هم اکنون وضع اقتصادی مردم به هم ریخته است و اولین مسئله‌ای که در این میان قربانی می شود، کتاب است.

راضیه تجار، نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آنکه طرح تابستانه کتاب یکی از ده‌ها کاری است که باید برای افزایش مطالعه انجام شود، گفت: هر نوع اقدامی که مردم را متوجه مطالعه کند و آن را به عنوان یک ارزش نمایش بدهد، خوب است. نظیر این کارها باید در جامعه زیاد اتفاق بیفتد. برای این کار باید از زیر ساخت‌هایی چون مهد کودک‌ها، دبستان و دبیرستان شروع کرد. 

وی افزود: باید خانواده‌ها را با برنامه‌های فرهنگی و آموزشی به خصوص از طریق رسانه‌ها جهت داد تا همانطور که به کلاس‌های آموزشی و زبان فرزندان خود اهمیت می‌دهند، به خرید کتاب برای فرزندان خود و جهت دادن آنها به سمت مطالعه نیز اهمیت بدهند. اتفاقاتی چون برگزاری طرح تابستانه کتاب خوب است. هم اکنون وضع اقتصادی مردم به هم ریخته است و اولین مسئله‌ای که در این میان قربانی می شود، کتاب است.

این نویسنده با اشاره به آنکه مردم با هر سختی مانتوی گرانی را که دوست دارند تهیه می کنند اما برای خرید کتاب هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند بیان کرد: برای افزایش سرانه مطالعه کتاب زیاد حرف زدیم و به قول معروف در خانه اگر کس است، یک حرف بس است. سازمان هایی مشابه خانه کتاب و حوزه هنری هستند که دغدغه و دلشوره سرانه مطالعه را دارند. مانند کتابفروشی‌هایی که کافه کتاب درست می‌کنند یا شبکه‌های اجتماعی با کمک خود مردم هستند و کتاب‌های خوبی نیز معرفی می کنند اما فرهنگسازی در این زمینه باید از مهد کودک ها آغاز شود.

تجار ادامه داد: مطالعه کتاب باید در خانواده انجام شود و نیازمند این است،‌ کسانی که بودجه و دغدغه‌هایش را دارند، برنامه ریزی کنند. البته در این میان تبلیغ نیز جای خود را دارد. از رسانه ها نیز برای این امر کمک بگیریم. همچنین باید کسانی باشند که کتاب را در دست مشتاقان بگذارند. یکی از آن کارها دادن بن کتاب به دانشجویان است. دانشجو به مطالعه کتاب علاقه‌مند است اما سلیقه های متفاوتی دارد. اگر مانعی برای مطالعه کتاب وجود دارد، یک بخش آن به بحث اقتصادی و بخشی دیگر به فقر فرهنگی باز می گردد.



انهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار