معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: مشاوره می تواند از بروز و ظهور حالات خطرناک مجرمانه در افراد جلوگیری به عمل آورد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  محمدباقر اسلامی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در مراسم افتتاحیه مراکز مشاوره دادگستری که به صورت ویدیو کنفرانس از محل دفتر رییس کل دادگستری استان کرمان برگزار شد، با اشاره به ضرورت و اهمیت مشاوره گفت: یكى از رهنمودهاى ارزشمند اسلام، توصيه به همفكرى، تبادل نظر و مشورت در امور مختلف اجتماعى جهت تأمين سلامت روحى و جسمى است و در قرآن كريم چندین مورد كلمات هم خانواده مشورت ذكر شده که نشان دهنده نظر شارع مقدس به استفاده از نهاد مشاوره، جهت رفع اختلافات است.

وی با تاکید بر اینکه مشاوره يك رابطه ياورانه دو نفرى است كه تكيه بر نياز فرد به رشد، سازگارى، تصميم گيرى و حل مشكل دارد، افزود: مشاوره يعنى كمك به مراجعان براى كسب مهارت هاى فردى ـ اجتماعى و تغيير و يا اصلاح اين مهارت ها، توسعه و پيشرفت سازگارى و افزايش قابليت انطباق آنان با خواسته هاى متنوع و متغيّر زندگى، درحقیقت نقش مشاوره می تواند در جلوگیری از بروز و ظهور حالات خطرناک مجرمانه افراد و همچنین رفع منطقی شرایط دشوار پیش آمده در زندگی اهمیت بیشتری داشته باشد.

اسلامی افزايش مهارت ها به منظور مقابله با مشكلات محيطى و توسعه انواع قابليت هاى افراد در حل مسائل، مشكلات و تصميم گيرى ها را نتیجه مشاوره مطلوب دانست و گفت: در سال گذشته با ارزیابی و رصد وضعیت موجود در استان، این نتیجه حاصل شد که برخی حوزه های جنوبی و شرقی دارای مراکز استاندارد مشاوره نیستند بنابراین راه اندازی 12 مرکز مشاوره خانواده در شهرستان های استان در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود : هرچند که این مراکز به صورت آزمایشی در حوزه های 12 گانه مورد نظر، فعالیت خود را آغاز کرده بودند اما از امروز به همت روسای دادگستری های شهرستان ها و همراهی اداره کل امور اجتماعی استانداری، به طور رسمی فعالیت خواهند کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان همچنین با تاکید بر اینکه اصل اداره این مراکز بر خودگردانی است، تصریح کرد: توصیه می شود همکاران فعال در مراکز مشاوره خانواده از ظرفیت افراد توانمند و متخصص سایر نهادها نیز در شهرستان خود استفاده کنند، ضمن اینکه باید نسبت به جا انداختن فرهنگ مشاوره نیز تلاش شود.

اسلامی در پایان با اشاره به تعامل خوب ایجاد شده بین استانداری و دادگستری استان، تاکید کرد: هرجا در کنار هم قرار گرفته ایم توفیقات بسیار خوبی حاصل شده است که می طلبد با همفکری و تشکیل مباحث اندیشه ورزی جهت شناسایی آسیب ها و ارائه راهکارها اقدام شود.

همچنین در این جلسه، حمید ملانوری معاون سیاسی و امنیتی استاندار کرمان گفت: امروز یکی از دغدغه های جدی مردم ومسئولین، بحث آسیب های اجتماعی است که خواسته یا ناخواسته بسیاری از افراد جامعه را درگیر خود کرده و به فرموده مقام معظم رهبری؛ این آسیب ها در قالب یک جنگ روانی از سوی دشمن علیه ملت ما راه انداخته شده است تا روحیه فعالیت، نشاط و همبستگی را از جامعه بگیرد.

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی دشمن فروپاشی کانون خانوده است، افزود: باید تا جایی که امکان دارد از فروپاشی نهاد خانواده جلوگیری کنیم، به همین جهت ضروری است افراد توانمند شوند و این توانمندی می تواند از طریق مشاوره درست و تخصصی صورت پذیرد.

ملانوری گفت : مشاوره تخصصی، گفت و گو و راهنمایی به عنوان تاکید دینی و اصل علمی به نشاط اجتماعی، تحکیم بنیان خانواده و ارتقا سطح مقاومت در برابر آسیب های اجتماعی کمک شایانی خواهد کرد و امیدواریم این مراکز در انجام وظیفه خود موفق عمل کنند.

در پایان جلسه افتتاح مراکز مشاوره دادگستری از طریق ویدیو کنفرانس نیز"زهرا موسی پور" مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گفت: این مراکز در راستای انجام اقدام فوق العاده در حوزه کنترل آسیب ها راه اندازی شده اند و در این زمینه معاونت اجتماعی دادگستری بسیار تلاش کرده و استانداری هم به سهم خود زمینه تشکیل دفاتر را فراهم کرده است.

وی با تاکید بر فرهنگ سازی جهت استفاده مردم از خدمات مشاوره، بیان کرد: اگر بخواهیم در این راستا موفق عمل شود باید نیروی انسانی شایسته حضور داشته باشد و همچنین بهترین ها برای پاسخگویی به مردم انتخاب شوند.

موسی پور با اشاره به پیگیری آموزش های ویژه روان شناسان و مددکاران در این دفاتر افزود: در صدد هستیم تا با برنامه ریزی منظم و دقیق در راستای آموزش علمی مراکز و بالا بردن سطح دانش و خدمات اقدام نمائیم و در کنار آن مسئولین دادگستری و خصوصا دادستان های هر شهرستان می توانند با استفاده از ظرفیت ایجاد شده جهت حل و فصل مشکلات مردم و افزایش حقوق شهروندی آنان در شهرستان های جنوبی و شرقی، اقدام و از کلیه امکانات شهرستان جهت تقویت مراکز مشاوره استفاده کنند تا شاهد کاهش آسیب ها در حوزه های مختلف باشیم.


انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار