طلایی گفت:ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در کنار استخرهای پرورش ماهی تیلاپیا در قم مورد نظر است تا با این کار فرصت تولید و اشتغال در حوزه شیلات توسعه یابد.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛ محمد رضا طلایی  رئیس جهاد کشاورزی استان قم گفت:ماهی تیلاپیا برای پرورش، محدودیت کیفیت آب ندارد و به همین دلیل می توان آن را با استفاده از آب کم در محیط کویری قم پرورش داد.

وی افزود: همچنین این ماهی سطح تولید بالایی دارد و در مقابل بسیاری از بیماری ها مقاوم است، به همین دلیل می تواند ارزش افزوده اقتصادی مناسبی را برای بهره برداران ایجاد کند.

طلایی عنوان کرد: ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در کنار استخرهای پرورش ماهی تیلاپیا در قم مورد نظر است تا با این کار فرصت تولید و اشتغال در حوزه شیلات توسعه یابد.

وی در خصوص پرورش سایر ماهی های خوراکی نیز بیان کرد: استان قم در بحث پرورش ماهی قزل آلا و خاویار نیز فعال است و طی سال گذشته بیش از 150 کیلوگرم خاویار صادراتی تولید و به بازارهای جهانی عرضه شد.

همچنین 2 واحد پرورش ماهیان خاویاری دارای مجوز در قم فعالیت می کند که ظرفیت اسمی این واحدها در زمینه پرورش گوشت ماهیان خاویاری 22 تن و در زمینه تولید خاویار یک تن است.

سالانه بیش از یک هزار تن ماهی قزل آلا در استخرهای پرورش ماهی قم تولید و به بازار عرضه می شود.

به طور میانگین در هر واحد پرورش ماهیان خاویاری بین چهار تا هشت فرصت شغلی مستقیم و 10 فرصت شغلی غیر مستقیم ایجاد می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم همچنین اضافه کرد: به منظور کاهش وابستگی استخرهای پرورش ماهی به منابع آبی جدید و افزایش بازده تولید در واحد سطح، سیستم فیلتراسیون فیزیکی و بیولوژیکی استخرهای ماهی در استان قم طراحی و به کارگیری شده است.

وی با اشاره به وجود برخی سخنان پیرامون آسیب رساندن ماهی تیلاپیا به طبیعت، ادامه داد: پرورش این ماهی در قم هیچ گونه آسیبی برای طبیعت ایجاد نمی کند، چراکه روند تولید آن در استخرهای مخصوص و به صورت کنترل شده صورت می گیرد.

وی افزود: سیستم آکواپونیک (پرورش توام گیاه و ماهی) با هدف کاهش نیاز به منابع آبی و مدیریت کارآمد مزارع کشاورزی برای نخستین بار در سطح کشور در استان قم به اجرا درآمد و توانست ارزش افزوده اقتصادی قابل توجهی را ایجاد کند.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال بیش از 746 هزار تن می باشد که بیش از یک هزار و 208 تن آن مربوط به شیلات است.

بیشتر استخرهای پرورش ماهی استان در مناطق روستایی قرار دارد که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.

انتهای پیام /ح

ماهی تیلاپیا در قم پرورش می یابد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.