وزیر تحصیلات عالی افغانستان و رئیس جامعه‌المصطفی‌العالمیه و حوزه‌های علمیه ایران دیدار و گفتگو کردند.

دیدار وزیر تحصیلات عالی افغانستان با مدیر حوزه های عملیه ایرانبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، نجیب الله خواجه عمری، وزیر تحصیلات عالی افغانستان، طی سفر چند روزه خود به کشور ایران، با آیت الله اعرافی، رئیس جامعه‌المصطفی‌العالمیه و حوزه‌های علمیه ایران با حضور دکتر نصیراحمد نور، سفیر کبیر و نماینده فوق‌العاده افغانستان در کشور ایران، ملاقات و گفت‌وگو کردند.

وزیر تحصیلات عالی افغانستان، طی دیدار با رئیس جامعه‌المصطفی‌العالمیه و حوزه‌های علمیه قم گفت: «با توجه به مشکلات اقتصادی به‌وجود آمده در راستای افزایش بی‌سابقه ارز، بسیاری از دانشجویان قادر به پرداخت شهریه نمی‌باشند که خواستار همکاری این مرکز در این راستا می‌باشیم».

آقای خواجه‌عمری، در این ملاقات از حمایت‌ها و همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف و به ویژه در عرصه‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و دانشگاهی، تشکر کرد و در مورد گسترش همکاری‌ها میان دانشگاه بین‌المللی‌ المصطفی و وزارت تحصیلات عالی و دانشگاه‌های افغانستان، بحث و تبادل نظر کردند.

در ادامه آیت‌الله اعرافی، رئیس جامعه‌المصطفی‌العالمیه نیز ضمن عرض خیر مقدم به وزیر تحصیلات عالی و سفیر افغانستان، گفت: «ما با دولت و ملت برادر جمهوری اسلامی افغانستان دارای اشتراکات ارزشمند در عرصه‌های مختلف هستیم».

وی  عنوان کرد: این دانشگاه دارای ۱۰۰ گرایش و رشته علمی بوده و تاکنون۵۰ هزار دانشجو فارغ‌التحصیل داده و در حال حاضر نیز ۵۰ هزار دانشجو از ۱۳۰ کشور دنیا در  این دانشگاه در داخل ایران و در واحدهای خارج آن مشغول به ادامه تحصیل می‌باشند.

نصیراحمد نور، سفیر افغانستان نیز با اشاره به مشکل سنگینی شهریه تحصیلی دانشجویان افغانی و ناتوانی آنان اظهار داشت: مشکل سنگینی شهریه به خصوص دانشجویان رشته‌‌های پزشکی، در پرداخت شهریه به دنبال افزایش بی‌سابقه نرخ ارز در مقابل ریال ادامه این وضع  و اجبار برای پرداخت شهریه با ارز و آن هم به نرخ آزاد باعث شده که این دانشجویان نتوانند تحصیلات خود را تکمیل نمایند.

آقای خواجه‌عمری، خاطرنشان کرد: در همین راستا خواستار همکاری آیت‌الله اعرافی  در  زمینه توجه و عنایت ویژه ایشان در جهت یافتن راه حل و پیگیری موضوع با دفتر آیت‌الله خامنه‌ای و همچنین  شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور ایران که خود عضویت آن را دارند هستیم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.