.

زینی‌وند با اشاره به اینکه ناظران میدانی به صورت آنلاین نظارت دارند، بیان کرد: علاوه بر ناظران استانی، ناظران میدانی و منطقه ای بر عملکرد مدارس نظارت دارند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی از تشکیل جلسه صندوق حمایت از موسسان مدارس غیردولتی پیش از مهرماه خبر داد و گفت: بخشی از بیمه معلمان غیردولتی به ویژه در مناطق کمتر برخوردار از طریق این صندوق پرداخت می‌شود و امسال فقط ۳۰ میلیارد برای این صندوق در نظر گرفتیم البته در حال رایزنی هستیم تا بعد از راه اندازی اعتبار آن افزایش یابد.

زینی‌وند به وضعیت مدارس آموزش از راه دور هم اشاره کرد و گفت: این آموزش ها در سه دسته حضوری، نیمه حضوری و غیرحضوری دسته‌بندی می‌شوند اما در تمامی گروه‌ها از تمام ظرفیت ها به خوبی استفاده نشد و اغلب از ظرفیت حضوری و نیمه حضوری بهره گرفته شد.

وی افزود: تاکید بر آموزش الکترونیکی را دنبال کردیم و نمونه های آزمایشی از این رویکرد را در مدارس زلزله زده کرمانشاه اجرا کردیم و امسال هم تداوم خواهد داشت.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی گفت: مدارس آموزش از راه دور ظرفیت خوبی است تا با استفاده از بسترهای الکترونیکی دانش آموزان بازمانده از تحصیل را تحت پوشش تحصیلی قرار دهد.

زینی‌وند توسعه آموزش الکترونیکی و ایجاد بستر و تجهیز مدارس آموزش از راه دور را برای توسعه  فعالیت این مراکز مهم دانست.

تجهیز مدارس به بستر الکترونیکی تا پایان دولت دوازدهم

وی با اشاره به اینکه امسال هر مدرسه باید ۲۰ درصد از امکانات الکترونیکی را داشته باشد، گفت: تا پایان دولت دوازدهم تمام مدارس باید مجهز به بستر الکترونیکی باشند همچنین مدارس تازه تاسیس هم حتما باید از این ظرفیت استفاده کنند.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار