خانه‌های تاریخی روستای ریاب گناباد در یک قدمی ثبت آثار ملی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: با بررسی‌های صورت گرفته برای شناسایی تک بنا‌های روستای ریاب، مستند سازی ۹ بنای تاریخی در بافت باارزش این روستا انجام شد.

خانه‌های تاریخی روستای ریاب گناباد در یک قدمی ثبت آثار ملیبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛علیرضا شناسایی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد افزود: شناسایی و مستند سازی خانه‌های تاریخی به عنوان یک میراث تمدنی برای ما از اهمیت ویژه برخوردار است.

وی با بیان اینکه فعالیت پژوهشی و تحقیقات میدانی از شش ماه قبل آغاز شد گفت: اطلاعات کاملی از بافت تاریخی ریاب و خانه‌های تاریخی آن شامل تاریخچه، دوره‌های ساخت، ویژگی‌های اثر، پلان ها، آسیب شناسی و ... تهیه گردید.

شناسایی تصریح کرد: از اهداف این پروژه ثبت این بنا‌ها در فهرست آثار ملی ایران است و با رضایت کتبی مالکین، اخذ و پرونده به شورای ثبت استان ارسال گردیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد افزود: تاکنون ۱۳ اثر تاریخی و معنوی ریاب در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است که ۴ مورد آن خانه‌های تاریخی می‌باشد.

گفتنی است روستای ریاب در فاصله ۴ کیلومتری جنوب گناباد به عنوان یکی از روستا‌های هدف گردشگری ایران دارای بافت باارزش روستایی می‌باشد و با داشتن ۴ اقامتگاه بومگردی یکی از روستا‌های گردشگرپذیر است.

انتهای پیام//ح. ص.
 


مستندسازی  ۹ خانه تاریخی در روستای ریاب گناباد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار