وی با بیان اینکه آنکه درست آموخت، شایسته هم بکار میبندد، گفت: سختترین کار، تربیت معلم، معلمی و حضور در کلاس بوده و آموزش و پرورش کاری تمام وقت است.
خنیفر، کارورزی را گرانیگاه حرفه مقدس معلمی برشمرد و افزود: کارورزی لنگر عمل و درنگ در تجربه کاری است.
وی با بیان اینکه فراگیر، منبعی لبریز از سوال است، اظهار کرد: معلم شایسته، معلم طراح سوال و ایجاد بذر پرسش در ذهن دانش آموزان است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، کارورزی را کارگاه خودباوری برای معلم آینده و عبور از مرحله نظر به عمل دانست و تصریح کرد: دوره طلایی کارورزی در دهه ۶۰ و ۷۰ رقم خورد که طی آن کارورزی در ۴ بخش تعریف اهداف و مراحل، حضور در کلاس درس، ایفای نقش تدریس و گزارش نویسی انجام میگرفت.
وی با بیان اینکه مسیر کارورزی از سال ۹۱ در دانشگاه فرهنگیان تغییر یافته، در جایی عمق پیدا کرده و در جایی نیز نقد بر آن وارد است، گفت: کارورزی مرحله رسیدن به واقعیت معلمی و تجربه اندوزی است.
خنیفر مشکل اساسی کتب درسی را سهم ۴ درصدی مهارت آموزی در آن عنوان و اظهار کرد: مهارت ورزی برای معلم از واجبات است و فراگیر همیشه باید آماده یادگیری باشد.
وی کارورزی را فرصتی برای امکان سنجی، حصول اطمینان از رسش، یادگیری خود نظارتی، عمق بخشی به آموختهها و دوره خود اکتشافی برشمرد و گفت: دانشجو معلم در این دوره متوجه مهارت پنهان و استعدادهای خود میشود.
رئیس دانشگاه فرهنگیان در ادامه به بیان نکاتی در حوزه کارورزی پرداخت و تصریح کرد: نقد گذشته و یادآوری برخی موارد و بکار بردن دوباره آنها با اندکی اصلاح و طراحی مداوم برای زمانِ حال، از نکاتی است که میتوان در کارورزی مورد توجه قرار داد.
وی با تاکید بر لزوم انجام مطالعات تطبیقی بین المللی و بررسی تحولات کارورزی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، اظهار کرد: ارائه الگوهای بومی و انجام مطالعات براساس مولفهها بومی و فرهنگی از موضوعات مورد توجه است.
خنیفر، رصد مداوم تحولات کارورزی از جمله بحث مدرسه زدایی و بهم ریختن ساختارهای آموزشی در آینده را مطرح کرد و گفت: نگارش تجارب زیسته معلمی بویژه تجارب کارورزی، هم اندیشی و تضارب آراء در حوزه کارورزی موجب ارتقا و اعتلای این عرصه است.
وی همچنین حاضران را به اهتمام در کاهش گسست با دنیای پیش رو توصیه و بر تلاش برای ترویج مقاله نویسی علمی در این حوزه و راه اندازی مجله علمی-پژوهشی کارورزی تاکید کرد.
خنیفر در پایان با بیان اینکه در کار عملی آموزش جدی و قاطع، ولی شیرین سخن و رفتار باشیم، ابراز امیدواری کرد: حاصل این نشست نتایج ارزشمندی در حوزه کارورزی باشد.
انتهای پیام/