رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت::خوشبختانه ۴۲ درصد پرونده‌های قابل صلح و سازش و ۲۸ درصد کل پرونده‌های شورا‌های حل اختلاف استان به صلح و سازش منجر شده اند.

صلح وسازش ۴۲ درصدی در کرمانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ یدالله موحد در جلسه شورای اداری شهرستان سیرجان که با حضور معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد، گفت: نهاد مردمی شورای حل اختلاف بعد از تاسیس نقش بسیار ارزنده‌ای در کاهش دعاوی و برقراری صلح و سازش داشته است و شورا‌های حل اختلاف استان رتبه سوم را در این زمینه دارد.

نماینده عالی دستگاه قضائی در استان کرمان هدف از توسعه فضا‌های فیزیکی و افتتاح این حوزه‌های قضائی را تسهیل دسترسی مردم به عدالت و خدمات قضائی دانست و افزود: استان کرمان دارای ۳۱ حوزه قضائی فعال می‌باشد، که ۶ حوزه قضائی که عمدتاً دادگاه عمومی بخش می‌باشند طی سه سال گذشته در مناطق محروم استان ایجاد شده اند

وی گفت::۳۴۰ قاضی در استان کرمان مشغول خدمت رسانی به مردم می‌باشند و به طور میانگین برای هر ۱۰۰ هزار نفر ۸ قاضی در استان وجود دارد و در چند سال گذشته تعداد قضات استان افزایش چشمگیری داشته است.

نماینده عالی دستگاه قضائی در استان کرمان افزود:در ماه به طور متوسط ۵۰ هزار پرونده به دستگاه قضائی استان وارد می‌شود، ۱۱ هزار پرونده به شورای‌های حل اختلاف، ۱۸ هزار پرونده به دادسرا‌ها و مابقی به محاکم قضائی استان وارد می‌شوند.

وی گفت: در سال ۹۶ ورودی پرونده‌ها به دادگستری شهرستان سیرجان افزایش داشت، اما خوشبختانه در ۵ ماهه ابتدائی امسال ورودی پرونده به دادگستری شهرستان سیرجان کاهش داشته است.

رئیس شورای قضائی استان کرمان افزود: در حال حاضر ۲۰ قاضی در دادگستری سیرجان مشغول به فعالیت هستند که از ۲۰ نفر ۱۱ نفر در دادسرا و ۹ نفر در دادگاه شهرستان به مردم خدمت می‌کنند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت:: همه قضات استان تلاش دارنددر کوتاهترین زمان و با بیشترین دقت بهترین خدمات را به مردم ارائه دهند.

موحد گفت: حوزه قضائی شهرستان سیرجان از حوزه‌های قضائی برتر استان است ونرخ رسیدگی به پرونده‌ها در دادگستری شهرستان ۱۰۳ درصد می‌باشد و عملکرد این حوزه قضائی مطلوب می‌باشد. وسیرجان جزء حوزه‌های قضائی می‌باشد که توانسته است موجودی پرونده‌ها را کاهش دهد.

این مقام ارشد قضائی در استان کرمان افزود: در حال حاضر ۲۱ پروژه در دادگستری استان در حال احداث می‌باشد که در پایان هفته جاری با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی احمدی میانجی، رئیس مرکز شورا‌های حل اختلاف قوه قضائیه مجتمع شورای‌های حل اختلاف مرکز کشور، ساختمان حوزه‌های قضائی شهرستان‌های فهرج، ریگان و نرماشیر افتتاح خواهند شد و در آینده نزدیک ساختمان دو حوزه قضائی در جنوب استان افتتاح خواهند شد.

رئیس شورای حفظ حقوق بیت المال استان کرمان در خصوص عملکرد این شورا گفت:شورای حفظ حقوق بیت المال استان از بدو تاسیس جزء شورای‌های برتر کشور بوده است و هم در حوزه تثبت مالکیت اراضی دولتی و هم در پیشگیری از تعرض به اراضی ملی عملکرد مثبت و مطلوبی داشته است.

وی افزود:نظام حقوقی کشور در حوزه تثبیت مالکیت به لحاظ کثرت اسناد عادی آسیب‌های جدی دیده است و یکی از دلائل عمده افزایش اختلافات و دعاوی در دستگاه قضائی می‌باشد.

رئیس شورای قضائی استان کرمان گفت:ضرورت دارد در راستای افزایش اسناد رسمی و کاهش اسناد عادی کشور یک تصمیم جدی و قطعی گرفته شود، زیرا آسیب‌های زیادی برای مردم و کشور ایجاد کرده است.

وی  گفت: تعدادی از شهرستان‌های استان فاقد اداره ثبت اسناد هستند و این برای مردم و دستگاه قضائی مشکلاتی ایجاد کرده است که ضرورت دارد برای کاهش مشکلات مردم هر چه سریعتر برای ایجاد اداره در این شهرستان‌ها اقدام شود.

انتهای پیام/ح

صلح 42درصد پرونده ها در کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.