رئیس مرکز بهداشت غرب کلانشهر اهواز از تشکیل پرونده و شناسنامه بهداشتی برای مواکب غرب این کلانشهر خبر داد.

تشكیل پرونده و شناسنامه بهداشتی برای مواكب غرببه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مهرداد شریفی، رئیس مرکز بهداشت غرب کلانشهر اهواز در نشست آموزشی که با حضور تعداد زیادی از موکب داران مستقر در مسیر عین 2 کوی سیاحی در حوزه غرب اهواز در سالن جلسات این مرکز برگزار شد، ضمن تقدیر و تشکر از متولیان مواکب جهت انجام این اقدام خداپسندانه بیان داشت: باتوجه به اینکه مواکب در مسیر حرکت کاروان عظیم دوستداران و عاشقان کربلا برپا هستند و بار مراجعات بسیار بالایی دارند، رعایت نکردن اصول و موازین بهداشتی در تهیه و توزیع نذورات در مواکب می تواند احتمال بروز بیماری های عفونی روده ای را افزایش دهد.

وی در ادامه افزود: توصیه اکید دارم انجام تمهیدات مورد نیاز جهت صدور کارت بهداشت متولیان و کارگران و نیز تشدید بازرسی از منابع و مخازن تامین آب مواکب و نظارت بر مدیریت پسماند موکب ها و ایستگاه های صلواتی با اولویت بهداشت فردی و موادغذایی و وضعیت نظافت عمومی سرویس های بهداشتی مسیر تردد عزاداران و زائران از سوی کارشناسان بهداشت محیط غرب اهواز صورت گیرد.

شریفی همچنین از کارشناسان مرکز بهداشت غرب اهواز خواست ضمن برپایی ایستگاه سلامت و تهیه و توزیع رسانه های آموزشی به زائران و موکب داران در این ایام به طور منظم و روزانه در قالب یک تیم از کلیه موکب های مسیر عین 2 و کوی سیاحی بازدید داشته باشند.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز تصریح کرد: علاوه بر نظارت تیم ستادی مرکز بهداشت، تیم های مرکز خدمات جامع سلامت شماره 6(عین دو) شامل پزشک، پرستار و کارشناس مبارزه با بیماری ها، در مسیر حرک زوار، استقرار خواهد یافت و به ارائه خدمات لازم می پردازد. همچنین چند تیم نیز به چذابه اعزام خواهد شد.

این مقام مسئول اذعان داشت: در راستای ارتقاء وضعیت بهداشتی مواکب خواستار مداخلات جدی ارگان های متولی همچون شهرداری اهواز و اداره آب و فاضلاب و اداره برق و سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان حج و زیارت و عتبات عالیات در این ایام به منظور رفع مشکلات موجود در مواکب منطقه عین 2 و کوی سیاحی شد.

مهرداد شریفی اظهار کرد: هرگونه پخت و پز باید در مکان های با شرایط بهداشتی صورت پذیرد و کلیه افراد درگیر در توزیع آب و غذا و چای باید کارت تندرستی داشته باشند که در این خصوص در 6 مرکز از مراکز خدمات جامع سلامت در غرب اهواز صدور کارت تندرستی برای متولیان و مواکب داران به صورت رایگان صادر می گردد، ضمن اینکه رعایت بهداشت فردی در هنگام ارائه خدمت نیز ضروری است و موادغذایی مصرفی باید سالم وبهداشتی باشد و از موادغذایی و فرآورده های خام دامی با کشتار مجاز و بسته بندی مورد تایید وزارت یا سازمان دامپزشکی متبوع استفاده شود.

وی در ادامه گفت: باید توجه شود که احشام مورد استفاده برای ذبح و قربانی در مواکب از مراکز مجاز مورد تایید دامپزشکی تهیه شوند.

شریفی اذعان کرد: باید دقت شود که از نگهداری موادغذایی پخته شده در دمای محیط به مدت طولانی (حداکثر 2 ساعت) خودداری شود و در صورت الزام به نگهداری بیش تر از 2 ساعت باید موادغذایی پخته در زیر 4 درجه سانتیگراد یا در بالای 63 درجه سانتیگراد (روی شمعک گاز) نگهداری تا درجه حرارت ماده غذایی به زیر 63 درجه نرسد.

وی بیان کرد: مسئولان مواکب باید توجه کنند از بسته بندی غذا بیش از 2 ساعت قبل از مصرف خودداری شود و در عین حال از نگهداری موادغذایی خام و پخته شده در مجاورت هم خودداری شود و در صورت توزیع سبزی و سالاد رعایت مراحل چهارگانه سالم سازی الزامی است و توصیه می شود بنابر تمهیدات بهداشتی شستشو و گندزدایی مستمر ظروف چند بار مصرف که برای توزیع آب و چای و مواد غذایی استفاده می شود ضروری است، همچنین در صورت استفاده از ظروف یکبار مصرف برای توزیع چای و موادغذایی گرم از ظروف یکبارمصرف مناسب ترجیحا ظروف یکبار مصرف سلولزی و گیاهی و آلومینیومی استفاده شود.

انتهای پیام/گ

صدور کارت بهداشت برای موکب داران

برچسب ها: بهداشت ، اخبار پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.