استقرار 5 هزار تیم شناسایی و رسیدگی به افراد معتاد در بیش از 5 هزار محله با ریسک بالا / افزایش تعداد معتادان متجاهر تهران تا مرز15 هزار نفر / کشت مواد مخدر در استان‌های مرزی همسایه ایران صددرصد افزایش یافتسرپرست وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی با اشاره به برنامه‌های ویژه این وزارتخانه در پیشگیری ودرمان اعتیاد از آخرین وضعیت مبتلایان در کشورخبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسنی بندپی سرپرست کنونی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در دوازدهمین کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد با اشاره به افزایش 200 الی 300 درصدی کشت مواد مخدر در استان‌های مرزی همسایه ایران، گفت: نیروی انتظامی تمام تلاشش را برای جلوگیری از توزیع این مواد در خاک کشور انجام می‌دهد و پیگیری‌ها در این زمینه به شدت  ادامه دارد.

وی ادامه داد: افزایش سطح زیر کشت، یقینا با هدف افزایش سرعت انتقال مواد مخدر به ویژه روان گردان‌ها طراحی شده است و این در حالیست که تلاش‌ها برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر توسط نیروی انتظامی بی‌وقفه ادامه دارد. از سوی دیگر سیاست‌های پیشگیری، درمان و کنترل اعتیاد به شدت در حال پیگیری و اجرا است.

سرپرست کنونی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به موفقیت‌های کنونی کشور در زمینه ترک اعتیاد، گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام گرفته، تغییر نگاه کمپ‌های ترک اعتیاد به سمت افزایش توان درمان مبتلایان به اعتیاد است؛ در این راستا طرح الگوی دادگاه‌های درمان مدارس در 5 استان راه اندازی شد و تیم‌های متخصص و کارشناس در این دادگاه‌ها استقرار یافته‌اند.

تدابیر لازم برای درمان مبتلایان به اعتیاد به گونه‌ای انجام گرفته است که علاوه بر سلامت جسمی با متادن سلامت روحی و روانی این افراد نیز توسط کادر ویژه پزشکان و روانپزشکان تأمین شود، زیرا سلامت روان مهمترین و اثربخش ترین راهکار کمکی در درمان و تأکید اعتیاد است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین اقدامات ویژه سازمان بهزیستی، مستقر کردن تیم های پیشگیری است؛ 500 محله با اولویت استان تهران و مناطق هم جوار تحت پوشش قرار گرفت و این موضوع در حالی است که امسال در عرصه کشوری دو دستگاه در بحث مبارزه با مواد مخدر انتخاب شد.

بندپی در ادامه ضمن تأکید بر ضرورت هم افزایی برای کنترل وضعیت معتادان متجاهر گفت: هم اکنون طبق آخرین آمارها نزدیک به 15 هزار معتاد متجاهر  در تهران وجود دارند و سازمان بهزیستی برای کنترل این وضعیت، حدود 9 الی 10 هزار محل ویژه رسیدگی به این گروه را همراه با اجرای سیاست‌های دادگاه‌های درمان مدار راه‌اندازی کرده است، طبق ماده 16 بحث رسیدگی به معتادان را سازمان بهزیستی بر عهده گرفته و علاوه بر آن براساس تبصره 2 ماده 18 هدفمان از سوق این افراد به سمت الگوهای دادگاه‌های درمان مدار، کمک به درمان، ترک اعتیاد و کنترل رفتارهای متجاهرانه‌شان است.

وی با تأکید بر اینکه در کنگره کنونی آخرین راهکارهای علمی بر اساس برجسته‌ترین اساتید ایرانی و خارجی در حوزه دانش اعتیاد ارائه می‌شود یادآوری کرد: با توجه به اینکه پشگیری از اعتیاد مفقوده ترین حلقه در این زمینه است، این خلأ را در قانون برنامه ششم به واسطه راه‌اندازی مرکز صیانت، توانمندسازی و کمک به جامعه مبتلا به اعتیاد راه اندازی کردیم و هم اکنون طبق آخرین گزارش‌های آماری میزان موفقیت در پیشگیری‌ها 95 درصد بوده، حوزه درمان 35 درصد و در زمینه برگزاری دادگاه‌های درمان محور 45 درصد است که علاوه بر آن با همیاری وزارت بهداشت 85 هزار نفر طی امسال از مراکز سرپایی وزارت بهداشت خدمات گرفته‌اند.

انتهای پیام/

افزایش صددرصدی کشت مواد مخدر در استان‌های مرزی همسایه ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار