مجهز بودن بیش از 93 درصد از بیمارستان های کشور به دستگاه بی خطر ساز زباله بیمارستانی/

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر بیش از ۹۳ درصد از بیمارستان‌های کشور مجهز به دستگاه بی خطر ساز هستند.

محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛گفت: مطابق قانون مدیریت پسماند، ساماندهی پسماند پزشکی بر عهده خود تولید کننده که شامل بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است شده و تمامی بخش‌های خصوصی، دولتی، نظامی، تأمین اجتماعی، خیرین غیر دولتی، موظف هستند تمامی پسماندهای خود را در مبدا ( بیمارستان یا مراکز درمانی ) بی‌خطر کنند.

وی ادامه داد: ضروری است بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پیش از بی‌خطر کردن پسماندهای پزشکی، آنها را از سایر زباله‌های عادی تفکیک کنند، از این رو در حال حاضر بیش از 93 درصد از بیمارستان‌های کشور به دستگاه‌های بی‌خطر ساز زباله‌های بیمارستانی مجهز شده  و پسماندهای تولیدی را در محل مراکز درمانی بی‌خطر می‌کنند.

فرهادی تأکید کرد: پسماندهای ویژه پزشکی در کیسه‌های زرد قرار می‌گیرد و زباله‌های برنده نیز باید در ظروف ایمن قرار بگیرند تا هیچ آسیبی به کسی وارد نشود.

وی اضافه کرد: بعد از جداسازی زباله‌ها، پسماندهای پزشکی به وسیله دستگاه‌های مخصوص بی‌خطر می‌شود. به عبارتی پسماندهای بیمارستانی در محل تبدیل به زباله‌های عادی شده و آماده انتقال و دفع می‌شوند.

کار بی‌خطر سازی و دفع زباله‌های بیمارستانی مطابق ضوابط سازمان جهانی بهداشت

فرهادی اظهار کرد: کار بی‌خطر سازی و دفع زباله‌های بیمارستانی مطابق ضوابط سازمان جهانی بهداشت، وزارت بهداشت کشور و همچنین بر اساس نظر سازمان محیط زیست به عنوان ناظر عالی بر مدیریت پسماند، انجام می‌گیرد.

وی  گفت: پسماندهای ویژه بیمارستان از چندین نوع تشکیل شده است و زباله‌هایی که در سیستم اداری و آشپزخانه‌ها تولید شده، پسماندهای کاملا بی‌خطر و عادی محسوب می‌شوند که 85 درصد از حجم زباله‌های بیمارستانی را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: پسماندهای ویژه پزشکی از طریق دستگاه‌های ویژه قابلیت بی‌خطر شدن و تبدیل به زباله‌های عادی را دارند و نزدیک به 93 درصد از بیمارستان‌ها مجهز به این تجهیزات هستند.

فرهادی اظهار کرد: نظارت و مدیریت بر پسماندهای بیمارستانی در اکثر موارد مطابق استاندارد انجام می‌شود ولی به هر حال نظارت سطح بندی شده به دلیل حساسیت موجود ضروری است.

وی اظهار کرد: نظارت بر سطح بندی پسماندهای بیمارستانی از خود دانشگاه و بیمارستان شروع و تا بیمارستان این مسیر ادامه دارد که در نهایت سازمان محیط زیست با عنوان ناظر عالی بر این موضوع نظارت می‌کند.

فرهادی افزود: پسماند ویژه پزشکی و زباله‌های شیمی دارویی 1 درصد کمی را از پسماندهای بیمارستانی به شرط جداسازی مناسب تشکیل می‌دهند.

وی اضافه کرد: زباله‌های شیمی دارویی در سایت‌های ویژه مورد تأیید وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست انتقال و در این مکان‌ها سوزانده و به خاکستر بی‌خطر تبدیل می‌شوند.

فرهادی اظهار کرد: به دلیل تفکیک نادرست پسماندهای زباله‌ای در برخی از مراکز، میزان درصد زباله‌های ویژه پزشکی افزایش پیدا می‌کند و دفع پسماند در داخل خاک یکی از روش‌های ویژه زباله‌های ویژه پزشکی است که نظارت‌های مدیریتی در تمام مراحل انجام می‌شود.

تفکیک نادرست زباله ها در برخی از کلینیک و مطب پزشکان در تهران

وی گفت: متأسفانه در شهر تهران در مراکز خود مثل مطب‌های پزشکان، مراکز جراحی نامحدود و کلینیک‌ها در تولید پسماند با مشکلاتی رو به رو هستیم که به دلیل تفکیک نادرست با زباله‌های عادی مخلوط و دفع می‌شوند.

فرهادی ادامه داد: نقش سازمان نظام پزشکی به همراه محیط زیست و مدیریت پسماند بسیار پر رنگ است و وزارت بهداشت چندین جلسه را با این سازمان‌ها برگزار کرده و در حال تدوین دستورالعمل‌هایی هستیم تا مراکز خود که حجم تولید زباله‌های بیمارستانی‌شان زیاد نبوده را جدا کنیم و همچنین از سازمان مدیریت پسماند خواسته‌ایم تا با این مراکز خود قراردادی را مبنی بر تفکیک و حمل پسماندهای ویژه پزشکی ببندند.

وی گفت: بسیاری از استان های کشور مشکل جدا سازی پسماند های ویژه پزشکی را حل کرده اند ولی در شهر تهران به دلیل وسعت بالا و زیاد بودن تعداد کلینیک و مطب پزشکان پسماند زباله های بیمارستانی با مشکلاتی رو به رو است که در این میان توقع داریم سازمان پسماند شهرداری تهران زباله هارا جد ا حمل و در ترانشه های مخصوص پزشکی دفن کند .

فرهادی ادامه داد: آزمایشگاه های طبی و متخصص زنان زباله های پزشکی بسیار کمتری در مقایسه با کلینیک ها دارند که به دلیل  تعداد بالای آنها مدیریت این کار کمی با مشکل رو به رو کرده است.
وی یاد آوری کرد:  اخباری که در بخش فضای مجازی منتشر شده مبنی بر دفن باهم زباله های بیمارستانی با عادی درست نیست واین به معنای بی نقص بودن کار مدیریت پسماند بیمارستانی نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار