یک مقام مسئول گفت: براساس آخرین برآوردها میزان بارش نسبت به دوره بلندمدت 27.3 درصد کاهش یافت.

کاهش 27.3 درصدی بارش نسبت به دوره بلند مدت در کشور/ 91 درصد مساحت کل کشور را خشکسالی در بر گرفتصادق ضیاییان رئیس مرکز خشکسالی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش 27.3 درصدی بارش نسبت به بلندمدت در کشور خبر داد و گفت: استان‌های سیستان و بلوچستان با 74 درصد، هرمزگان 66 درصد، کرمان 66 درصد و فارس 57 درصد بدترین وضعیت از نظر میزان بارش دریافتی در سال جاری را داشتند.

وی با اشاره به اینکه استان‌های آذربایجان غربی 25 درصد و آذربایجان شرقی 21 درصد بیش از وضعیت نرمال بارندگی داشتند، افزود: استان‌های کرمانشاه، اردبیل، همدان و زنجان در حد نرمال و کمی بیش از حد نرمال بارندگی داشتند.

به گفته ضیاییان استان‌های سمنان، قزوین و ایلام نیز در حد نرمال و تا حدی کمتر از نرمال بارندگی داشتند.


بیشتر بخوانید: دوره خشکسالی در ایران بسر آمد؟ /آب‌های خاکستری مرهمی بر عطش بحران آب


این مقام مسئول از کمبود بارش در دیگر استان‌های کشور خبر داد و گفت: این امر در کنار افزایش دما و تبخیر تأثیر بسزایی در تشدید خشکسالی داشت.

وی ادامه داد: براساس آخرین برآوردها تا پایان مرداد ماه حدود 91 درصد مساحت کشور در سطح‌های مختلف را خشکسالی در برگرفته است.

 به گفته ضیاییان با بررسی کشور براساس شاخص خشکسالی درمی یابیم که صددرصد مساحت استان‌های البرز، چهارمحال و بختیاری، قزوین، کهگیلویه و بویر احمد،گیلان و مازندران را خشکسالی در برگرفته است.

وی با اشاره به اینکه 91 درصد مساحت کهگیلویه و بویر احمد را خشکسالی در بردارد، بیان کرد: استان خراسان شمالی با 87 درصد دومین مساحت خشکسالی کشور را به خود اختصاص داده است.

رئیس مرکز خشکسالی از افزایش 1.2 درصدی دما در کل کشور خبر داد و افزود: در کل کشور استان‌های مرکزی و زنجان بیشترین افزایش دما نسبت به بلند مدت را در مرداد ماه تجربه کردند.

ضیاییان در پایان با پیش‌بینی وضعیت  آب و هوای کشور در ماه‌های آتی، گفت: در فصل پاییز در بخش عمده‌ای از استان‌های کشور بارش به صورت نرمال را خواهیم داشت.

انتهای پیام/

پیش‌بینی بارش نرمال در فصل پاییز

برچسب ها: هواشناسی ، آب وهوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار