چین پیشرفت‌های زیادی در زمینه سامانه‌های پهپادی به دست آورده و سرگرم تولید سلاح‌های لیزری و سامانه‌های ضدپهپادی برای هدف قرار دادن هواپیما‌های بدون سرنشین آمریکا است.

تلاش جدی چین برای مقابله با قدرت پهپادی آمریکابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی بیزینس اینسایدر در گزارشی نوشت، چین به دنبال ارتقای توانمندی‌های خود در زمینه هدف قرار دادن هواپیما‌های بدون سرنشین آمریکا است.

آمریکا بیش از ۶۰ نوع مختلف از سامانه‌های پهپادی را در اختیار دارد که با استفاده از رادار، فرکانس‌های رادیویی و رهگیری الکترو-اپتیک و آکوستیک به مقابله با هواپیما‌های بدون سرنشین و پهپاد‌های دشمن می‌پردازند.

چین کمتر از ۲۰ نوع از این سامانه‌های پهپادی را در اختیار دارد. این کشور پیشرفت‌های زیادی در زمینه سامانه‌های پهپادی به دست آورده است. چین سرگرم تولید سلاح‌های لیزری و سامانه‌های ضدپهپادی است.

به گفته تحلیل گران نظامی، این کشور تلاش می‌کند قدرت و کیفیت سامانه‌های پهپادی خود را ارتقا دهد تا بتواند در مقابل فناوری‌هایی که آمریکا در این زمینه در اختیار دارد مقاومت کند و توانمندی‌های پکن را در زمینه گردآوری اطلاعات انجام حملات نظامی بالا ببرد.

چین همچنین درصدد است آسیب پذیری پهپاد‌های خود را در مقابل لیزر کاهش دهد. این کشور سعی می‌کند توانایی هایش را در زمینه مقابله با اطلاعات نادرستی که سامانه‌های متعلق به دشمن در اختیار پهپاد‌ها قرار می‌دهند تا در ماموریت آن‌ها اختلال ایجاد کنند ارتقا بخشد.

یکی از سامانه‌هایی که چین در حال حاضر سرگرم توسعه آن است سامانه «شکارچی خاموش» یا «سایلنت هانتر» است. این سامانه یک اسلحه لیزری ضدپهپاد است که گفته می‌شود برد آتش آن به چهار کیلومتر می‌رسد و در ماه فوریه گذشته در یک نمایشگاه دفاعی در ابوظبی به نمایش گذاشته شد.

شرکت پلی تکتولوژی که در پشت صحنه ساخت سامانه ضدپهپادی چین قرار دارد اعلام کرد این سامانه می‌تواند از فاصله ۸۰۰ متری در پنج لایه از صفحات فولادی هر یک به ضخامت دو میلیمتر و از فاصله یک کیلومتری در یک لایه فولادی به قطر پنج میلیمتر فرو رود.

بر اساس گزارشی که «مرکز مطالعه پهپادها» وابسته به براد کالج در نیویورک در ماه فوریه انجام داده است، آمریکا بیش از ۶۰ نوع سامانه یا محصولات ضدپهپادی در اختیار دارد که از رادار، فرکانس‌های رادیویی، رهگیری الکترو-اپتیک و آکوستیک برای رهگیری پهپاد‌های دشمن یا متوقف کردن آن‌ها استفاده می‌کنند. این سامانه‌های ضدپهپادی می‌توانند در خطوط ارتباطاتی پهپاد‌های دشمن اختلال ایجاد کنند یا با استفاده از لیزر آن پهپاد‌ها را نابود کنند.

تحلیل گران می‌گویند که چین به انجام اقداماتی در زمینه ارتقای قدرت ضد پهبادی خود روی آورده است به گونه‌ای که شماری از شرکت‌ها و موسسات چینی به فعالیت‌های تحقیقاتی در زمینه فناوری‌های مقابله با پهپاد‌ها مبادرت کرده اند. از جمله این شرکت‌ها و موسسات چینی می‌توان به «شرکت هسته‌ای ملی چین»، «نووآ اسکای» و «موسسه فناوری پکن» اشاره کرد.

بنا به گفته کلوین وونگ، از تحلیل گران مسائل هوا-فضا، خبر ساخت سامانه‌های جدید اعلام نمی‌شود و این محصولات در معرض نمایش عمومی قرار نمی‌گیرند. وونگ می‌افزاید: «من معتقدم که بسیاری از شرکت‌های دولتی و خصوصی و نیز بسیاری از موسسات تحقیقاتی در چین وجود دارند که به بازار تولید محصولات و سامانه‌های ضد پهپادی گام گذاشته اند.»

آرتور هولند مایکل، از مرکز مطالعات پهپادها، همه شرکت‌ها و موسساتی که در این زمینه در چین فعالیت می‌کنند این فرصت را خواهند داشت تا در زمینه ساخت و تولید سامانه‌های ضد پهپادی مشارکت کنند.

وی افزود: «با توجه به این که ما درباره یک فناوری در حال ظهور گفتگو می‌کنیم، این احتمال وجود دارد که یک شرکت استارت آپی کوچک بتواند راه حلی بسیار مناسب را پیدا کند و این راه حل کل بازار سامانه‌های ضد پهپادی را به تسلط خود درآورد. این امر را در ارتباط با شرکت دی. جی. آی. چین مشاهده کرده ایم. این شرکت یک شرکت استارت آپی است که به یک نیروی پیشرو در بازار سامانه‌های پهپادی تبدیل شده است.»

دی جی آی در منطقه شنژن چین واقع است. این شرکت به تولید پهپاد‌های تجاری برای انجام عکسبرداری و فیلمبرداری هوایی مشغول است و برآورد می‌شود که حدود ۷۰ درصد سهم بازار جهانی این گونه محصولات را در اختیار داشته باشد. این شرکت همچنین به تولید پلتفورم‌ها و سامانه‌های کنترل پهپاد‌ها می‌پردازد.

انتهای پیام/

سامانه‌های ضد پهپادی چین برای مقابله با هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار