کافه کتاب سیار، ابتکار چند جوان است که با سرو نوشیدنی های گرم و سرد و ارائه سرگرمی های مختلف مردم را به آشتی با کتاب دعوت می کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همه ما یار مهربان را می شناسیم و کم وبیش از فواید آن در زندگی خود آگاهیم اما بسیاری از ما دوست داریم که خودمان کتاب بخریم و زیر جمله های زیبای آن خط بکشیم و صفحه هایی که مورد علاقه ما بوده را مشخص کنیم تا در مراجعه های بعدی دسترسی به آنها راحت تر باشد ولی این روزها ممکن است خرید کتاب برای ما بسیار گران تمام شود و حتی ما را از خرید منصرف کند. دنیای اینترنت و رسانه های اجتماعی نیز ما را از لذت غرق شدن در صفحه های یک کتاب خوب دور کرده است با این حال این روزها شاهد تبلیغات کتاب و کتاب خوانی در صفحات مجازی هستیم مانند کافه کتاب های سیار که مهمان های خود را از همین طریق دعوت می کنند. کافه کتاب های سیار با سرو نوشیدنی های گرم و سرد و ارائه سرگرمی های مختلف مردم را به آشتی با کتاب دعوت می کنند.

محمدرضا حیدری و مصطفی رسولی و کوروش اسماعیلی از ایده پردازان در زمینه کافه کتاب های سیار در گفت و گو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان؛ اهداف خود برای راه اندازی این کافه را ایجاد یک نگاه و ایده در بین مردم دانستند.

آقای حیدری ایده کافه کتاب سیار از کجا به ذهنتون رسید؟

ما یک تیم سه نفره هستیم که علاقه زیاد ما به افتتاح کافه و دغدغه های فرهنگی ما باعث ایجاد این محصول فرهنگی یعنی کافه کتاب سیار شد. کافه کتاب سیار کار خود را با 15 جلد کتاب شروع کرد که با لطف مردم و دوست داران کتاب در حال حاضر ما بیش از 3 هزار جلد کتاب در کتابخانه کافه داریم.

چه امتیازاتی برای جذب مخاطبان کافه کتاب سیار خود در نظر گرفته اید؟

هدف اصلی ما انتقال باور حال خوب به مردم است. ما در کافه کتاب سعی داریم با سرو نوشیدنی های گرم و سرد و دعوت مردم به استفاده از میز بازی و تابلو نقاشی، آنها رابه دیدن کتاب های کافه دعوت کنیم و فعالیت های ما در فضای مجازی نیز هدف مند انجام می شود یعنی ما با استفاده از عکس ها و متن ها سعی داریم مردم نظرات و حال خوبشان را به یکدیگر و به ما منتقل کنند که این فعالیت ها باعث جذب مخاطبان متفاوتی حتی از شهرهای مختلف برای ما شده است.

کافه‌ نشینی با طعم کتاب/ایرانگردی کافه از ماه آینده


کافه کتاب چقدر بازخورد داشته و واکنش مردم چطور بوده است؟

بازخورد کافه کتاب خیلی خوب بوده است و مابه واسطه همین اتفاقات با مردم زیادی آشنا شده ایم. استفاده بدون محدودیت مردم از کتابخانه کافه، مخاطبان مختلفی را به سمت ما می کشاند. انجام هر کاری سخت است و اگر کمک و دل گرمی مردم نباشد سخت تر هم می شود.

هزینه کار به چه صورت است؟ آیا برای شما بازگشت سرمایه داشته است؟

ماشین ما تازه 7 ماه است که کار می کند و شروع هزینه ثابت نیست و بحث تجهیزات در کافه کاملا سلیقه ای است و به دلایل مختلفی بستگی دارد.در ابتدا ایده ما بالا بودن کیفیت محصولات و استفاده از بهترین مواد برای لیست نوشیدنی ها و دسرها بوده است. تا الان هم به بازگشت سرمایه اولیه فکر نکرده ایم و مهم برای ما لذت بردن مردم از کافه کتاب سیار بوده است. از طرفی ما بخشی از در آمد کافه کتاب را صرف خیریه می کنیم و یک روز در ماه را به خیریه های تهران می رویم تا با کمک دوستان کافه کتاب دل گرمی برای افراد مستمند باشیم.

کافه‌ نشینی با طعم کتاب/ایرانگردی کافه از ماه آینده


از مشکلات کافه کتاب سیار بگویید

هر کاری مشکلات خودش را دارد .از طرفی هم این کار در ایران تعریف نشده است زیرا ما کاری به نام مشاغل سیار نداریم و کار ما با دست فروشی اشتباه گرفته می شود. این کار سیار است و باید سامان دهی شود. حال در تهران 40 کافه کتاب سیار با ماشین های مختلف وجود دارد و ما با این واقعیت رو به رو هستیم از طرفی شهرداری قصد ساکن کردن کافه کتاب های سیار را دارد اما سکونت به ماهیت کارهای سیار نمی خورد.تردد این ماشین ها شهرها را زیباتر و حال مردم را بهتر می کنند و اگر بخواهیم مشکلات کافه کتاب ها را حل کنیم باید برای کافه کتاب های سیار صنف تعریف کنیم . از نظر من سامان دهی ماشین های سیار بسیار راحت است و با تعریف اپلیکیشنی برای این ماشین ها می توان این کار را ساده تر کرد و مردم از طریق فضای مجازی از محل کار آن ها باخبر هستند، همین موضوع، امنیت برای مردم و کافه دارها را بالا می برد.


فکر می کنید تا چه اندازه دربالا رفتن میزان مطالعه تاثیر داشتید؟

هدف ما هل دادن مردم به سمت کتاب و مطالعه نیست هدف ما ایجاد یک نگاه و یک ایده است آن هم اینکه، کتاب هایی که خریده اید و مطالعه کرده اید را در کتابخانه و طاقچه نگذارید شما از کتاب استفاده کرده اید و از آن یاد گرفته اید وبه دلیل مسائل فرهنگی و حتی مالی و مسائلی مانند دسترسی به کتاب بهتر است که اجازه دهید دیگران هم از کتاب های شما استفاده کنند و کتاب شما دست به دست میان مردم بچرخد و همین کار باعث رونق فرهنگی در کشورمان می شود.اگر این روزها وضعیت نشر و انتشارات بد شده است مقصر خودمان هستیم و این ظلمی در حق نویسنده و ناشران است و این رسانه و کتاب است که سطح فرهنگی را در جامعه بالا می برد.نگاه اصلی کافه کتاب همین است مردم کتاب هایشان را در اختیار هم قرار دهند و با بالا رفتن سطح کتاب خواندن در کشور حال انتشارات و نویسنده های ما هم خوب شود.

روی تابلو کافه کتاب نوشتید: از ما کتاب قرض بگیر( رایگان) لطفا بخوان و برگردان. تا به امروز شده کسی کتابی را ببرد و برنگرداند؟

تا الان مردم کتاب ها را برگردانده اند اگر 2 الی 3 ماه بگذرد تماس می گیریم و پیگیری می کنیم چون ما نمی خواهیم که این چرخه فرهنگی قطع شود و خبر خوب این که مردم با هدیه دادن کتاب هایشان می توانند چای مهمان ما باشند.

کافه‌ نشینی با طعم کتاب/ایرانگردی کافه از ماه آینده

پیشنهاد و راهکارهای شما برای جوان هایی که قصد ایجاد کافه کتاب های سیار دارند چیست؟

جوان های زیادی از شهرهای مختلف با ما تماس می گیرند و از ما راهنمایی می خواهند و ما هم مسیرهای درستی که از آن ها نتیجه گرفتیم را پیشنهاد می دهیم تا آن ها هم این راه ها را طی کنند و سریع تر در این کار موفق شوند. موفقیت دوستان ما در این راه، ما را بسیار خوشحال می کند زیرا هدف ما یعنی ترویج کتاب را کامل تر می کند.

با کافه کتاب به کدام شهرها سفر کرده اید؟

فعلا از تهران خارج نشده ایم ولی قصد داریم از ماه آینده هر ماه را به یک شهر اختصاص دهیم و سفر با کافه کتاب را تجربه کنیم و مطمئن هستم با استقبال خوب مردم با کافه کتاب در شهرهای کشورم روبرو می شوم.

انتهای پیام/

برچسب ها: ادبیات ، بازار نشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.