لاریجانی گفت: ۷ هزار نفر در دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت و ۳ هزار نفر در دانشگاه‌های غیر مجاز مشغول به تحصیل هستند.

تحصیل 7 هزار دانشجوی رشته پزشکی در دانشگاه‌های بین‌المللی مورد تأیید وزارت بهداشت / تحصیل بیش از 2 هزار دانشجوی خارجی از 41 ملیت در کشوربه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت امروز در افتتاحیه آزمون‌های برد  تخصصی و فوق تخصصی سال 98 که در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد اظهار کرد: عرصه آموزش پزشکی امروزه نیازمند یک تحول و نوآوری است و وزارت بهداشت از دو سال پیش به دنبال نوآوری در این رشته است.

وی ادامه داد: تجربیات دنیا در زمینه آموزش دستیاری‌ نشان از نیاز کشور به ایجاد یک تحول اساسی در این حوزه دارد.

لاریجانی ادامه داد: تربیت نیروی دستیار‌ باید متناسب با نیاز کشور باشد و خوشبختانه در حوزه سلامت، تربیت دستیاران آموزش پزشکی در حال تحول و به روزرسانی‌ است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به هزینه های بالای سلامت در کشور آمریکا با وجود GPG بالا، افزود: هزینه سلامت در کشوری مانند آمریکا بالا است و این مسئله نشان دهنده این است که ما باید اقدامات پیشگیرانه‌ و مراقبت‌های لازم را انجام دهیم.

لاریجانی با اشاره به اینکه لزوم جذب و پیگیری نیروی متخصص و کاهش هزینه‌های تربیت نیروی انسانی، تأکید کرد: 25 درصد از نیروهای کاری کشور آمریکا از دیگر ملیت‌های دنیا است که از این تعداد نیم درصد از نیروهای تخصصی‌شان ایرانی هستند.

وی با اشاره به اینکه هزینه‌های تربیت دستیاری کم نیستند، افزود: 30 درصد از هزینه‌های تربیت دستیاری مربوط به آموزش است به همین دلیل ما اعتباربخشی‌ مؤسسات‌ آموزشی را برای آموزش دستیاری مد نظر قرار دادیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینک تعهد اخلاقی و کار حرفه‌ای در دستیاری یکی از اولویت‌های مهم محسوب می‌شود، افزود: سیاست‌ بومی گزینی راهکاری‌ استراتژیک‌ و از مصوبات مجلس است به همین دلیل ما مجبور هستیم 30 درصد از نیروی دستیاری را از فارغ‌ التحصیلان‌ بومی جذب کنیم‌ زیرا تجربه‌ نشان می‌دهد که افراد بومی که وارد کار دستیاری می‌شوند ماندگاری‌ بیشتری نسبت به سایرین‌ دارند.

وی با اشاره به اینکه اقدامات حوزه آموزش پزشکی در کشور باید گسترش پیدا کند، تأکید کرد: متأسفانه کشور کویت که از سطح پایین کیفیت در حوزه‌های مختلف پزشکی برخوردار است برای پذیرش دوره دستیاری 16 معیار را برای خود در نظر گرفته است اما در ایران برخی از افراد که صلاحیت کافی رزیدنتی‌ را نداشته مشغول فعالیت هستند، اشاره کرد: در کشور آمریکا علاوه بر آزمون کتبی معیارهای‌ متعددی برای گزینش‌ علمی وجود دارد که این مسئله نشان دهنده اهمیت بالای آموزش پزشکی را نشان می‌دهد.

تحصیل بیش از ۲ هزار دانشجوی خارجی از ۴۱ ملیت در کشور

لاریجانی با اشاره به اینکه کوریکولوم‌ باید متناسب با نیازهای روز و آینده باشد، افزود: ما باید در نظام پذیرش و سنجش تحولاتی را ایجاد کنیم. تشکیل کمیسیون ارزشیابی متون، تدوین نقشه راه، حرکت‌ دانشگاه‌ها به سوی نسل سوم شدن از جمله اقدامات لازم و ضروری در حوزه آموزش پزشکی محسوب می‌شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: اگر بخواهیم نظام ارجاع را در جامعه گسترش دهیم باید توجه جدی به پزشک خانواده کنیم، همچنین متأسفانه به آموزش‌های مهارتی توجه کافی نشده است که باید در این زمینه تلاش بیشتری انجام شود.

تدوین سند برآورد نیروی انسانی متخصص

لاریجانی اضافه کرد: تدوین سند برآورد نیروی انسانی متخصص مورد نیاز نظام سلامت از جمله اقدامات لازم در حوزه آموزش پزشکی محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: استقرار سند آ‌مایش آموزش عالی و مأموریت‌گرایی شدن آموزش علوم پزشکی از جمله دیگر عوامل اثرگذار‌ در حوزه آموزش پزشکی است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: نیروهای بومی در آموزش دستیاری باید 85 درصد حد نصاب‌ نمره را بیاورند که در آزمون امسال تنها 12 درصد این ظرفیت پر شده است.

لاریجانی ادامه داد: در حدود 10 هزار نفر در رشته پزشکی در دانشگاه های خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد 7 هزار نفر در دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت و 3 هزار نفر در دانشگاه‌های غیر مجاز مشغول به تحصیل هستند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 2 هزار پرونده مربوط به دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های غیر مجاز وزارت بهداشت در حال رسیدگی هستند، ادامه داد: از سال 2019 بر اساس مصوبه ابلاغی‌ دانشجویانی‌ که در دانشگاه‌های خارج از کشور در رشته پزشکی مشغول به تحصیل هستند اجازه گرفتن انتقالی به یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را ندارند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در حدود 1000 نفر دانشجویان رشته‌ پزشکی قبلاً فارغ التحصیل‌ مهندسی بوده‌اند، افزود: در حال حاضر بیش از 2 هزار دانشجوی خارجی از 41 ملیت‌ مختلف در ایران مشغول به تحصیل هستند که 60 درصد از آنها در تحصیلات تکمیلی شاغل هستند.لاریجانی‌ با اشاره به اینکه در حوزه اعتباربخشی‌ بین‌المللی باید قدم‌های بهتری برداریم‌ تا نیروی جذب دانشجوی خارجی بهتر انجام شود، افزود: تفویض‌ اختیار به دانشگاه ها در جهت ساماندهی بین‌المللی، مجازی سازی علوم پزشکی، راه‌اندازی مرکز سنجش در مناطق آما‌یشی، راه اندازی مراکز آموزشی بالینی و تشکیل کمیسیون ملی اعتبار‌بخشی و مراکز سنجش صلاحیت بالینی از جمله‌ اقدامات انجام شده در وزارت بهداشت محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار