رئیس اداره حفاظت محیط زیست ریگان از کشف ۶ قطعه پرنده کبک در شهرستان ریگان خبر داد و گفت: گونه ای پرنده به نام بوتیمار که زخمی بود نیز توسط دوستداران طبیعت به این اداره برای درمان تحویل داده شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،حمزه ابراهیمی  رئیس اداره حفاظت محیط زیست ریگان گفت: مامورین اداره محیط زیست شهرستان ریگان در حال گشت و کنترل و نظارت بر پرنده فروشی ها  بودند که متوجه شدند در یک مغازه خواربار فروشی فردی تعداد ۶ قطعه کبک وحشی را زنده گیری کرده است.

وی تصریح کرد: از فرد متخلف تعداد ۶ قطعه پرنده کشف و ضبط و پرونده به همراه فرد خاطی تحویل مقامات قضایی شد .

رئیس محیط زیست ریگان اظهار کرد️ :همچنین یک قطعه بوتیمار که از ناحیه بال دچار مصدومیت شده بود توسط دوستداران محیط زیست جهت سیر مراحل درمانی تحویل اداره محیط زیست ریگان گردید.

ابراهیمی اظهار داشت :بوتیمار یا غم‌خورک گونه‌ای پرندهٔ آبچر  از راسته سقامرغ‌سانان، خانوادهٔ حواصیلان، ویژگی اصل این پرنده که آن را از دیگر اعضای تیره حواصیلان متمایز می‌کند، گردن کوتاه‌ آن است.

وی بیان داشت بوتیمار آهسته و به‌دشواری و در ارتفاعی کم پرواز می‌کند و گردن خود را هنگام پرواز جمع می‌کند و به هنگام خطر بی‌حرکت می‌ایستد و منقار خویش را به شکلی ویژه عمودی نگاه می‌دارد و به شکلی گوژپشتانه حرکت می‌کند.

رئیس محیط زیست ریگان افزود: بوتیمار رابطه نامأنوسی با انسان دارد و بیشتر از انسان دوری می‌جوید و صبح زود یا به هنگام غروب از نهانگاه خود بیرون می‌آید.

ابراهیمی عنوان کرد :بوتیمار از جمله مرغان افسانه‌ای ادبیات فارسی است که به تنگ‌چشمی و بخیلی آوازه دارد.

وی بیان داشت :مشهور است که بوتیمار همیشه در تشنگی به سر می‌برده، اما آن هنگام که به رودخانه و دریا می‌رسیده، چه غم بسیار می‌خورده که مبادا آب دریا تمام شود و او از تشنگی بمیرد، از این جهت آب نمی‌خورده است.

رئیس محیط زیست ریگان اظهارکرد: بوتیمار به معنای صاحب غم‌خواری است.

ابراهیمی یادآور شد : از بوتیمار با نام‌هایی دیگر، چون کیلان، غم‌خورک، ماهی‌خوار، هوقار و مرغ غصه نیز یاد می‌کنند.

انتهای پیام/ی

از بوتیمار چه می دانید؟

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.