وزیر فرهنگ از ترسیم نقشه راه فرهنگی و هنری خراسان شمالی تا افق ١٤٠٠ خبر داد و گفت: ظرف دو ماه آینده، کارگروه مشترکی با وزارتخانه و استانداری تشکیل می شود .

ورود وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به خراسان شمالیبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناز  بجنورد، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ در نشست شورای اداری خراسان شمالی با اشاره به وجود ٣٠٠ پروژه نیمه تمام ملی در حوزه فرهنگی، گفت: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه ها به اندازه ١٠ سال بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که زمان زیادی را می طلبد؛ به همین منظور آن ها را در کارگروهی با استفاده از تبصره ١٩ هدف گذاری می کنیم.

وی با تاکید بر حرکت در مسیر توسعه فرهنگی و هنری کشور گفت: به آمایش فرهنگی و هنری استان ها با اتکا به مزیت های آن ها باید توجه شود و در این راستا، فضای فرهنگی هنری خراسان شمالی همانند حوزه کتابخانه ای که رتبه اول کشور را دارد، باید ارتقا پیدا کند .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: در حوزه فرهنگ و هنر اتفاقات خوبی در دولت های مختلف انجام گرفته است که نمی توان از آن ها چشم پوشی کرد .

صالحی افزود: در حال حاضر یک و نیم میلیون نفر دانشجویان فارغ التحصیل رشته های هنر در کشور وجود دارند که منبع انسانی قابل توجهی هستند و می توان روی ظرفیت آن ها حساب باز کرد .

رتبه نخست منطقه در تولید محصولات فرهنگی و هنری

صالحی با بیان اینکه در تولید محصول فرهنگی و هنری رتبه اول را در منطقه داریم عنوان کرد: تقریبا در تمام حوزه ها از جمله فیلم، انیمیشن، رسانه های مکتوب و غیرمکتوب، موسیقی مقامی نواحی کلاسیک و موسیقی معاصر و دیگر رشته های فرهنگی و هنری، حجم قابل توجهی از استعدادها و ظرفیت ها در استان های مختلف کشور وجود دارد .

وی با اشاره به چاپ ١٠٠ هزار عنوان کتاب درسال گذشته افزود: در کنار این قوت ها و نقاط اتکا، چالش هایی نیز وجود دارد که باید به فکر راه حل آن باشیم .

صالحی تاکید کرد: با وجود مسائل مختلف و گسترده ای که در توسعه فرهنگی و هنری و رسانه ای داریم اما پایه غلط برای بودجه فرهنگی کشور گذاشته شده است که ما در وزارتخانه با آن دست به گریبان هستیم چرا که مجموع بودجه امور فرهنگی، تربیت بدنی و گردشگری کشور دوو نیم درصد کل بودجه کشور است و مبلغ ناچیزی در برابر حجم زیادی از توقعات که به جا نیز هست، تشکیل می دهد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به توسعه پایدار باید زیرساخت ها در حوزه فرهنگ تکمیل شود، عنوان کرد: سرانه فضای فرهنگی هنری در کشور و به خصوص خراسان شمالی پایین است که برای حل این مشکل، ترکیب سازی منابع دولتی با منابع بخش خصوصی و بانک ها مورد تاکید است .

تنوع قومیتی در خراسان شمالی بسترساز رشد استعدادهای خلاق و توسعه اجتماعی است

صالحی همچنین ضمن اشاره به تمایز خراسان شمالی و مزیت های این استان نسبت به سایر استان های کشور، تصریح کرد: تنوع قومیتی که با تنوع اقلیم در این منطقه در هم آمیخته است، می تواند خراسان شمالی را در ردیف استان های شاخص و درخشان قرار دهد .

وی افزود: این تنوع، اگر به درستی مورد برنامه ریزی و هدایت قرار بگیرد، بستر ساز بروز و رشد استعدادهای خلاق و سبب توسعه اجتماعی است و به توسعه منطقه نیز کمک می کند .

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مطالعات حوزه مردم شناسی عنوان کرد: تنوع قومی همراه با همزیستی، فرصت شتاب و توسعه را فراهم می کند که این مزیت در خراسان شمالی وجود دارد و می تواند از این طریق فاصله خود را در شاخص های توسعه ای کوتاه کند .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیری خراسان شمالی در مسیر زائران حرم مطهر رضوی(ع) را دیگر مزیت استان برشمرد که ارتباط و بهره گیری از ظرفیت ٢٠ میلیون مسافری که از استان گنجینه معرفت ها و باب الرضا عبور می کنند، به کمک توسعه پایدار استان می آید .

تاکید بر عدالت فرهنگی و توزیع عادلانه خدمات و امکانات هنری

صالحی گفت: عدالت فرهنگی و توزیع عادلانه خدمات و امکانات فرهنگی و هنری، چالش ها در مسیر توسعه فرهنگی را حل می کند که در این راستا تفاهم نامه هایی را با استان ها داریم تا امکانات ملی و استانی از جمله زیرساخت، رویداد و برنامه های این حوزه از تهران به شبکه جریان یافته در شهرهای دوم و سوم و حتی روستاها منتقل شود .

وی اظهار داشت: خراسان شمالی در تاریخ به عنوان یکی از نقاط اتصال تمدن ایرانی بوده است که به شکل های مختلف، قبل و بعد از اسلام، کانونی برای تحرک های علمی و فرهنگی بود .

وی با برشمردن تعدادی از بزرگان عرصه ادب و هنر خراسان شمالی و مفاخر فرهنگی این استان از جمله میرزا حسن بجنوردی و همچنین مفاخر دوران معاصر این استان، افزود: بخشی از هویت استان به این نقطه اتصال تاریخی بر می گردد که به شکل بستر توانستند مفاخر و بزرگانی بروز دهند تا بتوانند امروزشان را راحت تر بسازند و فردایشان را راحت تر بنیان کنند .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد: خراسان شمالی با داشتن چنین ظرفیت هایی در آینده با بهره گیری بیشتر از آن ها بتواند مسیر رشد و توسعه همه جانبه را طی کند .

 شرکت در جلسه شورای اداری استان و بازدید از پروژه ملی تالار فرهنگ و هنر، افتتاح رسمی کتابخانه مرکزی بجنورد، افتتاح کتابخانه روستایی کلاته ابریشم و نشست مشترک با مسئولان ارشد استان و شهرستان راز و جرگلان و شورای معاونین نهاد کتابخانه‌های عمومی از برنامه‌های سفر یک روزه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به استان خراسان شمالی است.

انتهای پیام/ط


 


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.