خلبانی که نشریات جنگی آمریکا چه پیش از شهادتش و چه پس از آن او را بهترین خلبان اف ۴ دنیا نامیدند.

بهترین خلبان اف ۴ جهان را بشناسید+ عکسبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سال ۱۳۲۸ بود که حسین در روستای بصل کوه از توابع رامسر به دنیا آمد. کودکی هایش در روستا گذشت و همان جا بود که دوران تحصیل را به پایان رساند.تقویم که به سال ۱۳۴۹ رسید، حسین برای گذراندن خدمت سربازی راهی شد و این ایام دو سالی گذشت و از آنجایی که حسین بسیار به خلبانی علاقه داشت، وارد دانشکده خلبانی نیرو‌های هوایی شد و دوره مقدماتی پرواز را گذراند می‌خواستند برای دوره پیشرفته او را به امریکا بفرستند که زمانی فرصت خواست تا دیداری با خانواده تازه کند و در این ملاقات مادر را در امور مالی خود وکیل کرد تا همه حقوق ماهیانه اش را خرج فقرا و نیازمندان کند.

دانشگاه شپارد و سپس دانشگاه تگزاس دو مرکز تحصیلی بودند که حسین در آنجا تخصصش را گذراند و آنقدر خوش درخشید که عنوان دانشجوی ممتاز را به خود اختصاص داد و مایه افتخار ایرانیان تا جایی که همه اساتیدش از او به عنوان یک دانشجوی برجسته یاد می‌کردند؛ همین ایام بود که حسین به دلیل مهارت خاصی که در خلبانی کسب کرده بود موفق به گذراندن دوره شلیک موشک ماوریک شد.


بیشتر بخوانید:خلبانی که «گرگ آسمان» لقب گرفت +تصاویر 


حسین با کسب گواهینامه خلبانی هواپیمای اف ۴ به کشور بازگشت و پایگاه ششم شکاری بوشهر شد محل خدمتش.جنگ تحمیلی آغاز شد و مسئولیت‌های حسین سنگین و وقت آن رسیده بود تا مهارت هایش را به رخ دشمن بعثی بکشد.

نیروی هوایی دو عملیات را طراحی کرد که یکی از آن‌ها سهم پایگاه هوایی بوشهر بود و هدفش پایگاه شعیبیه در استان بصره.حسین مامور شد تا با مهارتی که در شیرجه زدن داشت، راهی عملیات شود، همین کار را کرد و همه اهداف عملیات البرز را با موفقیت بمباران کرد و به پایگاه بازگشت.

عملیات مروارید طراحی شد و روز هفتم آذر ماه سال ۵۹ همزمان نیرو‌های دریایی و هوایی ارتش دو اسکله البکر و الامیه عراق را مورد حمله قرار دادند. او در این عملیات چنان رعشه بر تن ناوچه‌های عراقی انداخت و پشت سر هم آن‌ها را مورد اصابت قرار داد.

خسارت او در این عملیات به ارتش رژیم بعث چیزی در حدود ۲۴۰ میلیون دلار بود که در شکار ناو‌های اوزا، مین جمع کن ها، ناو‌های نیروبر و اژدرافکن‌ها بود تا جایی که عراقی‌ها او را حسین ماوریک یا قاتل اوزا نام گذاشتند.

تبحر حسین تا جایی بود که از هواپیمای خودش پیاده و با سوار شدن بر هواپیمای دیگر ناو‌ها را مورد اصابت قرار می‌داد و آنقدر در استفاده هواپیمای اف ۴ و مانور‌های مختلف مهارت داشت که در هر شیرجه می‌توانست چندین هدف را مورد اصابت قرار دهد.

هدایت هواپیمای اف ۴ به وسیله حسین، مساله‌ای بود که نشریات جنگی امریکا چه در زمان حیاتش و چه پس از شهادتش به آن پرداختند تا جایی که در سال ۲۰۰۶ یکی از این نشریات ویژه نامه‌ای درباره مهارت‌های پروازی، ابتکار عمل و خلاقیت‌های او منتشر کرد و از او به عنوان بهترین خلبان اف ۴ جهان نام برد.

بهترین خلبان اف ۴ از نظر یک نشریه جنگی امریکایی کیست؟

باز هم جمعی از بهترین‌های نیرو‌های هوایی برای عملیاتی سرنوشت ساز دور هم جمع شدند و حسین نیز یکی از آن‌ها بود و قرارشان این بود که پایگاه‌های الولید را که عراق همه هواپیماهایش را در این نقطه ذخیره کرده بود، مورد حمله قرار دهند. پانزدهم فروردین ماه سال ۶۰ بود که عملیات صورت گرفت و حسین نیز باز خوش درخشید و با مانوری زیبا همه بمب‌های خود را بر اهداف از پیش تعیین شده ریخت.

حسین کار را به جایی رساند که بعثی‌ها برای مرده یا زنده اش جایزه گذاشتند.ماموریتی دیگر به پایگاه داده شد و این بار هم خلعتبری برای انجامش انتخاب شد و هدف، پشت سر نیرو‌های پشتیبانی عراق بود که باید به شدت بمباران می‌شد و... در حین عملیات حسین متوجه خانه‌های متحرکی شد و به جای بمباران هدف، آن‌ها را مورد اصابت قرار داد و با مهارتی که ویژه خودش بود با یک شیرجه همه آن خانه‌ها را از بین برد و بلافاصله به پایگاه برگشت و مساله را در گزارشش توضیح داد.

فردایش خبر رسید که او گل کاشته است و موفق شده با این عملیات، ۴۸ افسر عالی رتبه و دو ژنرال ارتش بعث را که داخل خانه‌های متحرک بودند از بین ببرد.

بیش از ۷۰ عملیات برون مرزی را در کارنامه خود به ثبت رساند و پزشکان از او خواستند که دیگر پرواز نکند، اما حسین گوشش به این حرف‌ها بدهکار نبود و حفظ آرامش مردم و کشورش برایش بیشتر از جان خودش اهمیت داشت.

بهار ۶۴ در راه بود و همه خود را برای رفتن نزد عزیزانشان آماده می‌کردند، اما حسین چنین قصدی نداشت و وجدانش به او اجازه رفتن نمی‌داد شاید به او الهام شده بود که باید راهی سفر آخرت شود؛ و درست اولین روز از سال جدید او را به مهمانی آلاله‌ها دعوت کردند و برای همیشه خستگی‌های سال‌های سخت جنگ به پایان رسید و حسین آرام گرفت.

منبع:جماران

انتهای پیام/

بهترین خلبان اف ۴ از نظر یک نشریه جنگی امریکایی کیست؟

برچسب ها: شهدا ، خواندنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۱۴ تير ۱۴۰۱
اینهمه شهید دادیم آخرش این دولت برای این مردم شده معضل گرانی وتورم .روح شهدا شاد باد
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۶:۰۱ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
درود بر روان پاک تمامی شهدای راه وطن به خصوص خلبانان شهید،با خواندن این مطلب اشک در چشمانم جاری شد
Iran (Islamic Republic of)
میزاغه قودوغ
۰۱:۱۳ ۲۵ مهر ۱۴۰۰
دریغ . . .
Iran (Islamic Republic of)
آرمین
۱۲:۴۶ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
شهید خلبان حسین خلعتبری بهترین خلبان جنگنده اف ۴ جهان لود که ماموریت های زیادی را با پیروزی پشت سر گذاشت و در نبرد های هوایی موفق بود.
او پل کرخه عراق را ویران میکند و او بایک حمله برق آسا به پایگاه هوایی عراق بیش از ۱۵ فروند هواپیمای جنگی عراقی را منهدم می کند.
او به یک ماموریت میرود و آن را با موفقیت پشت سر می گذارد و در راه برگشت به پایگاه ۳ فروند هواپیمای جنگی میگ ۲۱ عراقی به سمت او حمله می کنند و او ۱ فروند هواپیمای جنگی عراقی را منهدم می کند اما یکی از خلبانان عراقی به نام محمد آریان از پشت با شلیک موشک او را به شهادت می رساند اما خلبان جنگنده اف ۱۴ ایران جلیل زندی هواپیمای او را ساقط میکند و انتقام اورا میگیرد.
روحش شاد و یادش گرامی باد.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
عیسی
۲۲:۲۰ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
درود برارتش همیشه قهرمان ایران.خلبانانی که تنها اسمشان وقتی می امد تمام خلبانان بزدل جهان عرب ازترسشون خودشونو به مریضی میزدند ویا باهزاربهانه مرخصی میگرفتند که جلوی خلبانان ایرانی قرار نگیرند وانهایی همکه برای مقابله باخلبانان ایرانی فرستاده میشدند فقط ازروی اجبار و انجام فرامین مافوقشون قبول ماموریت میکردند هنوزهم بااینکه بهترین جنگنده های روز دنیارادراختیاردارندجرات رویارویی باجنگندهای نیم قرن پیش ایران رو ندارند چون میدونن که هواپیمای مدرن فقط بیست درصد موفقیت ماموریت راتضمین میکندوهشتاد درصدپیروزی در ماموریت را جسارت و مهارت و تعهدووفاداری به خاک و وطن خلبان تعیین میکنه
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۲:۵۴ ۲۴ تير ۱۳۹۹
قلبم سردسرد شد!خدا چه جوانهایی داشتیم همه از جنس آسمون خدا رحمتشان کند وبا امام حسین محشور گرداند
Iran (Islamic Republic of)
آیت ثابت
۰۰:۴۴ ۰۸ خرداد ۱۳۹۹
خلبان حسين خلعتبرى به وسيله خلبان عراقی محمد ریان در منطقه سنقر کرمانشاه و فقط به دلیل برتری هواپیمای میگ ۲۵ بر فانتوم اف۴ شهید شد اما بعدها جلیل زندی با موشک آی ام ۵۴ فینیکس که از هواپیمای اف ۱۴ تامکت شلیک شد توانست میگ ۲۵ محمد ریان رو منهدم کنه و انتقام بگیره... یادی کنیم از سرتیپ خلبان جلیل زندی با ۱۱ نبرد هوایی موفق و تک خال اف ۱۴ های جهان که عقاب اسمان بود ولی حریف جاده های ایران نشد و در سانحه رانندگی درگذشت
Germany
مجتبی
۲۰:۲۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
مازندران همیشه پرچمش بالاست
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۲۴ ۰۲ مرداد ۱۳۹۸
جا داره یادی کنیم از شهید عباس دوران یکی از بهترین خلبانان و همرزم شهید خلعتبری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۲۷ تير ۱۳۹۸
درود بر روان پاکش ای ن دلاور ایرانی اگر جانفشانی این بزر گ مردان بی ادعا نبودمعلوم نبود که چه بسر این مرز وبوم میامد روحش شاد وراهش پر رهرو باد
Iran (Islamic Republic of)
سروش
۱۲:۴۳ ۲۷ تير ۱۳۹۸
در حالی که دارم این مطلب رو میخونم اشک از چشمانم بی اختیارجاری شده.افتخار میکنم به قهرمانان ايرانمان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۸ ۰۸ خرداد ۱۳۹۸
روح بزرگ شهید خلعتبری و همه خلبانای شهید شاد
Iran (Islamic Republic of)
برادر شهید
۲۱:۱۵ ۲۴ اسفند ۱۳۹۷
خداوند با امام حسین ع محشور ش فرماید،،،امثال ایشان الگوی جوانان میهن پرست می باشد،،،،،

روحش شاد،،یادش جاودلن
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۲:۴۵ ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
خدا رحمتش کنه این غیور مردا
Iran (Islamic Republic of)
دهلران گمنام
۰۴:۴۱ ۱۸ شهريور ۱۳۹۷
چرا در هشت سال دفاع مقدس خلبانان نیروی هوایی مثل شهرستان دهلران فراموش شده اند ونامی از آنان برده نمی شود؟!
Iran (Islamic Republic of)
سیادت
۱۴:۵۸ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
شهید حسین چی؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
امیر حسام پورمرادی
۱۵:۱۲ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
شهید حسین خلعتبری
Iran (Islamic Republic of)
سیادت
۱۴:۵۸ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
شهید حسین چی؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
روحش شاد . باعث افتخار ایران
Iran (Islamic Republic of)
امید
۰۲:۰۵ ۰۱ فروردين ۱۳۹۸
روحش شاد شهید حسین خلعتبری ملقب ب گرگ آسمان. روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
خدا رحمتش کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
*
۱۳:۵۰ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
سلام ؛ درود بر شهیدان اسلام درود بر غیور مردان عرصه پیکار درود بر حسین .... یادت گرامی و راهت مستدام باد حسین جان ....
آخرین اخبار