به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، سید علی موسوی گمارانی گفت: لنجداران سنتی به عنوان قلب تپنده و چرخ نیروی محرک بنادر به شمار میروند و خیلی از شغلها خواسته و ناخواسته زیرمجموعه فعالیت این شناورهاست که اگر تعطیل شوند همه این شغلها روبه کسادی و تعطیلی میروند.
وی اظهار داشت: سوخت شناورها بر اساس مصوبه ته لنجی باید به صورت یارانهای تحویل شود، اما یک شبه همان سوختی که به نرخ بانکرینگ (بین المللی) محاسبه میشد ۲ برابر شده است وقیمت آن به هر لیتر ۵۰۲۰ تومان رسیده است.
موسوی گمارانی اضافه کرد: این افزایش نرخ سوخت باعث شده همه شناورها زمین گیر و خلیج فارس از شناورهای چوبی ایرانی خالی شود.
این مقام مسئول گفت: در شرایطی که همه مجامع بین المللی یا به صورت تحریم و یا به صورت تهدید با ما برخورد میکنند، تنها آبراهی که امکان ارتزاق و داد و ستد با همسایگان وجود دارد، خلیج فارس است.
وی یادآورشد: با فعالیت شناورهای سفاری و حمل و نقل کالا بازار رونق و جمعیت قابل توجهی نیز مشغول به کار بودند، ولی در این شرایط افزون بر بیکاری کارگران و لنجداران بازار نیز از رونق افتاده است و این امر پیامدهای اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و گردشگری زیادی را به دنبال دارد.
موسوی گمارانی با تاکید بر اجرای مصوبه ۱۶ خرداد امسال دولت در باره تامین سوخت شناورهای سفاری گفت: با ابلاغ و اجرای این مصوبه در زمینه تامین سوخت یارانهای برای شناورهای سفاری بخشی ازمشکلات فعالان این بخش برطرف میشود.
وی افزود: براساس این مصوبه باید سوخت باقیمت داخلی در اختیار شناورها قرار گیرد تا دوباره به حرکت درآیند.
موسوی گمارانی اظهار داشت: هرچند دولت به دنبال جلوگیری از قاچاق سوخت است، ولی این افزایش قیمت راهکار درستی نیست، چون با این کار به همه جامعه لنجداران که قاچاق نمیکنند، ظلم میشود.
وی گفت: ما در مقابل همه کسانی که میخواهند دولت و نظام را تحت الشعاع قرار دهند میایستیم، ولی باید مصوبهها و قانونی که به تصویب میرسد، اجرا شود.
انتهای پیام/م