مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان از تولید بیش از 540هزار تن انواع محصولات زراعی و باغی در شهرستان همدان خبر داد.

تولید بیش از 540هزار تن محصولات کشاورزی در همدانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،حسین فضلی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان با اشاره به اینکه اراضی باغی و زراعی شهرستان همدان 90 هزار هکتاراست، بیان کرد: اراضی باغی بیش از 9هزار هکتار و اراضی زراعی بیش از 80 هزار هکتار از مساحت زیر کشت شهرستان همدان را شامل می شود.

وی در ادامه افزود: از این میزان 26 هزار هکتار آبی و 54 هزار هکتار کشت دیم  در اراضی زراعی  شهرستان همدان است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان با بیان اینکه کل محصولات باغی و زراعی به 36 هزار هکتار می رسد، گفت: میزان تولیدات شهرستان همدان در حوزه شیلات نیز بیش از 62 هزار تن  در سال است.

 میزان تولیدات زراعی و باغی اشاره کرد و گفت: میزان تولیدات باغی در شهرستان 78 هزار  تن  است که این رقم در محصولات زراعی به 400هزار تن در سال می رسد.

فضلی خاطر نشان کرد: کل تولیدات شهرستان همدان در حوزه زراعی باغی و دامی 540 هزار تن در سال می باشد.

وی با اشاره به اینکه 24 درصد اشتغال ثابت شهرستان در بخش کشاورزی است،گفت: اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده و در دست اجراست.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان به تشریح عملکرد جهاد کشاورزی شهرستان از ابتدایی سال تا کنون پرداخت و گفت: مبارزه با آفات سن غلات، اعزام 15 تیم مراقبت خصوصی و دولتی از مزارع، مبارزه بیولوژیک و تلفیقی با آفات گوشه ای از اقدامات این سازمان در پنج ماه نخست سال بوده است.

فضلی با بیان اینکه در16 هزار هکتار از اراضی شهرستان مبارزه با غلات صورت گرفته است،گفت: بیش از 54 هزار عدد سم برای مبارزه با کرم خراط بین باغداران توزیع شده است که نتایج خوبی را در بر داشته است.

وی در ادامه افزود: در همین راستا 21 تن از میزان استقاده از سموم کاهش پیدا کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان از بهره برداری 7 طرح شاخص در شهرستان همدان با اعتبار 4 میلیارد و 500میلیون  خبر داد و گفت: 2 طرح دام پروری شامل یک مجموعه میش 100راسی و گوساله پروری150، 3 طرح آبیاری تحت فشار به مساحت 145 هکتار، یک طرح گلخانه سبزی و صیفی جات و کلنگ زنی  یک گلخانه 5 هزار متر مربعی از جمله اقدامات انجام شده در هفته دولت است.

فضلی در ادامه بیان کرد: موافقت اصولی با احداث 18 هزار متر مربع گلخانه و پیگیری 11 هزار هکتار دیگرگلخانه در دست اقدام است.

وی با بیان یانکهکل گلخانه های شهرستان همدان 300 و 12 هزار متر مربع است، گفت: پیش بینی می شود این مقدار تا پایان سال به 430هزار متر مربع برسد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان خاطر نشان کرد: شهرستان همدان رتبه اول در تولیدات گلخانه ای در سطح استان را دارد.

فضلی به طرح صندوق خرد زنان روستایی اشاره کرد و گفت: ارتقا جایگاه اجتماعی زنان روستایی، تربیت تحصیل کرده در جامعه روستایی، مشارکت هرچه بیشتر زنان روستایی از جمله اقدامات انجام شده دراین راستا می باشد.

وی به بحران وکمبود جدی آب اشاره کرد و گفت: طرح های آبیاری تحت فشار،تغییر الگوی کشت و کاشت محصولات کم آب برو تغییر سیستم کشت از بذر کاری به نشا کاری جمله اقداماتی است که باید در درجهت کاهش مصرف آب بخش کشاورزی انجام شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان با اشاره به روش نشا کار بیان کرد: دراین روش تا 25 متر مکعب آب در سطح هکتار صرفه جویی خواهد شد.

فضلی با بیان اینکه در سیستم آبیاری قطره ای و آبیاری تحت فشار تا 80 درصد در مصرف آب صرفه جویی می شود، گفت: حرکت به سمت کشت محصولات کم آب بر و مقاوم به کم آبی لازم و ضروری است.

وی با اشاره به کشت کلزا در شهرستان همدان بیان کرد: متاسفانه برای کشت کلزا از سوی کشاورزان مقاومت های صورت می گیرد که با این وجود اقداماتی قابل قبولی صورت گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان گفت: در سال زراعی پیش رو 125 هکتار از اراضی زراعی شهرستان همدان زیر کشت کلزا قرار خواهد گرفت.

فضلی در ادامه بیان کرد: در این راستا 1600کیلو گرم بذر تهیه شده است که 750کیلوگرم آن بین کشاورزان توزیع شده است.

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی تا پایان برداشت کلزا از کشاورزان حمایت خواهد کرد و در کنار آن ها است، گفت: تامین کود مورد نیاز وتوزیع آن بین کشاوزان نیز توسط جهاد کشاوزی شهرستان انجام می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان به طرح خاک ورزی حفاظتی اشاره کرد وگفت: این طرح می تواند در کاهش مصرف آب و مدیریت منابع آبی کمک قابل توجهی کند.

فضلی با اشاره به اینکه هیچ گونه کشت  سبزی آلوده در شهرستان همدان وجود ندارد، گفت: تولید روزانه سبزی در شهرستان همدان 20 تن است در حالی که مصرف در همدان به 70 تن می رسد که مابقی به ناچار از شهرستان ها و استان های اطراف وارد می شود.

انتهای پیام/د.ا

تولید بیش از 540 تن محصولات کشاورزی در همدان

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.