استاندار خراسان رضوی گفت:امروز باید بیش از هر زمان اتحاد و انسجام ملی و همدلی خود را حفظ کرده و اجازه ندهیم دشمن شاد شود.

اتحاد داخلی برای مقابله با تحریم‌ها باید بیشتر شود/ باید نیاز مردم بدون خدشه به کرامت انسانی شان تامین شودبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ علی رضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی در جمع مدیران شعب بانک‌های خراسان رضوی به مناسبت هفته بانکداری اسلامیگفت: زمانی که مرحله اول تحریم‌ها مطرح شد رئیس جمهوری نابخرد آمریکا و مشاور او جان بولتون مدعی شدند که تنش‌های ایجاد شده در ایران در همین مرحله خیلی بیش از انتظارشان بوده است، موضوعی که باید به غرور، غیرت و عزت ملی ما بر بخورد.

وی افزود: امروز باید بیش از هر زمان اتحاد و انسجام ملی و همدلی خود را حفظ کرده و اجازه ندهیم دشمن شاد شود و آنانکه همسوی با دشمن فریاد می‌زنند و حرکت می‌کنند باید در عمل و رفتار خود اندیشیده و تفکر کنند.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه الان باید انسجام و اتحاد داخلی برای مقابله با این تحریم‌ها بیشتر و بیشتر شود، افزود:وقتی می‌دانیم اساس حرکت دشمن متمرکز بر فشار از این پایین و اختلاف در بالاست، حرکت در این جهت، بر اساس خواست و هدف دشمن و خیانت به مردم است.

وی افزود: کسانی که امروز به جای حل مسائل و مشکلات مردم، بر زخم‌ها نمک می‌پاشند و به قول رهبرمعظم انقلاب به جای مشارکت در حل امور با بزرگنمایی مسایل، مردم را تحریک می‌کنند در راستای مطامع دشمن گام بر می‌دارند.

رشیدیان با اشاره به اینکه ۱۳ آبان که شروع فصل جدید تحریم‌های آمریکا عنوان شده متمرکز بر حوزه بانکی است، تصریح کرد: در این دوره بانک‌ها درخط مقدم هدف این تحریم‌ها هستند از این رو باید برای ایجاد ظرفیت‌های جدید به منظور حل و فصل مبادلات ارزی و پولی فعالان اقتصادی بویژه با خارج از کشور برنامه ریزی نموده و راهکار‌های مناسب را بیابند.

وی با بیان اینکه در این شرایط باید خود چاره اندیشی کنیم افزود: اگر در انقلاب، جنگ و مسائل مختلف موفق شدیم برای آن بود که همه خود را در برابر همه امور مسئول می‌دیدیم و با تکیه بر دو آموزه امام راحل (ره) یعنی خداباوری و خودباوری مسیر پیمودیم.

استاندار خراسان رضوی گفت: اروپا، آمریکا و قدرت‌های منطقه برای ما نمی‌توانند تعیین تکلیف کند و در این میانه خداوند برای ما کفایت می‌کند و از سوی دیگر باید خود را باور داشته باشیم و بدانیم که اگر آمریکا این قدرت را داشت که ملت و کشور ما را زمین بزند، یک لحظه تردید نمی‌کرد.

وی با بیان اینکه آنان، چون در محاسبات خود توانایی برخورد رو در رو نمی‌بیند، توطئه می‌کند، افزود: امروز آنچه در این تکانه‌های اقتصادی اهمیت دارد حفظ کرامت مردم و حمایت از اقشار ضعیف و کم توان است و باید نیاز مردم بدون خدشه به کرامت انسانی شان تامین شود.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به رشد تسهیلات ازدواج طی یک سال اخیر اظهار کرد: بر اساس آمار ثبت احوال تعداد ازدواج‌ها نسبت به سال قبل افزایش داشته است که می‌توان بخشی از آن را مربوط به این موضوع دانست و هر چه شما در امر تسهیلات ازدواج کمک کنید در واقع در ترویج و تسهیل ازدواج مشارکت کرده اید.

رشیدیان افزود: برای تداوم این ازدواج‌ها به طور طبیعی نیازمند ایجاد اشتغال و تامین ظرفیت‌های اقتصادی لازم برای زندگی این جوانان هستیم و ورود بانک‌ها به موضوع اعطای تسهیلات و سرمایه گذاری‌ها در حوزه اشتغال و تامین مسکن می‌تواند به تقویت بنیان خانواده و اقتصاد جامعه کمک کند.

وی با اشاره مسائل اقتصادی کنونی در جامعه تصریح کرد: از جمله مباحث ضروری، جمع آوری نقدینگی از جامعه است و بانک‌ها در این مساله نقش محوری دارند و باید با ایجاد اعتماد و اطمینان در مردم این زمینه فراهم شود.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه این نقدینگی بی حساب در جامعه مخرب است و در هر حوزه‌ای اعم از ارز، طلا و مسکن و... ورود کند آثار نامطلوب گسترده‌ای بر جای می‌گذارد، افزود: بانک‌ها می‌توانند در کاهش نقدینگی در سطح جامعه نقش محوری داشته باشند و سیاست جدید دربحث سپرده‌های ارزی و تضمین بازگشت آن با سود ۴ درصد به این موضوع می‌تواند کمک نماید.

رشیدیان گفت: برخی از اتباع خارجی که پول‌های خود را در سایر کشور‌ها سپرده کرده بودند امروز این نقدینگی را به ایران منتقل کرده و از این امکان و سود‌های مربوطه استفاده می‌کنند، اما مردم ما به این اعتماد نرسیده اند در حالی که که بانک‌ها به صورت تضمینی در صورت سپرده گذاری ارزها، هم سود می‌دهند و از سویی هر زمان بخواهند، کل ارز را تحویل می‌دهند.

وی افزود: الان بر اساس آمار‌ها ۲۲ میلیارد دلار ارز در جامعه پراکنده است و باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود که این ارز و منابع به رونق و توسعه کشور برگردد.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه این اقدام یک کار ملی گسترده است، گفت:باید ترویج کنیم مردم ارز‌هایی را که در منازل دپو کرده اند به بانک‌ها سپرده و از سود آن استفاده کنند و سکه‌ها را نیز به عنوان مبنای اعطای تسهیلات به بانک بسپارند.

رشیدیان افزود:چرا امروز بانک‌ها موضوع سپرده‌های قرض الحسنه را به فراموشی سپرده اند در حالی که می‌شود با تشویق و ترغیب مردم این حوزه را تقویت کرد و از این محل به نیازمندان تسهیلات اعطا نمود.

وی با تاکید بر اینکه سلامت بانکداری در مرحله نخست در گروه نظارت مدیران است، افزود: باید به نحوی حوزه خود را مدیریت کنید که اجازه شکل گیری کوچکترین انحراف داده نشود و امضا‌های طلایی دست افراد خاص نیافتد.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به این بیان و تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر عدم بنگاه داری در جریان دیدار اعضای هیات دولت، افزود: مخاطب اصلی این بیان رهبر انقلاب مدیران بانک‌ها هستند و باید از این امر و توسعه شعب و ... پرهیز کنند.

وی تصریح کرد: بانک‌ها در بحث مشارکت اقتصادی به وکالت از سپرده گذاران باید در طرح‌های اقتصادی که تامین کننده سود و انتفاع سپرده گذاران است، وارد شوند.

استاندار خراسان رضوی گفت: بعد از مشارکت باید نظارت لازم را به عنوان وکیل سپرده گذاران و سرمایه گذاران بر طرح‌ها داشته باشند تا پول‌ها بر اساس قرارداد هزینه شود از این رو باید بخش‌های نظارتی خود را تقویت کنند.

رشیدیان با اشاره به تاکید رئیس جمهوری برای استفاده از ظرفیت مشاوران جدیدافزود: ما نیازمندآن هستیم ظرفیت‌های جدیدی را برای مشاوره و استفاده طرح‌ها و ایده‌های نو ایجاد کنیم و هفته بانکداری برای فراهم کردن زمینه و بستر استفاده از این مشاوره‌ها برای گره گشایی از مسائل حوزه‌های مختلف فرصتی مناسب است.

وی با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان " حمایت از کالای ایرانی"و ضرورت ارتقا کیفیت تصریح کرد: در حوزه بانکداری هم باید کیفیت و سطح خدمات افزایش یافته و بانک‌های تخصصی با خدمات با کیفیت و افزایش بهره وری و کاهش هزینه‌ها و توجه به جمعیت مخاطب و نیاز‌های آنان در اقشار و گروه‌های مختلف در این راستا حرکت کنند.
 
انتهای پیام//ج.ر
 

بانک‌ها موضوع سپرده‌های قرض الحسنه را به فراموشی سپرده اند

برچسب ها: اشتغال ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.