خنیفر با تاکید بر اهمیت کارورزی گفت: این مهم برای برای رسیدن به واقعیت معلمی و تجربه اندوزی ضروری است.

سهم ۴ درصدی مهارت آموزی در کتاب های درسی/ کارورزی کارگاه خودباوری برای معلم آینده استبه گزارش  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان در نخستین نشست کارورزی دانشگاه فرهنگیان، با تاکید بر اهمیت پیوند میان دانش و مهارت، بیان کرد: بهترین جایی که این پیوند باید اتفاق بیافتد، تربیت معلم و کارورزی است.

وی با بیان اینکه آنکه درست آموخت، شایسته هم بکار می‌بندد، گفت: سخت‌ترین کار، تربیت معلم، معلمی و حضور در کلاس بوده و آموزش و پرورش کاری تمام وقت است.

 خنیفر، کارورزی را گرانیگاه حرفه مقدس معلمی برشمرد و افزود: کارورزی لنگر عمل و درنگ در تجربه کاری است.

وی با بیان اینکه فراگیر، منبعی لبریز از سوال است، اظهار کرد: معلم شایسته، معلم طراح سوال و ایجاد بذر پرسش در ذهن دانش آموزان است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، کارورزی را کارگاه خودباوری برای معلم آینده و عبور از مرحله نظر به عمل دانست و تصریح کرد: دوره طلایی کارورزی در دهه ۶۰ و ۷۰ رقم خورد که طی آن کارورزی در ۴ بخش تعریف اهداف و مراحل، حضور در کلاس درس، ایفای نقش تدریس و گزارش نویسی انجام می‌گرفت.

تغییر مسیر کارورزی از سال 91

وی با بیان اینکه مسیر کارورزی از سال ۹۱ در دانشگاه فرهنگیان تغییر یافته، در جایی عمق پیدا کرده و در جایی نیز نقد بر آن وارد است، گفت: کارورزی مرحله رسیدن به واقعیت معلمی و تجربه اندوزی است.

خنیفر مشکل اساسی کتب درسی را سهم ۴ درصدی مهارت آموزی در آن عنوان و اظهار کرد: مهارت ورزی برای معلم از واجبات است و  فراگیر همیشه باید آماده یادگیری باشد.

وی کارورزی را فرصتی برای امکان سنجی، حصول اطمینان از رسش، یادگیری خود نظارتی، عمق بخشی به آموخته‌ها و دوره خود اکتشافی برشمرد و گفت: دانشجو معلم در این دوره متوجه مهارت پنهان و استعداد‌های خود می‌شود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان در ادامه به بیان نکاتی در حوزه کارورزی پرداخت و تصریح کرد: نقد گذشته و یادآوری برخی موارد و بکار بردن دوباره آن‌ها با اندکی اصلاح و طراحی مداوم برای زمانِ حال، از نکاتی است که می‌توان در کارورزی مورد توجه قرار داد.

لزوم انجام مطالعات تطبیقی کارورزی در کشور‌های توسعه یافته

وی با تاکید بر لزوم انجام مطالعات تطبیقی بین المللی و بررسی تحولات کارورزی در کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه، اظهار کرد: ارائه الگو‌های بومی و انجام مطالعات براساس مولفه‌ها بومی و فرهنگی از موضوعات مورد توجه است.

 خنیفر، رصد مداوم تحولات کارورزی از جمله بحث مدرسه زدایی و بهم ریختن ساختار‌های آموزشی در آینده را مطرح کرد و گفت: نگارش تجارب زیسته معلمی بویژه تجارب کارورزی، هم اندیشی و تضارب آراء در حوزه کارورزی موجب ارتقا و اعتلای این عرصه است.

وی همچنین حاضران را به اهتمام در کاهش گسست با دنیای پیش رو توصیه و بر تلاش برای ترویج مقاله نویسی علمی در این حوزه و راه اندازی مجله علمی-پژوهشی کارورزی تاکید کرد.

خنیفر در پایان با بیان اینکه در کار عملی آموزش جدی و قاطع، ولی شیرین سخن و رفتار باشیم، ابراز امیدواری کرد: حاصل این نشست نتایج ارزشمندی در حوزه کارورزی باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار