صبح امروز تابلوی تالار شیشه‌ای بورس شاهد اُفت ناگهانی ۳۵۰۰ واحدی بود که کارشناسان دلایل مختلفی را برای آن تعریف کرده اند.

دلایل اُفت ۳ هزار واحدی شاخص بورس چیست؟به گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شاخص بورس از ابتدای صبح امروز شاهد اُفت قابل توجهی بود که کارشناسان این بخش، عوامل متعددی را برای  این شوک  مشخص کرده اند.
 
عباسعلی حقانی نسب،کارشناس بورس در گفت‌وگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه ، سوال نمایندگان مجلس از رئیس جمهور و تغییرات قیمت گذاری کالاهای اساسی  در هفته جاری  را دو عامل موثر بر اُفت شاخص بورس دانست و   اظهار کرد: متاسفانه امروز شاهد اُفت 3 هزار واحدی شاخص کل بورس  بوده ایم.
 
وی افزود: یکی دیگر از مهم ترین عوامل، تغییرات پی در پی در قیمت گذاری کالاها توسط شرکت ملی نفت ایران است. در هفته جاری این نهاد با دو دستور العمل متوالی قیمت گذاری ها را تغییر و فعالان در زمینه بورس را دچار سردرگمی کرد.
 
این کارشناس دلیل دیگر این اُفت را آزاد سازی تقاضای ارزی دانسته و گفت: با توجه به اینکه دولت مصمم  بر ایجاد بازارهای مجزا برای تقاضای ارز در کشور است اما متاسفانه بسیاری از متقاضیان ارز هنوز با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند.
 
وی در تشریح  تاثیر احضار رئیس جمهور به مجلس در ریزش شاخص ها تصریح کرد: قطعا از بُعد سیاسی، جلسه پرسش و پاسخ از ریاست جمهوری و عدم رضایت نمایندگان مجلس از  پاسخ های وی بویژه در حوزه اقتصادی، فعالان بورس کالا را نسبت به این موضوع حساس کرده است. تصور آن ها از این عدم رضایت، ایجاد شکاف مدیریتی  بین مجلس و دولت است.
 
حقانی نسب، برداشت اقتصادی از این موضوع را بر مبنای قیمت گذاری های متفاوت  دولت و  مجلس دانست و افزود: متاسفانه برای تعیین قیمت  پایه کالاهای اساسی، کارشناسی های دقیق و متمرکزی  از جانب این دو نهاد صورت نگرفته است و ما هرروز شاهد بخشنامه های متعددی هستیم .
 
وی تشریح کرد: بازار سرمایه  منبع  عرضه  تولیدات کشور است و هرگونه ضعف  و سرمایه گذاری در آن  بر صنعت و تولید ملی اثرگذار خواهد بود.
این فعال اقتصادی در پایان تاکید کرد:البته این اُفت شاخص در علم بورس به معنی ضرر و زیان سرمایه گذاران نیست و نباید با این نگاه  مردم را از سرمایه گذاری در  بورس ترساند.
 
گزارش از نرگس معززی
 
انتهای پیام/
 

از سرمایه گذاری در بورس نباید ترسید

برچسب ها: یورس ، اخبار اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار