رقابت ۴ هزار متخصص و ۴۰۰ فوق تخصص در آزمون برد تخصصی و فوق تخصصی / رقابت ۴ هزار متخصص برای هیئت علمی شدن در دانشگاه‌های علوم پزشکیلاریجانی از رقابت 4 هزار متخصص برای هیئت علمی شدن در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در حاشیه آزمون دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی ( برد تخصصی و فوق تخصصی ) که امروز در مرکز طبی کودکان برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: امتحانات برد تخصصی و فوق تخصصی از آزمون‌های مهم در حوزه پزشکی محسوب می‌شود و کسانی که در این آزمون‌ها رقابت می‌کنند، پس از تحصیل، طی سال‌های طولانی در دوره‌های مختلف پزشکی به عنوان متخصص به مردم خدمت رسانی می‌کنند.

وی ادامه داد: آزمون دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی به منظور ارزیابی و تشخیص صلاحیت متخصصان و فوق تخصصان در امر آموزش دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت می گیرد.

رقابت 4 هزار متخصص و 400 فوق تخصص در آزمون برد امسال

لاریجانی با اشاره به آمار شرکت کنندگان در آزمون برد تخصصی و فوق تخصصی، گفت: امروز حدود 4 هزار متخصص و 400 فوق تخصص با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و پس از پذیرش در آزمون‌ها می‌توانند به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها به دانشجویان تدریس کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: 700 استاد از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور به کمک بانک‌های سوالاتی که در این زمینه وجود دارند، سوالات شصت و پنجمین آزمون دانشنامه تخصصی و سی و دومین آزمون دانشنامه فوق تخصصی را طراحی کرده‌اند.

وی اظهار کرد: شصت و پنجمین آزمون دانشنامه تخصصی در 28 رشته و آزمون دانشنامه فوق تخصصی در 25 رشته برگزار شده است و شرکت کنندگان در آزمون دانشنامه فوق تخصصی به صورت الکترونیکی با هم به رقابت می‌پردازند و امتحان دانشنامه تخصصی همچون سال‌های قبل برگزار می‌شود.

لاریجانی تشریح کرد: ما افرادی را از بین شرکت کنندگان آزمون برد تخصصی و فوق تخصصی انتخاب می‌کنیم که بتوانند چهره آموزش پزشکی و ارائه خدمت به مردم را تغییر دهند.

شرط قبولی در آزمون دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به شرایط پذیرفته شدن در آزمون دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی، گفت: شرط قبولی در آزمون این است که داوطلبان 70 درصد نمره آزمون کتبی را اخذ کنند افزون بر این طی 2 تا 3 روز آینده امتحانات شفاهی به صورت آسکی و غیر آسکی در بیمارستان‌ها برگزار می‌شود و معدل نمره آزمون کتبی و شفاهی ملاک پذیرش در آزمون برد تخصصی و فوق تخصصی است.

وی در ادامه منابع مالی دانشگاه‌ها را یکی از مشکلات در جذب هیئت علمی دانست و گفت: در جذب هیئت علمی 2 مسئله نیاز کشور و منابع مالی دانشگاه‌ها مطرح است و در همین راستا دانشگاه‌ها نیاز به تقویت منابع مالی زیادی دارند، بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی برای ارتقاء خدمت رسانی به مردم ارتقاء آموزش پزشکی و جذب نیروهای انسانی مورد نیاز در مراکز تحقیقاتی نیازمند جذب هیئت علمی هستند اما منابع مالی اجازه جذب هیئت علمی بیشتر را به آنها نمی‌دهد.

لاریجانی گفت: شرکت کنندگان در آزمون برد تخصصی و فوق تخصصی یا در عرصه آموزشی، یا عرصه تحقیقاتی و خدمت رسانی به مردم مشغول به کار می‌شوند بسیاری از شرکت کنندگان متعهد به خدمت هستند و باید چندین سال در نقاط مختلف کشور به مردم خدمت رسانی کنند.

اکثر شرکت کنندگان در آزمون دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی از سنین بالا هستند

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: شرکت کنندگان در آزمون دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی در سنین بالایی هستند زیرا افراد در سن 18 سالگی در کنکور پزشکی پذیرفته شده‌اند و پس از 7 سال تحصیل در دوره پزشکی عمومی طرح گذرانده‌اند و پس از آن در دوره تخصصی شرکت کرده و پذیرفته شده‌اند همچنین پس از اتمام طرح تخصصی، دوره فوق تخصصی را گذرانده‌اند به همین دلیل این افراد در سنین بالایی پس از شرکت در آزمون برد تخصصی و فوق تخصصی برای شغل استادی با هم به رقابت می‌پردازند.

وی با بیان اینکه فارغ التحصیلان پزشکی در داخل کشور افراد برجسته‌ای هستند، گفت: ظرفیت تخصصی و فوق تخصصی ایران در منطقه بی‌نظیر است و در هیچ کدام از کشورهای منطقه تا این میزان متخصص و فوق تخصص پزشکی ندارند و این از توفیقاتی است که کشور ما در آموزش پزشکی کسب کرده است.

لاریجانی ادامه داد: متخصصان و فوق تخصصان رشته پزشکی در ایران با علم روز دنیا آشنایی دارند و از نظر آگاهی و توانایی به دلیل بار بالای مراجعات بیماران به بیمارستان‌ها، فارغ التحصیلان کارایی هستند و می‌توانند در نقاط مختلف کشور مشغول به کار شوند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه ما محاسبات تعداد متخصصان و فوق تخصص را برای 5 سال آینده انجام داده‌ایم،‌ گفت: در برخی رشته‌های تخصصی پزشکی پذیرش را باید محدود و در برخی رشته‌ها پذیرش را باید گسترش دهیم.

50 رشته تخصصی و فوق تخصصی در حوزه پزشکی

وی اظهار کرد: 50 رشته تخصصی و فوق تخصصی در حوزه پزشکی هستند که در این راستا باید توسعه علوم پزشکی را سازمان دهی کنیم.

لاریجانی با بیان اینکه آزمون برد تخصصی و فوق تخصصی ملی است،‌ افزود: شرکت کنندگان در این آزمون از سراسر کشور به تهران می‌آیند و سوالات به صورت ملی به کمک استادان دانشگاه‌های علوم پزشکی از سراسر کشور طراحی می‌شوند؛ ما برنامه ریزی کرده‌ایم که در طی سال‌های آتی نیازی به مراجعه شرکت کنندگان به تهران باشد و آزمون‌ها در مناطق آمایشی برگزار شوند.

لاریجانی ادامه داد: پذیرفته شدگان در برد تخصصی صلاحیت هیئت علمی شدن در دانشگاه‌های علوم پزشکی را دارند و دانشگاه‌ها بر اساس ظرفیت، سن و رتبه علمی اختیار دارند از بین پذیرفته شدگان هیئت علمی مورد نیاز خود را جذب کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه امروز هیئت علمی شدن دانشگاه‌ها کار آسانی نیست، گفت: دانشگاه‌های ما از بین شمار زیادی شرکت کننده اعضای هیئت علمی با طرح بالای علمی را انتخاب می‌کنند و این افراد در دانشگاه‌ها به تدریس می‌پردازند.

لزوم افزایش نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه‌های علوم پزشکی

وی در پاسخ به سوال خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  درباره تعداد هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی و نسبت استاد به دانشجو، گفت: ما اکنون در 20 هزار هیئت علمی در دانشگاه‌ها با 250 هزار دانشجوی علوم پزشکی داریم همچنین نسبت استاد به دانشجو در حوزه پزشکی نسبت بدی نیست اما به دلیل اینکه 70 درصد رشته‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی تحصیلات تکمیلی هستند، نسبت اعضای هیئت علمی به دانشجو باید بالاتر از اینها باشد و ما در تحصیلات تکمیلی به دنبال بالا بردن نسبت استاد به دانشجو هستیم؛ در حوزه بالینی به دلیل اینکه استادان ما درگیر آموزش، پژوهش و ارائه خدمت هستند، باید برای ترمیم اعضای هیئت علمی تلاش کنیم.

لاریجانی ادامه داد: سال گذشته اعلام کردیم که امسال هزار هیئت علمی جذب دانشگاه‌های علوم پزکشی می‌شوند افزون بر این برخی استادان دانشگاه‌ها متعهدا به خدمت هستند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه ما هر سال هزار و 500 فارغ التحصیل دکترای علوم پزشکی داریم،‌ گفت: برخی از این فارغ التحصیلان متعهد به خدمت و ضریب K هستند و در برخی رشته‌ها مانند دندان پزشکی ما دانشکده‌هایی داریم که 70 درصد استادان و هیئت علمی آنها طرحی هستند؛ ما در تلاش هستیم که با روش‌های مختلف ضرایب و ظرفیت‌ها را اصلاح کنیم البته برای رسمی شدن اعضای هیئت علمی، ‌نیاز به منابع مالی و مجوزهای لازم است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۶:۲۰ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
زنده باد وزارت بهداشت با تحويل دادن اينهمه متخصص اگه وزارت علوم هم همين تعداد متخصص كامپوتر و مكانيك و برق تحويل بده و دولتم توي تحقيقات كه ريسك شكتستش زياده ازشون حمايت كنه مملكت گلستون ميشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
چرا گیلان نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۳ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
علی برکة الله
United States of America
ناشناس
۲۲:۵۱ ۱۵ شهريور ۱۳۹۷
به نظر من باید احساسی برخورد نکرد بالا بودن متخصص و فوق تخصص به نظر من یک نکته مثبت
Iran (Islamic Republic of)
بابا
۲۲:۴۹ ۱۵ شهريور ۱۳۹۷
هر وقت تعداد بیمارستانها و پزشک ها رو به کاهش رفت باید افتخار کرد که در این کشور پیشگیری از درمان پیشی گرفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۱۵ شهريور ۱۳۹۷
متخصص بی سواد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۱۵ شهريور ۱۳۹۷
این افتخار نیست. بجایش پزشکان عمومی با سواد تربیت کنید تا هزینه درمان پایین بیاید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۱۵ شهريور ۱۳۹۷
دانشگاه پولیها رو جمع کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۱۵ شهريور ۱۳۹۷
بخاطر همینه که باید برای تشخیص بیماری حداقل به 10مطب و دکتر باید رفت!
United States of America
ناشناس
۱۹:۵۳ ۱۵ شهريور ۱۳۹۷
چرا باید هر سال 1500پزشک برای جامعه تربیت شود آیا ورود این تعداد پزشک با توجه به جمعیت تناسب دارد این را هم باید حساب ، و کسر کنیم هرساله تعدادی از این پزشکان با جمع کردن سرمایه و پول از کشور عزیزمون به خارج مهاجرت کند قدر نشناسی میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۱۵ شهريور ۱۳۹۷
واقعا از مدیریت مشاغل ورشته های دانشگاهی مورد درخواست جامعه عقبیم.در کشورهای صنعتی پیشرفته تولید مهندسی واختراع وصنعت تولید حرف اول را میزند