معاون امور بندری و اقتصادی بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: اختصاص واردات ۲۰ درصد سهمیه کالای اساسی به بندر چابهار، سرمایه‌گذاری در پس‌کرانه‌های ریلی و جاده‌ای بندر را توجیه‌پذیر می‌کند.

۲۰ درصد از واردات کالا‌های اساسی کشور به بندر چابهار اختصاص یابدبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان به نقل از روابط عمومی بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، حسین شهدادی اظهار داشت: پس‌از افتتاح فاز اول بندر چابهار و ارتقای توان عملیاتی این بندر به ۸.۵ میلیون تن در سال تمام تمرکز ما باید معطوف به جذب بار و تلاش در جهت ترغیب صاحبان کالا جهت استفاده از بندر چابهار باشد.

وی افزود: صاحب کالا در صورت ارائه مشوق‌های اقتصادی و فراهم بودن زیرساخت‌های پس‌کرانه‌ای علاقه‌مند به استفاده از مسیر بندر چابهار می‌شود؛ عمده‌بار‌های صادراتی، ترانزیتی و وارداتی ریل‌پسند هستند و قاعدتا از نظر اقتصادی، به‌صرفه است که با خط ریلی جابه‌جا شوند.

معاون بندری و اقتصادی بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان این‌که اتصال بندر به ریل اجتناب‌ناپذیر است، گفت: با توجه به محدویت‌های مالی و بودجه‌ای دولت، سرمایه‌گذاری در پس‌کرانه‌های ریلی و جاده‌ای باید توسط بخش خصوصی صورت پذیرد و بخش خصوصی هم توجیه اقتصادی می‌خواهد.

شهدادی ادامه داد: توجیه اقتصادی برای جذب سرمایه‌گذار ایجاد پسکرانه‌های مناسب بندری است؛ زمانی که در چابهار کشتی‌های متعدد پهلوگیری کنند و خطوط کشتیرانی لاینر در بندر ایجاد شود، می‌توانیم توجیه‌ا‌ی اقتصادی برای بخش‌خصوصی برای سرمایه‌گذاری در پس‌کرانه‌های ریلی و جاده‌ای ایجاد کنیم؛ و با بیان اینکه سالانه ۱۵ میلیون تن کالای اساسی توسط شرکت‌های دولتی به کشور وارد می‌شود، تاکید کرد: ۲۰ درصد این کالای اساسی سهم استان‌های شرقی حوزه بندر چابهار نظیر سیستان و بلوچستان، خراسان‌ها، سمنان، گلستان و شرق کرمان است و به‌صرفه است کشتی‌های حامل این کالا‌ها به‌جای آنکه حداقل ۷۰۰ مایل از بندر چابهار دور شوند وکالا‌های خود را در بنادر خلیج فارس ایران تخلیه کنند، این‌کالا‌ها در بندر چابهار تخلیه شود.

بندر چابهار ۲۶۰ کیلومتر به استان‌های شرقی نسبت به بنادر خلیج فارس نزدیک‌تر است

شهدادی بابیان اینکه به‌بندر چابهار براساس بررسی‌های انجام شده حداقل ۲۶۰ کیلومتر به استان‌های شرقی نسبت به بنادر خلیج فارس نزدیک‌تر است، گفت: صرفه‌جویی که در حمل و نقل دریایی و جاده‌ای برای تخلیه در بندر چابهار اتفاق می‌افتد کاملا توجیه اقتصادی دارد که این کالا‌ها در چابهار تخلیه شوند.

معاون بندری و اقتصادی بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: باتوجه به اینکه توجیه‌پذیری اقتصادی سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در پس‌کرانه‌های بندری، چه پس‌کرانه خود بندر نظیر انبار‌ها و پایانه‌ها و چه‌پسکرانه‌های ریلی و جاده‌ای؛ ترافیک بندر و عبور و مرور مداوم کشتی‌ها و بار است، یکی‌از راه‌های اساسی برای تکمیل به‌موقع زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای چابهار با توجه به محدویت‌های دولتی، جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی در ساخت و بهره‌برداری از طرح‌های ریلی و جاده‌ای به‌صورت bot و توجیه‌پذیری اقتصادی این سرمایه‌گذاری از راه اختصاص حداقل واردات ۲۰ درصد کالای اساسی کشور از طریق بندر چابهار است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.