پژو ۴۰۵ را باید همانند مدل ۲۰۶ یکی از موفق‌ترین محصولات شرکت پژو فرانسه دانست، خودرویی که پای آن در سال ۱۳۹۰ و به کمک شرکت خودروسازی ایران خودرو به ایران باز شد.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پژو ۴۰۵ را باید همانند مدل ۲۰۶ یکی از موفق‌ترین محصولات شرکت پژو فرانسه دانست. در وصف موفقیت این مدل ذکر همین نکته کافی است که ۴۰۵ در سال ۱۹۸۸ عنوان بهترین خودروی سال اروپا را از آنِ خود کرد. ورود و مونتاژ این مدل در کشورمان به حوالی سال‌های ۱۳۶۹ باز می‌گردد. این محصول در تیپ‌های متنوعی نظیر GL ، GLX و ۲۰۰۰ و استقبال بسیار خوب مشتریان از این خودرو به‌عنوان اتومبیلی مستحکم، ایمن و پرکشش، توانست شرایط خوبی را برای آن در بازار کشورمان رقم بزند.

نقد و بررسی تخصصی خودرو پژو GLX ۴۰۵

موفقیت این مدل آن‌قدر به مذاق متولی تولید آن در کشور یعنی شرکت ایران‌خودرو خوش آمد که در سال ۱۳۷۳ روند بومی‌سازی بخشی از قطعات پژو ۴۰۵، در دستور کار شرکت ساپکو قرار گرفت.

پژو ۴۰۵ از زمان عرضه‌ی خود تا به حال با فراز و نشیب‌های زیادی دست و پنجه نرم کرده است. این خودرو که با شکستی بزرگ در بازار‌های آمریکا روبه‌رو شد، به موفقیتی بی‌سابقه در بازار‌های اروپایی دست یافت. پژو ۴۰۵ در سال ۱۹۸۵ موفق شد با اختلاقی قاطع و غیرقابل‌بحث عنوان خودروی سال اروپا را از آن خود کند و البته مسئله به اینجا ختم نمی‌شود، پژو ۴۰۵ در رالی داکار به مدت دو سال پیاپی موفق به قهرمانی شد که همه‌ی این‌ها شایستگی این مدل و دلیل محبوبیت آن بعد از چند دهه در بازار داخلی است.

طراحی خودرو

پژو ۴۰۵ GLX برخلاف مدل SLX با تغییر ظاهری همراه نبوده و ساختار ظاهری کلی خود را حفظ کرده است. البته طراحی کابین خودرو همسو با تغییر کابین خودرو‌های پژو در دو سال گذشته با تغییرات جدیدی همراه بوده است که این تغییرات هم بیشتر در بحث رنگ‌بندی و ظاهر آن قرار می‌گیرد.

نقد و بررسی تخصصی خودرو پژو GLX ۴۰۵

فضای داخلی خودرو همچنان برای سرنشینان جلو و عقب بسیار مناسب است. طراحی دو رنگ تازه‌ی کابین باعث شده تا کابین آن حس شادتری در مقایسه با کابین خسته‌کننده‌ی گذشته داشته باشد. از جمله امکانات و تجهیزات پژو ۴۰۵ GLX می‌توان به شیشه بالابر برقی جلو، رینگ فولادی ۱۴ اینچی، مکانیزم اهرمی تنظیم پشتی صندلی‌های جلو، سیستم صوتی جدید، قفل برقی برای صندوق عقب با کلید بازکن در صندوق از داخل اتاق اشاره کرد.

عملکرد و پیشرانه‌ی خودرو

پژو ۴۰۵ GLX که در حال حاضر از پیشرانه‌ی L۳ استفاده می‌کند، روند پر پیچ و خمی را برای رسیدن به این پیشرانه پشت سر گذاشته است. این خودرو در ابتدای عرضه‌ی خود در کنار مدل GL از یک پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری با کد XU۵، ۲C استفاده می‌کرد که از سری پیشرانه‌های PSA XU بود و در مدل‌های دیگری مثل پژو ۳۰۹ و سیتروئن BX هم به کار می‌رفت. به همین خاطر در آن دوران پژو GLX را GLX ۱۶۰۰ هم نام می‌بردند اما مدتی بعد از عرضه‌ی این مدل، شرکت خودروسازی ایران خودرو به فکر استفاده از پیشرانه‌های ۱.۹ لیتری قدرتمندتر XU۹، ۲C بر روی خودرو‌های خود افتاد که پس از مدتی بر روی هر دو مدل GL و GLX قرار گرفت.

نقد و بررسی تخصصی خودرو پژو GLX ۴۰۵

یکی از مشکلات بزرگ مدل‌هایی که از این پیشرانه بهره می‌بردند، مصرف سوخت بالای آنها بود. به همین خاطر تصمیم بر این شد تا پیشرانه‌های بهینه‌تری برای ۴۰۵ در نظر گرفته شوند. به دنبال آن، پیشرانه‌ی دیگری از سری PSA XU با کد XU۷ JP / LFZ مورد توجه قرار گرفت که یک پیشرانه‌ی ۱.۸ لیتری (۱۷۶۱ سی سی) بود و تا به امروز هم بر روی این مدل حضور دارد. این پیشرانه در بسیاری از خودرو‌های دیگر ایران خودرو از جمله سمند LX و پژو پارس هم به چشم می‌خورد و در حال حاضر با نام «پیشرانه‌ی L۳» شناخته می‌شود.

پیشرانه‌ی L۳ که پژو ۴۰۵ GLX از آن بهره می‌برد، توانایی تولید حداکثر توان ۱۰۰ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۵۳ نیوتن متر در دور موتور ۳۰۰۰ دور بر دقیقه را دارد. یک گیربکس ۵ سرعته‌ی دستی در این مدل وظیفه‌ی انتقال نیرو از پیشرانه به محور محرک جلو (FWD) را بر عهده دارد. پژو GLX با کمک این پیشرانه می‌تواند صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۱۱ ثانیه سپری کرده و به حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد؛ همچنین میانگین مصرف سوخت ترکیبی این مدل به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی ۹ لیتر تخمین زده شده است.

ایمنی خودرو

باوجوداینکه خودرو‌های پژو ۴۰۵ حداقل در داخل کشور به ایمنی بدی شهره نیستند، اما آمار و ارقام مختلف نشان می‌دهد که چندان هم نمی‌توانیم به ایمنی این مدل‌ها اعتماد کنیم؛ اگر چه سیستم‌های ارزیابی داخلی هنوز به آن سطح از کیفیت در ارزیابی‌های خود نرسیدند، اما نتایج آن‌ها بدون شک می‌تواند معیار مناسبی برای تصمیم‌گیری باشد. در آخرین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که اسفندماه سال ۱۳۹۵ منتشر شده، خودروی پژو ۴۰۵ در کلاس قیمتی ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلیون ریال با کسب یک ستاره‌ی کیفی در جایگاه ۱۱ از میان ۱۶ خودروی حاضر در ارزیابی قرار گرفته است. در صدر این کلاس رنو ساندرو قرار گرفته و خودرو‌هایی از جمله New MVM ۳۱۵، پژو پارس، تندر ۹۰ و پارس تندر عملکرد بهتری نسبت به ۴۰۵ داشتند.

نقد و بررسی تخصصی خودرو پژو GLX ۴۰۵

از جمله امکانات و تجهیزات ایمنی مدل ۱۳۹۵ پژو ۴۰۵ GLX می‌توان به سیستم ترمز ضد قفل (ABS) چهار کاناله به همراه سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، چراغ‌های مه‌شکن عقب، دو عدد کیسه‌ی هوای ایمنی برای راننده و سرنشین جلو، قفل مرکزی با سوئیچ کنترل از راه دور رادیویی و سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر) اشاره کرد.

جمع‌بندی

پژو GLX محبوبیت همیشگی این خودرو را در بین خانواده‌های متوسط حفظ کرده است و فروش هر ساله‌ی آن نشان می‌دهد که با وجود اشباع‌شدن بازار داخلی از محصولات بی‌کیفیت و بعضاً ناشناس چینی، همچنان خریداران زیادی در داخل کشور به این خودرو روی خوش نشان می‌دهند و در صورت داشتن بودجه‌ی کافی، از خرید آن صرفنظر نمی‌کنند. شاید اینکه ایران خودرو در کنار مدل SLX مدل قبلی را با نام GLX حفظ کرده، نکته‌ی مثبت و البته هوشمندانه‌ای برای این شرکت محسوب شود؛ چرا که تغییرات تازه‌ی SLX به زعم بسیاری از خریداران داخلی خوش نیامده و بعید به نظر می‌رسد که این مدل بتواند محبوبیت ۴۰۵ معمولی را به دست آورد، به خصوص با توجه به قیمت آن که تا حدودی در مقایسه با GLX منطقی به نظر نمی‌رسد.

نقد و بررسی تخصصی خودرو پژو GLX ۴۰۵

نقد و بررسی تخصصی خودرو پژو GLX ۴۰۵

نقد و بررسی تخصصی خودرو پژو GLX ۴۰۵

نقد و بررسی تخصصی خودرو پژو GLX ۴۰۵

آخرین قیمت خودرو را اینجا ببینید.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۰۸:۴۰ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
بله وقتی مردم مجبور باشند خودروهای تولید داخل را با قیما گزاف بخرند معلوم که بین بد و بدتر بد را انتخاب می کنند اگه یه خودرو خارجی هم بیاد با قیمت واقعی و با گمرک پایین هیچ کس به این خودروها تولید داخل نگاه نمیکنه
آخرین اخبار