خنیفر گفت: وزیر آموزش و پرورش تمام قد از دانشگاه فرهنگیان حمایت کرده است و اگر این حمایت‌ها نبود موفق به اخذ مجوز ۲۵ هزاز نیرو نبودیم.

حمایت تمام قد وزیر آموزش و پرورش از دانشگاه فرهنگیان/ در جذب دانشجو نفوذی نداریمبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان در حاشیه نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یک ساله آموزش و پرورش که عصر امروز در دبیرستان ماندگار البرز برگزار شد،‌ اظهار کرد: امسال صدمین سال تربیت معلم را در کشور پشت سر می‌گذاریم و این روند طی سال‌های مختلف با فراز و فرود‌های بسیاری همراه بوده است به گونه‌ای که از 400 مرکز تربیت معلم در دهه هفتاد به ناگاه 302 مرکز در دهه 90 تعطیل شد و اکنون 98 پردیس داریم.

وی با اشاره به اینکه دغدغه اصلی ما تعلیم و تربیت و معلمان شایسته با اولویت آموزش آنها در دانشگاه فرهنگیان است، ادامه داد: اگر کسی برنامه خوبی درباره این دانشگاه دارد، جلو بیاید چرا که مهم‌تر از پست و مقام جایگاه تربیت معلم برای من اهمیت دارد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اخذ 25 هزار ردیف برای جذب دانشجو معلم در دوره‌های 4 ساله این دانشگاه، گفت: علاوه بر این تعداد 17 هزار ردیف برای ماده 28 هم گرفتیم البته این افراد باید دروس پداگوژی را بگذارنند.

خنیفر با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان دانشگاه مأموریت گراست، تصریح کرد: در تعداد، ‌آموزش و جذب اختیاری نداریم و صرفا وظیفه ما تربیت معلم با توجه به ورودی‌های موجود است اما به دلیل اهمیت تربیت معلم برای جذب تلاش می‌کنیم.

موافق دوره های  کوتاه مدت آموزش معلمی نیستم

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه مخالف اجرای ماده 28 در دانشگاه نیستم، گفت: اما با دوره‌های مهارت آموزی 2، 3 ماهه مخالفم و در کشورهای پیشرفته دنیا هم برای حرفه معلمی دوره‌های مهارت آموزی در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: البته نباید انکار کنیم که در میان مهارت آموزان ماده 28 هم معلمان خوبی تربیت شده‌اند ولی به طور کلی باید از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان به درستی استفاده شود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: باید به شیوه‌ای شایسته و بایسته جذب نیروی انسانی را در دستور کار قرار دهیم و نمی‌توانیم همواره از نیروهای نهضتی سرباز معلم و ماده 28 برای تربیت معلم استفاده کنیم.

خنیفر در پاسخ به سوالی مبنی‌بر نقش وزیر آموزش و پرورش برای تقویت دانشگاه فرهنگیان با توجه به اینکه یکی از محورهای استیضاحش نبود توجه کافی به این دانشگاه مطرح شده، ‌گفت: اگر تلاش تمام قد وزیر آموزش و پرورش نبود، جذب 25 هزار ردیف برای امسال محقق نمی‌شد و با توجه به توضیحاتی هم که دیروز در کمیسیون آموزش داشتیم، نمایندگان درباره این موضوع قانع شدند.

جذب 400 دانشجوی هیئت علمی برای سال تحصیلی جدید

وی درباره جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاه فرهنگیان گفت: با توجه به مطالعات و آینده پژوهی که داشتیم تا سال 1404 به 2 هزار و 80 عضو هیئت علمی نیاز داریم که این افراد باید از بین متقاضیان دارای شرایط وزارت علوم باشند، شرایطی همچون سابقه پژوهشی، سن و تألیف کتاب و مقاله از جمله موارد مهم در پذیرش است.

خنیفر تصریح کرد: برای امسال 400 ردیف استخدامی استاد خواهیم داشت که فراخوان آن را شهریور ماه اعلام می‌کنیم البته ترجیح ما استفاده از اساتیدی بوده که سابقه معلمی داشته باشند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره چگونگی برگزاری دوره‌های مهارت آموزی برای پذیرفته شدگان آزمون استخدامی امسال گفت: هفته گذشته مصاحبه مهارت آموزان به اتمام رسید و در نظر داریم از مهر امسال تا شهریور سال آینده دوره‌های آموزشی را برای مهارت آموزان ترتیب دهیم و تأکید ما بر اجرای یک ساله دوره‌های مهارت آموزی است.

وی درباره روند برگزاری دوره‌های کارورزی برای دانشجو معلمان، ‌اظهار کرد: بخش مهمی از کارورزی در کلاس اتفاق میفتد بر همین اساس تغییراتی را در برگزاری دوره‌های کارورزی دانشجو معلمان اعمال کردیم تا به جای گزارش‌های کتبی به سمت مهارت محوری سوق پیدا کنند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره فعالیت بنیه علمی دانشجو معلمان ورودی جدید اظهار کرد: برنامه‌های فرهنگی و علمی برای دانشجو معلمان در نظر داریم اما اجرای هر کار فرهنگی و علمی نیازمند تأمین بودجه لازم است که باید به دنبال بودجه لازم برای آن باشیم.

خنیفر درباره تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی ‌گفت: هر زمان که مجوز استخدامی به ما داده شود، اجازه نمی‌دهیم حتی یک ردیف بلاتکلیف باقی بماند و پیگیر تبدیل وضعیت نیروها هستیم.

وی درباره رتبه دانشگاه فرهنگیان بین سایر دانشگاه‌های دنیا ‌اظهار کرد: یکی از مواردی که در رنکینگ دانشگاه‌ها مؤثر است،‌ فعالیت‌های پژوهشی و مقالات بوده که این موضوع منوت به داشتن دانشجویان تحصیلات تکمیلی است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه مجوز جذب 6 رشته در مقطع ارشد را گرفتیم، ادامه داد: متأسفانه در این زمینه دانشگاه فرهنگیان کمبودهایی دارد و باید جذب دانشیار داشته باشیم تا بتوانیم دانشجوی ارشد بگیریم اما به دانشگاه اجازه نمی‌دهند تا برای جذب دانشیار از خارج از دانشگاه استاد جذب کنند همچنین پیشنهاد تحصیل دانشجو معلم خارجی را دادیم که البته در مورد آخر مشغول بررسی هستیم.

تولید محتوای الکترونیکی برای دانشجو معلمان

خنیفر از تولید محتوای الکترونیکی برای دانشجو معلمان خبر داد و گفت: تولید محتوای الکترونیکی در 90 ماه درسی مورد توجه قرار گرفته است که تأثیر بسزایی در صرفه جویی هزینه‌های دانشگاه دارد.

وی درباره فضای آموزشی موجود در دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: یک میلیون متر مربع فضای آموزشی دانشگاه فرهنگیان در سراسر کشور داریم که البته برخی از فضاها نیازمند بازسازی و نوسازی هستند که از ظرفیت نهادهای دیگر و خیرین بهره‌مند شدیم و در مواردی ساختمان‌های جدید برای اسکان دانشجو معلمان و فضای آموزشی دریافت شده است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره تربیت معلم فاخر بیان کرد: برای تربیت معلم فاخر نیازمند اقدامات متعددی هستیم و بعد از جنگ جهانی برای این موضوع تلاش‌های بسیاری شده است اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

خنیفر افزود: معلمان کار سختی را در پیش دارند و در واقع باید گفت معلم مفت حرف می‌زند اما حرف مفت نمی‌زند و سعی داریم معلم به گونه‌ای باشد که بتواند در همایش‌های مختلف داخلی و خارجی شرکت کند اما اغلب مشکل زبان و منابع مالی اجازه این موضوع را نمی‌دهند.

وی درباره نیاز امسال دانشگاه به استاد گفت: نیازمند هزار استاد حق‌التدریس برای سال تحصیلی جدید هستیم و حدود 700 تا 800 هیئت علمی داریم.

اجرای مطالعات تطبیقی برای ایجاد مراکز جامع تربیت معلم

خنیفر درباره ایجاد مراکز جامع تربیت معلم، گفت: در این زمینه بررسی‌های اولیه و مطالعات تطبیقی داشتیم همچنین 11 استان برای تأمین فضا اعلام آمادگی کردند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: برای تأسیس این مراکز سازمان امور استخدامی، وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش،‌ سازمان برنامه و بودجه و شورای عالی انقلاب فرهنگی همکاری کرده تا بتوانیم برای تأسیس دانشگاه اقدام کنیم.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار