وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شهرستان خوی از دیر باز پایگاه دژ محکم دفاعی برای ایران بوده و قابل تکریم و تعظیم است.

شهرستان خوی دژ دفاعی ایران استبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاح چهارمین همایش بین المللی شمس و مولانا که در محوطه باشکوه و عرفانی شمس تبریزی در شهر خوی برگزار شد گفت: شهرستان خوی ازدیر باز پایگاه دژ محکم دفاعی برای ایران بوده است و قابل تکریم و تعظیم است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه شمس تبریزی می‌تواند برای برقراری ارتباط ایران با جهان اسلام باشد، اظهارداشت: بارگاه این شخصیت در خوی مهمترین فرصت گردشگری معنوی برای کشور به شمار می‌رود.

وی درادامه افزود:شمس، مرشد و راهنمای مولوی بوده و به دلیل این اهمیت در همه جای جهان شناخته شده است و شمس تبریزی آتشی به جان مولوی زد و آن آتش معنوی همچنان پابرجاست.

سید عباس صالحی بابیان اینکه شهرخوی شهردارالمومنین است ومفاخربزرگی را در خود پرورده است ودرگذشته ایام، در حوزه‌ها گوناگون فقهی علمی وادبی تاریخی و هنری و حوزه‌های دیگر نسبت به همه آن بزرگان سر تکریم احترام فرو می‌گذاریم.

وی بیان کرد: شمس شخصیت پر رمز و رازی است و او می آید و مولوی را مدهوش و شیدای خود می کند و عالمی دیگر را می پیماید که این نشانه آن است که شمس چیزی کمیاب داشته و اگر نگوییم نایاب، شمس برای ما دفتر بی آغاز و انجام است و برگ هایی از او می شناسیم و از قبل او کم می دانیم و از بعد او هم تقریبا هیچ می دانیم اما آن دو سال که با مولوی بوده دو سال جهان ساز بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: در یک کلام می توان گفت، شمس افق خاصی را دریافته و هم در نگاهش به حقیقت هستی ، جهان، انسان، علم و معرفت، می توان همه را یافت.

وی اظهار کرد: شمس خورشیدی بود که در عالم ادب برافروخت و تا جهان برپا است این نور و انوار می تابد و امیدواریم بتوانیم با کمک استانداری و مسولان خوی تلاشی داشته باشیم تا از طریق جایزه ملی شمس بتوانیم هویت ملی ایران و شمس را هرچه بهتر به همگان بشناسانیم.

 مجید مقدم رئیس شورای شهر خوی در ادامه این همایش نیز گفت: این همایش در دوبخش آئین‌ها وآوا‌ها ونما‌ها فعالیت خود را آغاز می‌کند.

وی درادامه اظهارداشت:در این همایش ۱۹۳ مقاله به دبیرخانه علمی ارسال شده که ازاین تعدادمقاله ۱۰۰مقاله به مرحله داوری رسیده واز این تعداد مقاله ۱۶ مقاله انتخاب شده ودر قالب سخنرانی در بخش علمی این همایش ارائه می‌شود.

وی در ادامه به پتانسیل‌های و محصولات شهرستان خوی اشاره کردو گفت:خوی در فرش، تخمه آفتابگردان گل محمدی وعسل وضعیت نسبی برای تبدیل شدن به برند بین المللی دارد.

لازم به ذکر است که هفت مهرماه در تقویم کشور به نام روز ملی شمس تبریزی نامگذاری شده است؛ 'شمس الدین محمدبن علی بن ملک داد تبریزی' بنا بر اشاره‌های تاریخی به احتمال زیاد در سال ۵۸۲ هجری قمری به دنیا آمد و ملقب به ' شیخ پرّان' و ' زر دوز' بود.

 

انتهای پیام/ی

برگزاری کنگره بین المللی شمس و مولانا در خوی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.