برنامه‌ای كه تقلبى بودن دارو را مشخص می‌کند

معاون اداره كل سامانه‌هاى سلامت محور سازمان غذا و دارو گفت: اصالت كالاهاى سلامت محور در جامعه جايگاه خاصى دارد، در اين راستا سامانه‌هايى راه اندازى شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اميرى معاون اداره كل سامانه‌هاى سلامت محور سازمان غذا و دارو در نشست خبرى درباره سامانه‌هاى سلامت محور گفت: اصالت كالاهاى سلامت محور در جامعه جايگاه خاصى دارد و رسالت سازمان غذا و دارو در اين است كه اصالت كالاهاى سلامت محور مردم مورد تاييد باشد و در اين راستا سامانه هايى راه اندازى شده است.

ضرورت توجه به برچسب سلامت و اصالت آن

وى ادامه داد: توصيه ما اين است كه مردم از سامانه ها استفاده كنند تا از اصالت كالاهاى سلامت محور مطلع شوند.

اميرى اظهار كرد: آنچه اكنون حائز اهميت بوده اين است كه دارو با سلامت مردم در ارتباط و اصالت آن بسيار مهم بوده و توصيه ما اين است كه مردم به برچسب اصالت توجه كنند اما تنها به  داشتن برچسب در كالاهاى سلامت محور اكتفا نكنند و اصالت برچسب را نيز بررسى كنند.

امیری گفت: با نصب اپلیکیشن TTEC مردم می‌توانند از تقلبی و اصل بودن کالای سلامت محور مطلع شوند همچنین این قابلیت وجود دارد پس از استعلام گیری در صورتی که یک کالای سلامت محور از جمله دارو تجهیزات پزشکی و لوازم آرایشی و بهداشتی تقلبی بودن آن از سامانه اطلاع داده شود، فرد می‌تواند با ارسال عکس و محل خریداری شده مورد را به کمک اپلیکیشن به سازمان غذا و دارو اطلاع دهد.

همه کالاهای سلامت محور باید  برچسب اصالت داشته باشند

وی ادامه داد: طبق قانون همه تولیدات و کالاهای سلامت محور مکلف هستند برچسب اصالت داشته باشند اولویت سازمان غذا و دارو با برچسب گذاری کالاهای وارداتی بوده و برنامه‌های ما این است که در آینده نزدیک تمام کالاهای وارداتی و تولیدی سلامت محور برچسب اصالت داشته باشند.

وی با اشاره به اتصال سامانه کنترل اصالت و ردیابی و رهگیری کالاهای سلامت محور سازمان غذا و دارو به گمرک و وزارت صنعت معدن و تجارت اظهار کرد: سامانه الکترونیکی ما با این 2 نهاد مهم که در واردات کالا و تخصیص ارز نقش مهمی دارد در ارتباط است و بانک مرکزی برای تخصیص ارز می‌تواند از این سامانه استفاده کند.

١٠ درصد داروهاى بازار تقلبى هستند

فخرآبادى مدیرعامل شرکت سامان سلامت پژوه در نشست خبری تشریح فعالیت سامانه‌های رهگیری و کنترل اصالت کالاهای سلامت محور با بيان اينكه تقلب در دنیا به یک کار بسیار پرسود تبدیل شده است، گفت: مصرف کننده ها هستند كه از اين مسئله آسيب مى‌بينند و سلامت مردم با فرآورده‌هاى سلامت محور تقلبى به خطر مى‌افتد ‌تجارت کالاهای تقلبی حتی از اسلحه و مواد مخدر پر سودتر شده و در مجموع بين ٧درصد تا ١٠ درصد داروهای دنیا تقلبی است.

وی ادامه داد: در این راستا کشورهای دنیا برای مقابله با کالاهای تقلبی تدابیری لحاظ کرده‌اند، به طوری که از ١٠٠ روز دیگر قانونی برای مقابله با کالاهای تقلبی در اروپا و آمریکا اجرايى خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سامان سلامت پژوه با بيان اينكه از ١٠ سال قبل مقابله با کالاهای تقلبی سلامت محور آغاز شده است، گفت: ما اكنون از ابزاری برای تعيين اصالت كالاهاى سلامت محور استفاده می‌کنیم که در دنیا بی بدیل است.

كالاهاى سلامت محور ٣٥ درصد سبد هزينه هاى خانوار هستند

فخرآبادى بيان كرد: كالاهاى سلامت محور ٣٥ درصد سبد هزينه هاى خانوار را تشكيل مى‌دهند و از ٢٠ هزار ميليارد تومان بازار دارويى كشور، ١٠ درصد به ارزش ٢ هزار ميليارد تومان دارو تقلبى هستند و از ٤٠٠ ميليون نسخه اى كه داريم و در حدود ٤٠ ميليون نسخه داروهاى تقلبى داروى تقلبى وجود دارد.

وى با اشاره به استقبال بيمه‌ها براى استعلام گيرى داروها از سامانه ttac گفت: به كمک سامانه ttac بيمه ها سال گذشته حدود ١٢٠٠ ميليارد تومان دارو را كنترل كرده و اين ميزان دارو تحويل بيماران شده است.

فخر‌آبادی با اشاره به برخی ویژگی‌های سامانه TTAC سازمان غذا و دارو گفت: مردم و بیماران می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن‌ TTAC سازمان غذا و دارو که آن را می‌توانند دانلود کنند از تقلبی‌ یا اصیل‌ بودن کالاهای‌ سلامت محور چون دارو‌، برخی ملزومات و تجهیزات پزشکی و تمام لوازم آرایشی – بهداشتی‌ وارداتی‌ مطلع شوند.

وی با اشاره به نقش سامانه یا اپلیکیشن‌ TTAC در زمان‌هایی که کشور با مشکلات ارزی روبرو است، گفت: به کمک این سامانه می‌توان از قاچاق‌ معکوس‌ که یکی از دغدغه‌های مسئولان‌ در زمان افزایش نرخ ارز است جلوگیری کرد زیرا در زمانی که نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند دارویی که با ارز دولتی وارد یا تولید شده است می‌تواند به خارج از کشور قاچاق شود و چند برابر به فروش برسد‌ اما این سامانه از قاچاق معکوس‌ جلوگیری می‌کند.

مدیر عامل شرکت‌ سامان سلامت پژوه یکی از ویژگی‌های سامانه ردگیری و رهیابی‌ اصالت کالاهای سلامت محور (TTAC) را جلوگیری از کمبودهای روانی و جنگ‌های روانی که در زمان‌هایی چون تحریم‌ها به وجود می‌آیند دانست و افزود: در زمان‌هایی چون تحریم و جنگ‌های روانی کمبودهای‌ دارویی به وجود می‌آید در حالی که به کمک سامانه TTAC می‌توان به طور دقیق رصد کرد که آیا کمبود دارویی وجود دارد و در صورتی که ذخیره دارویی‌ کاهش پیدا کرد پیش از بروز کمبود دارویی بتوان‌ آن را برطرف کرد.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که کمبودهای دارویی در همه دنیا وجود دارد و همه دنیا به دنبال آن هستند که با کمبودهای دارویی مبارزه کنند؛ باید توجه داشت در برخی داروها ممکن است ذخیره دارویی 2 ماه و در برخی ذخیره دارویی یک سال باشد‌. یکی از کارکردهای‌ سامانه TTAC این است که بیماران می‌توانند در صورتی که دارویی‌ در داروخانه‌ها کمبود پیدا کرد از نزدیک‌ترین محل فروش دارو مطلع شوند.

فخر‌آبادی ادامه داد: تاکنون 300 قلم داروی گران قیمت در سامانه TTAC این قابلیت را دارند که بتوان نزدیک‌ترین داروخانه که داروی مورد نظر را موجود دارد پیدا کرد.

مدیر عامل شرکت‌ سامان سلامت پژوه با بیان اینکه برچسب اصالت کالاهای‌ سلامت محور تاریخ مصرف دارو را نیز پس از استعلام‌گیری بیان می‌کند، گفت: در برخی موارد امکان بروز تخلف‌هایی چون تعویض‌ تاریخ مصرف دارو وجود دارد یعنی ممکن است متخلفین‌ تاریخ مصرف دارویی‌ که انقضای‌ آن گذشته است را پاک کنند و تاریخ جدید به خصوص در موارد جت‌ پرینت‌ درج کنند که با کمک کد اصالت‌ کالا می‌توان از صحت تاریخ انقضای دارو با خبر شد.

فخر‌آبادی از رونمایی اپلیکیشن‌ IOS TTAX خبر داد و گفت: به زودی اپلیکیشن‌ TTAC برای نسخه‌های IOS در اپ استورهای‌ ایرانی عرضه خواهد شد‌.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار