رئیس جمهور گفت: نه ترس از آینده داریم و نه از آمریکا و مشکلات وحشت داریم بلکه به سلامت از مشکلات عبور خواهیم کرد.

همه مسئولان بایددر چارچوب وظایف و قانون پاسخگو باشندبه گزارش خبرنگار  مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در جلسه پاسخ به سوال نمایندگان اظهار کرد: امیدوارم توصیه‌های که مقام معظم رهبری نسبت به این جلسه به بنده فرمودند را بتوانم رعایت کنم،

رئیس جمهور گفت: امروز را برای دموکراسی و مردم سالاری کشور مبارک می‌دانم و هیچ کس فکر نکند که پاسخگو بودن نقطه ضعف تلقی می‌شود؛ بلکه این امر به عنوان بالاترین نقطه قوت مسئولان نظام است و همه آنها باید پاسخگو باشند و هر کدام در چارچوب وظایف و قوانین سخن بگویند.

روحانی تصریح کرد: هیچ کدام از مردم شریف ایران, دوستان ما در جهان و یا دشمنان تصور نکنند که امروز آغاز شکافی میان دولت و مجلس خواهد بود چرا که این تفکر اشتباه است و مجلس و دولت هدف بسیار بزرگی بر دوش دارند و باید این بار مسئولیت را با همکاری یکدیگر به مقصد برساند.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه به نظرم سوالات نمایندگان باید از دولت دوازدهم باشد, نه یازدهم؛ اما اشکالی ندارد, گفت: تلاش بنده در دولت یازدهم و دوزادهم بر این بوده که بین دولت و مجلس ارتباط نزدیک و برادرانه برقرار باشد و به نظرم تاکنون نیز این چنین بوده است.

وی ادامه داد: ‌بسیاری از نمایندگانی که در برابرشان سخن می‌گویم، در سال 96 در انتخابات حضور فعالی داشتند و در چینش کابینه، تهیه لوایح و طرح‌ها نیز کنار من بودند؛ البته ممکن است گله‌هایی از دولت داشته باشند و ما نیز گله‌ای از آنها داشته باشیم اما گله‌ها دوستانه و برادرانه است.

روحانی گفت: سوالات نمایندگان محترم که در 5 بند تدوین شده مشابه است و البته پرسش ملت ایران نیز هست چرا که نه تنها یک چهارم نمایندگان امروز مجلس این سوالات را دارند بلکه به اعتقادم بسیاری از مردم نیز این سوالات را دارند که چرا بیکاری وجود دارد؟ چرا بانک این چنین است و چرا قاچاق آن چنان؟ چرا رکود و رونق شرایطی را طی می‌کنند که مورد انتظار مردم نیست؟ و چرا رشد قیمت ارز این چنین است؟

وی بیان کرد: شما به هر کوچه و خیابانی بروید،‌ شاید بخشی از سوالات مردم همینگونه موضوعات باشد، مردمی که در دولت یازدهم در طول 4 سال و در ماه‌های اولیه دولت دوازدهم شاهد تحولات مثبت در اقتصاد، فرهنگ، مسائل اجتماعی، امنیت ملی،‌ سیاست داخلی و خارجی بوده‌اند امروز این سوال را دارند که چه شده که باید از آینده زندگی و کشور خود نگران باشند؟ این سوال اصلی است.

وی افزود: سوال اصلی این است که چرا ما در طول چهار سال و نیم با سرعت رو به جلو حرکت می‌کردیم، در رشد اقتصاد، تورم، قیمت ارز، تعادل وجود داشت اما در طی 7 الی 8 ماه اخیر چرا ناگهان شرایط جدیدی آغاز شد؟ ممکن است بفرمایید این شرایط از اشتغال، ارز،‌ رکود، قاچاق و سیستم بانکی بوده است.

روحانی تصریح کرد: به نظرم اشکال از تصور مردم و ترسیم ملت ایران نسبت به آینده بود ؛ تصور مردم نسبت به آینده کشور ناگهان دچار تغییر شد و این درد بزرگ ما است، البته اشتغال بسیار مهم است و نابسامانی بانکی مشکل تلقی می‌شود اما این موارد در برابر اعتماد و امید مردم ناچیز است چرا که نسبت به آینده ایران دچار تردید شده‌اند.

رئیس جمهور اظهار کرد: حتی عده‌ای نسبت به عظمت نظام، قدرت،‌ رشد و توسعه آینده دچار شک شده‌اند و ما باید این شک‌ها را درمان کنیم و باید با زبانی درست و صحیح به گونه‌ای با مردم سخن بگوییم که قانع شوند که مشکلات این چند ماهه زودگذر است، ما باید برای مردم توضیح بدهیم از این مشکلات به لطف خدا با هدایت رهبری و هماهنگی قوای سه‌گانه و نیروهای مسلح به سلامت عبور خواهیم کرد.

وی افزود: باید به ملت بزرگ ایران عرض کنیم که نمی‌گذاریم توطئه‌های آمریکا پیروز شوند، ملت مطمئن باشید! نمی‌گذاریم یک مشت ضد ایرانی که امروز در کاخ سفید دور هم جمع شده‌اند علیه ما توطئه کنند، کاخ سفید فکر نکند از پایان جلسه امروز خوشحال می‌شود بلکه بداند از نتیجه جلسه امروز به شدت اندوهناک می‌شود چرا که در پایان جلسه امروز مجلس اتحاد بالاتری میان مجلس، دولت، قوه قضاییه، نیروهای مسلح و با هدایت مقام معظم رهبری مردم به وجود خواهد آمد.

روحانی گفت: نه ترس از آینده داریم و نه از آمریکا و مشکلات وحشت داریم بلکه به سلامت از این مسائل عبور خواهیم کرد.

رئیس جمهور بیان کرد: اولین سوال نمایندگان در زمینه قاچاق کالا و ارز بود که چرا دولت در این زمینه موفق نبوده است، همه شما می‌دانید که موضوع مبارزه قاچاق کالا و ارز در سال 81 با فرمان مقام معظم رهبری آغاز شد و بعد نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال 92 قانون مربوطه را نوشتند و ابلاغ کردند و دولت همه آئین نامه‌های آن را تأیید و ابلاغ کرد.

رئیس جمهور تاکید کرد: 600 میلیارد تومان برای تشکیل سامانه‌های لازم برای مبارزه با قاچاق و اتصال این سامانه‌های به یکدیگر اختصاص دادیم.

روحانی با طرح این سوال که دلیل ایجاد قاچاق چیست, ادامه داد: جنس و کالای ما به بیرون منتقل می‌شود وقتی قیمت قیمت متعادل و یارانه‌ای نیست خود به خود کالا تمایل پیدا می‌کند به خارج برود.

رئیس جمهور تاکید کرد: هر چه قیمت ارز کاهش یابد واردات قاچاق بیشتر می‌شود و هر چه قیمت ارز افزایش یابد واردات قاچاق و کالا کمتر می‌شود و خروج بیشتری خواهیم داشت.

وی افزود: اساس جلوگیری از قاچاق, تولید با کیفیت داخلی است و همه باید به تولید و خدمات داخلی کمک کنیم. ما چطور توانستیم در عرض 4 سال و اندی از 25 میلیارد دلار قاچاق به 12.5 میلیارد برسیم این تحول بزرگ چگونه ایجاد شده است.

روحانی تاکید کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به تنهایی مربوط به قوه اجراییه نیست و فرا قوه‌ای است و حتی نمایندگان مجلس و نماینده نیروهای مسلح هم بر آن ستاد حضور دارند.

رئیس جمهور ادامه داد: مبارزه با قاچاق تنها کار دولت و دستگاه اجرایی نیست همه با هم تلاش می‌کنیم آمار و ارقامی که این ستاد به کمک دانشگاه‌ها در سال 92 تهیه کرده است 25 میلیارد دلار است این رقم از 25 به 15 و بعد به 12 میلیارد رسید. در قاچاق خروجی که عمدتاً سوخت یعنی بنزین، نفت سفید، گازوئیل، نفت کوره و موارد دیگر است دولت با برنامه‌ریزی که برای کنترل پیمایش خودروها و دادن گازوئیل بر مبنای پیمایش انجام داد قاچاق 7.8 دهم میلیارد در سال 92 به نیم میلیارد در سال 95 تبدیل شد یعنی از میزان 7 میلیارد و 200 میلیون قاچاق خروجی جلوگیری شد.

وی تصریح کرد: ما در زمینه قاچاق تلاش‌هایی را انجام دادیم که نقش نیروی انتظامی، سربازان گمنام، نیروهای مسلح بویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش ارزشمندیست.

روحانی افزود: ما از 10 ماه پیش در شورای عالی امنیت ملی مبارزه با قاچاق در آب‌های جنوبی یعنی خلیج فارس و دریای عمان را در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دادیم با کمک همه آنها ما توانستیم به این نقطه مطلوب برسیم.

رئیس جمهور بیان کرد: سؤال باید این باشد که چطور دولت به کمک مجلس و قوه قضاییه و نیروهای مسلح به خوبی رقم 25 میلیارد را به 12 رساند و اکنون برنامه دولت برای به صفر رساندن این 12 میلیارد چیست؟ اگر سؤال این بود با ذوق بیشتری برنامه‌ آینده را بیان می‌کردم.

وی ادامه داد: سؤال بعدی این است که چرا با وجود اجرای برجام تحریم‌های بانکی همچنان باقی مانده است؟ سؤال من این است برجام برای چه بود؟ برجام برای این بود که به دنیا بگوییم فعالیت صلح‌آمیز و هسته‌ای که آنها به دروغ آن را غیرصلح‌آمیز خوانده‌اند و بر مبنای همین دروغ و اتهام ناروا قطعنامه‌های فراوانی را علیه ما تصویب کرده‌اند و به دنیا اینچنین رسانده‌اند که برنامه‌های هسته‌ای ایران خطری برای صلح جهانی است و لذا ما را به فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد برده‌اند؛ برنامه‌ هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است و هیچ صلح و امنیتی را هم تهدید نمی‌کند.

روحانی  تاکید کرد: شورای امنیت سازمان ملل بجای تحریم باید کشورهای جهان را برای کمک به ایران تشویق کند.

رئیس جمهور اضافه کرد: اگر دولت یازدهم و دوازدهم مثل دولت دهم در اشتغال کار می‌کرد ؛امروز رقم بیکاری  بجای 12 درصد، 22 درصد بود. این هنر دولت یازدهم و دوازدهم است و مجلس شورای اسلامی و قوای دیگر نیز در این امر تاثیر بسزایی داشتند.

وی با بیان اینکه سوال چهارم در خصوص رکود است, افزود: ما اولین دولتی بودیم که بعد از جنگ و در سالهای 91 و92 با رشد منفی 7.7 مواجه بودیم و در سال 93 رشدمان مثبت شد. رشد اقتصادی سال 95، 12 ونیم درصد بوده که در دنیا کم‌نظیر بوده است و رشد متوسط ما در طول این 5 سال بالای 4 درصد است؛ بنابراین ما در زمینه رونق‌های اقتصادی تلاش‌های زیادی انجام دادیم و راه را باید ادامه دهیم .

رئیس جمهور با اشاره به اینکه سوال آخر در خصوص ارز بود؛ گفت: به چه دلیل ارز شرایطش این چنین شد، آیا عامل اقتصادی بود یا عامل سیاسی بود؟ عامل روانی سبب چنین شرایطی شد یا همه این عوامل؟ من نوبت دوم اشاره بیشتری به این مسئله می‌کنم.

روحانی گفت: ما قبل از تحریم آمریکا یک طور تصمیم گرفتیم و بعد از آن به صورت دیگر. اگر به صورت گذشته می ماندیم؛ اشکال بود. همان ارز کوچه پس کوچه تاثیر در زندگی مردم دارد، البته در هر برنامه ی جدیدی می‌توان سو‌ءاستفاده‌ پیدا کرد.

روحانی تصریح کرد: از وزرا می‌خواهم که در زمینه 5 سوال مطرح شده نکات لازم را به نمایندگان ارائه دهند و برای مردم نیز توضیحات بیشتری در رابطه با مسائل روز بدهند.

وی افزود: نکته اساسی این است که چه شد کشوری که در یک مسیر کاملا آرامی حرکت می‌کرد و حتی در زمان روی کار آمدن ترامپ وقتی که وی به منطقه خلیج‌فارس آمده بود و در همان ایام انتخابات بود که مردم حماسه‌ای بزرگ آفریدند و ضربه بسیار محکمی را به رئیس جمهور آمریکا و کشورهای کوچکی که اطراف او بودند وارد کردند؛ چه شد که شرایط تغییر کرد؟

رئیس جمهور گفت: تاریخ این تغییر 5 دی ماه سال 96 است و هرکس تاریخ دیگری بگوید به اعتقاد بنده به مردم آدرس غلط داده است، 5 دی ماه سال 96 بود که مرد ناگهان دیدند که عده‌ای در خیابان‌ها شعار می‌دهند و این شعارها کم کم به شعارهای هنجار‌شکنانه تبدیل شد که برای همه مردم غیر قابل قبول بود.

روحانی بیان کرد: مردم در آن دوران دچار حیرت شدند، این حادثه کم‌نظیر بود و در سالهای گذشته چنین مسئله ای اتفاق نیفتاده بود حادثه دی ماه آقای ترامپ را به طمع انداخت تا اینکه در اواخر دی ماه اعلام کند که من در برجام نمی‌مانم مگر آنکه اروپا با آمریکا راجع به منطقه و مسئله موشکی ایران همراه شود و اگر چنین نشود به صورت یک جانبه از برجام خارج خواهم شد.

وی افزود: بعد از تهدید‌های ترامپ دیدیم که با ناآرامی‌های داخلی کشور و با تهدیدات بیرونی مردم دچار نگرانی شدند، برادران و خواهران عزیز من بدانید تخریب خرابی می‌آورد، سیاه‌نمایی زندگی مردم را به سمت سیاهی می‌برد، البته اگر شعار علیه فردی مانند حسن روحانی باشد اهمیتی ندارد چرا که او نوکری از نوکران مردم و سربازی از میان سربازها است.

رئیس جمهور تصریح کرد: دلم برای چنین شعارهایی نمی‌سوزد و بنده اگر به ترور تهدید شوم مهم نیست، اما در عین حال چه شد که عده‌ای جرات کردند رئیس جمهور کشور را تهدید به مرگ کنند؟ چون حس کردند که بین دولت و مردم فاصله است، تصور کردند که میان مجلس و دولت و قوه قضاییه فاصله‌ ایجاد شده لذا اگر وحدت و انسجام یک پارچه داشته باشیم، فیضیه مرکز انقلاب تبدیل به جایی نمی‌شود که آب را به آسیاب دشمن می‌ریزند.

روحانی اظهار کرد: همه ما باید دست به دست هم بدهیم و پشت رهبر معظم انقلاب حرکت کنیم، می‌گویید چرا قیمت ارز بالا رفته است، چرا همه مفاد برجام اجرا نشد؟ ما قبول داریم که طرف ما در برجام تخلفاتی انجام داده و هیچ شکی در این مسئله نیست و بارها این امر از زبان خودمان بیان شده است، اما بیاییم منصفانه قضاوت کنیم، اگر برجام هیچ بود پس امروز چه غصه‌ای داریم؟

وی بیان کرد: از هیچ که نباید ترسید!  شما گفتید که هیچ شرکتی به ایران نیامده پس چرا می‌گویید چرا این شرکت‌ها از ایران بیرون می‌روند! شما که گفتید اصلا شرکتی نیامده، گفتید هیچ هواپیمایی به کشور وارد نشده، هواپیماها کاغذی است! اعلام کردید که برجام هیچ رابطه بانکی را درست نکرده که حتی وقتی ما گفتیم که سوئیفت برقرار شده ناچار شدیم خبرنگاران را به بانک مرکزی ببریم تا با چشمان خود ببینند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: حتی آقایی که متخصص همین امور بود به یکی از بزرگان نامه نوشته بود که اگر هرچه بشود، سوئیفت امکان‌پذیر نیست اما این اتفاق افتاد. شما می‌گویید که آیا ما به اهدافمان رسیده‌ایم؟ در برخی موارد 70 و یا 80 درصد و در برخی زمینه‌ها نیز 60 درصد به اهدافمان رسیدیم.

روحانی گفت: ما در بسیاری از موارد به صد در صد اهداف خود رسیدیم و PMD موضوعی بود که تمام کارشناسان بر این باور بودند که حل آن غیر ممکن است، اما دیدید که چگونه امکان‌پذیر شد، قطعنامه‌ها علیه ایران برچیده شد و تحریم نظامی بلند مدت به 5 سال کاهش یافت و تا سال آینده نیز برداشته خواهد شد.

وی تصریح کرد: در زمینه اقتصادی نیز قدم‌های بسیاری برداشته شد، ما باید چه کنیم؟ مردم باید نسبت به آینده خود آرامش داشته باشند، نمایندگان محترم شما می‌گویید زندگی مردم مطلوب و ایده‌آل نیست، این حرف کاملا درست است اما از شما می‌پرسم آیا دولت یازدهم برای رفاه مردم کاری نکرد؟ آیا اگر تورم در طول چهار سال حدود 60 و چند درصد شد حقوق کارمند به دوبرابر افزایش نیافت؟ اگر زندگی مردم سخت شد ما برای مبارزه با فقر مطلق پرداختی مستمری‌بگیران را 3.4 برابر و حتی در برخی از موارد به 4 برابر افزایش ندادیم؟

رئیس جمهور ادامه داد: در زمینه اشتغال نیز کل افرادی که وارد بازار کار شده‌اند را منهای افرادی که خارج شده‌اند کردیم که اشتغال خالص بدست آمد و این سخن بنده نیست بلکه این مسئله را مرکز آمار و بانک مرکزی ارائه کرده است.

روحانی گفت: می‌خواهم در محضر نمایندگان و ملت شریف ایران بگویم آنچه را می‌گویید من قول داده‌ام و آنچه که بنده در انتخابات 92 و 96 وعده دادم، این بود که راهم راه اعتدال است و بازهم این مسئله را تکرار می‌کنم چرا که با تندروی به جایی نخواهیم رسید، حال فرقی ندارد که این تندروی از جناح چپ باشد و یا راست.

وی تصریح کرد: ما راهی جز اعتدال نداریم و باید با دوستی و برادری پیش برویم، اشکالی ندارد اگر شما منتقد دولت باشید، اما باید برای منافع ملی کنار یکدیگر قرار بگیریم، خواهش می‌کنم اگر می‌خواهیم کاری را انجام دهیم یکبار اصل 40 قانون اساسی را مطالعه کنیم، این اصل می‌گوید که در اجرای امور نمی‌توانیم به منافع ملی ضربه وارد کنیم.

رئیس جمهور گفت: اصل منافع ملی به عنوان یک شرط محفوظ برای تمام برنامه‌ها اجرا می‌شود مجلس، قوه قضاییه و دولت و نیروهای مسلح باید به اصل 40 قانون اساسی توجه کنند، اینکه دولت نقص دارد حتما چنین است، چرا که ما نیز دولتی مانند دیگر دولت‌ها هستیم و بنده تلاش کردم که بهترین‌ها را کنار یکدیگر جمع کنم و به همین دلیل است که شما استیضاح می‌کنید و سوال می‌پرسید و اگر تصمیم می‌گیرید که وزیری باشد یا نباشد جزو حقوق شما نمایندگان است.

روحانی افزود: آنچه که مهم است این است که همه ما برای حل مشکلات مردم دست به دست یکدیگر بدهیم، مردم نمی‌خواهند که شما از من بپرسید تا آمار و ارقام ارائه دهم و برایتان جزوه قرائت کنم؛ مردم مشکلات اقتصادی خود را به صورت روزمره درک می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر بنده و شما به فکر درمان موقت باشیم مردم نخواهند پسندید و تدبیری که تنها یک ماه کار کشور را درست کند و دو مرتبه به وضعیت سابق بازگردیم راهکار اساسی نیست و مردم نیز آن را نمی‌خواهند بلکه آنها خواهان تدبیری دائمی هستند و این امری است که با همکاری و همیاری قوای سه‌گانه محقق می‌شود، پشت تریبون‌ها نگوییم که دچار بحران شده‌ایم والله که دچار بحران نیستیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما اکنون در مرحله آسیب قرار داریم و گاهی لبه تهدید قرار می‌گیریم چرا می‌گوییم در بحران قرار داریم، باید دست به دست یکدیگر بدهیم البته ممکن است کارهایی که ما انجام داده‌ایم صحیح نباشد لذا به ما بگویید تا آنها را اصلاح کنیم، ما به شما قول می‌دهیم که هیچگاه کاری بدون مشورت و خرد جمعی انجام نداده‌ام و تمام دولت و کارشناسان را به شهادت می‌طلبم، چرا که حتی وقتی تصمیم‌های قاطعانه و صد درصدی داشته‌ام، وقتی در جلسات می‌دیدم که سایرین نظر مخالف من را دارند تجدید نظر می‌کردم.

روحانی بیان کرد: ما حتما اشتباه داشته و داریم که باید اصلاح شود، در مسئله ارز آنهایی که ارز گرفتند تا کالا وارد کنند اما این کار را انجام ندادند، پرونده‌هایشان توسط وزارت سمت و بانک مرکزی الزاماً به ما ارائه خواهد شد و با این افراد برخورد خواهیم کرد، اگر کسی کالای کمی وارد کرده با او برخورد می‌کنیم و اگر فردی ارز 4200 تومانی گرفته و کالایش در گمرک است، مابه‌تفاوت می‌گیریم.

وی افزود: رانت در مواردی وجود داشته، خواهش می‌کنم مسئله را در حد خودش ببینید وقتی مشکلات را اضافه می‌کنیم در حل آن عاجز خواهیم شد، ممکن است بگویید که رابطه مجلس و دولت ضعیف است، اگر می‌گویید وزرای دولت رابطه کمی با مجلس دارند من که هر زمان با آنها کار دارم می‌گویند در مجلس هستند.

رئیس جمهور گفت: باز هم اگر رابطه وزرا با مجلس کم است آن را بیشتر خواهیم کرد و چند هفته پیش از نمایندگان مجلس دعوت کردیم که جلسه‌ای با ما داشته باشند، البته آقای رئیس مجلس چندان زمان را مناسب ندیدند و قرار بود که هفته دولت شما را دعوت کنیم، شما ما را دعوت کردید، لذا حتما باید روابط مجلس و دولت قوی‌تر شود تا مسائل و مشکلات حل شود.

روحانی افزود: برادران عزیز شما می‌فرمایید ما دو راه بیشتر نداریم یا باید در برجام بمانیم یا باید خارج شویم، ما راه سومی نیز داریم.

وی ادامه داد: مشکلات اقتصادی اجتماعی ما قابل حل است. ما تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم که تولید بتواند به مسیر خود ادامه دهد و محصولات داخلی با قیمت متناسب در اختیار مردم قرار گیرد. بسیاری از قیمت‌ها در آب، برق، گاز، سوخت، حمل و نقل و آنچه مربوط به دولت بود را تغییر ندادیم برای اینکه مردم در رفاه بیشتری باشند.

رئیس جمهور اظهار کرد: اگر مردم با دولت و وزارت نیرو همکاری نمی‌کردند ما دچار مشکل بزرگی در تابستان می‌شدیم .اگر در زمستان در خصوص گاز هم همکاری کنیم؛ صادرات گاز افزایش پیدا می‌کند و اگر در مصرف نفت صرفه‌جویی کنیم فرآورده ما بیشتر صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دوران تحریم در اختیار من و شما و ملت ایران است اگر با هم متحد باشیم در کنار هم و مردم با ما باشند از این مشکلات سریع عبور می‌کنیم و اگر از هم فاصله بگیریم زمان طولانی می‌شود. مسئله اول مردم این است که ما با هم اختلاف نداشته باشیم. مردم از آمریکا،‌ تحریم، تهدیدهای خارجی نمی‌ترسند بلکه از دعوای خود ما می‌ترسند و اگر همه ما متحد باشیم از همه مشکلات عبور می‌کنیم. امروز دست به دست هم دهیم و در کنار هم برای حل معضلات مردم تلاش کنیم. مردم اگر شاهد وحدت ما باشند متوجه این موضوع می‌شوند که مشکلات حل می‌شود. مقام معظم رهبری دستوری در خصوص تشکیل شورای عالی هماهنگی با حضور سران سه قوه با اختیاراتی که نطق کردند را دارند یکی از دلایل تشکیل این شورا این بود که به مردم این علامت را بدهد سران سه قوه با هم هستند.

ما امروز یکی از علامت‌هایی که به جهان می‌خواهیم بدهیم این است که متحد هستیم شما برای دلسوزی سوال‌هایی را مطرح کردید که من در چارچوب وظیفه به آنها پاسخ دادم نتیجه آن اگر این باشد که عده‌ای از مردم قانع شده باشند ما از کار امروز موفق شدیم و اگر نتیجه دیگر این باشد که با توجه به 40 سالگی انقلاب اگر اختلاف نظری هم بین مجلس و دولت وجود دارد برادرانه و در کمال اخلاق با هم تعامل می‌کنند و این به معنای بالاترین هدیه هفته دولت به ملت ایران است که این کار روح شهیدان رجایی و باهنر بهشتی مطهری و امام عزیز را راضی نگه می‌دارد ما راهی جز وحدت و اتحاد برای رسیدن به اهداف نداریم و این هدف را دنبال می‌کنیم.

روحانی با بیان اینکه تلاش دولت در این است که قیمت ارز متعادل شود، افزود: در روزهای اخیر و هفته قبل قیمت ارز تا اندازه‌ای متعادل شده است که در هفته‌های بعد نیز متعادل‌تر می‌شود و همه تلاشمان این است که مردم احساس نگرانی نکنند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ذخایر ارزی افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: صادرات غیرنفتی و صادرات غیرنفتی میعانات نفتی ما 19 درصد افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه ذخایر ارزی در داخل بانک مرکزی و بانک‌های دیگر دنیا اضافه شده است، بیان کرد: با این کار احتیاطی را برای ماه و سال‌های آ‌ینده انجام می‌دهیم. اگر من به رئیس بانک مرکزی دستور می‌دادم که همانند شهریور سال گذشته مسائل ارزی را انجام می‌داد در طول دو هفته قیمت ارز مانند گذشته می‌شد. من به ایشان دستور دادم که حق استفاده از ذخایر بانک مرکزی را ندارید این در حالی است که برخی‌ها می‌گویند طلا را می‌توانستیم در جامعه بیاوریم که امکان این مسئله نیز وجود نداشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما در مسیر تعادل هستیم و کار را پیش می‌بریم و در این مسیر موفق می‌شویم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار