به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فرحناز مینایی پور مدیر کل امور زنان آموزش و پرورش در حاشیه نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یکساله آموزش و پرورش که در دبیرستان ماندگار البرز برگزار میشود، اظهار کرد: آموزش و پرورش و وزارت خارجه از جمله حساس ترین وزارت خانههایی است که جنسیت نقشی موثر در آن دارد.
وی ادامه داد: در کل کشور یک میلیون کارمند خانم داریم که نیمی از آن ها در آموزش و پرورش مشغول به کار هستند و به طور قطع می توانیم بگوییم با سواد ترین بانوان در آموزش و پرورش فعاليت دارند، همچنین حضور ۶ و نیم میلیون دانش آموز دختر در حال تحصیل بیانگر لزوم توجه ویژه به زنان است.
مدیر کل امور زنان آموزش و پرورش گفت: امور زنان در همه وزارت خانه ها بصورتی ویژه در خصوص زنان فعالیت می کنند اما آموزش و پرورش مسئولیتی متفاوت دارد و باید نقش دختران در آن جدی تر گرفته شود.
مینایی پور بیان کرد: باید راهبردی کلان و نگاهی ویژه به زنان داشت و با معاونتهای مختلف، همچون تربیت بدنی در حوزه ورزش دختران و سازمان پژوهش نقشی پررنگ در کتاب های درسی اجرا کنیم.
وی با تاکید بر حساس کردن بخش های مختلف آموزش و پرورش به دانش آموزان دختر، گفت: باید به کارکنان زن توجه بیشتری شود و در تربیت و پرورش زنان و مدیران بکوشیم.
مینایی پور محرومیت زدایی و توسعه شایستگی ها و مهارت های حرفه ای را دو محور اصلی کار دفتر امور زنان دانست و گفت: برای توسعه شایستگی های شغلی باید به توان افزایی و بستر سازی مناسب برای زنان شاغل فرهنگی توجه شود همچنان که بخشنامه ۳۰ درصد سهم زنان در پست های مدیریتی وجود دارد باید برای این منظور در آموزش و پرورش تلاش کنیم.
مینایی پور اظهار کرد: باید تلاش کنیم با ایجاد برنامه هایی برای جذب دختران، در آموزش بهداشت آن ها وارد شویم و در مناطق مختلف، سطح آموزش دختران را افزایش داده و بسته های بهداشتی ویژه این سنین در مناطق محروم توزیع شود.
مدیر کل امور زنان آموزش و پرورش بیان کرد: در سال گذشته طی برنامه ویژه دفتر امور زنان، ارتقای دانش و بینش بلوغ دختران مورد توجه قرار گرفت، همچنین آموزش حقوق شهروندی را داشتیم تا به طور ویژه و مطابق با منشور حقوق شهروندی، مسئولیت ها و وظایف تبیین شود.
مینایی پور بیان کرد: با راهبرد کلان برای امور زنان، می توانیم نگاهی ویژه به زنان داشته باشیم و با معاونتهای مختلف همچون تربیت بدنی در حوزه ورزش دختران، سازمان پژوهش در حوزه پر رنگ تر نقش بانوان در کتاب های درسی ورود کنیم.
وی با تاکید بر اینکه باید بخش های مختلف آموزش و پرورش را به دانش آموز دختر حساس کنیم، بیان کرد: باید به کارکنان زن هم توجه بیشتری شود و در تربیت و پرورش زنان و مدیران بکوشیم.
مینایی پور محرومیت زدایی و توسعه شایستگی ها و مهارت های حرفه ای را دو محور اصلی کار دفتر امور زنان دانست و گفت: برای توسعه شایستگی های شغلی باید به توان افزایی و بستر سازی مناسب برای زنان شاغل فرهنگی توجه شود همچنان که بخشنامه ۳۰ درصد سهم زنان در پست های مدیریتی وجود دارد باید برای این منظور در آموزش و پرورش تلاش کنیم.
مینایی پور اظهار کرد: باید تلاش کنیم برنامه هایی برای جذب دختران داشته باشیم همچنین در آموزش بهداشت دختران هم وارد شویم و به مناطق توجه کنیم تا سطح آموزش افزایش یابد و بسته های بهداشتی ویژه این سن در مناطق محروم توزیع شود.
مدیر کل امور زنان آموزش و پرورش بیان کرد: در سال گذشته در برنامه ویژه دفتر امور زنان، ارتقای دانش و بینش بلوغ مورد توجه قرار گرفته شد، همچنین آموزش حقوق شهروندی را داشتیم تا به طور ویژه و مطابق با منشور حقوق شهروندی مسئولیت ها و وظایف را تبیین کنیم.
مینایی پور ارتقای مهارت های ارتباطی برای دانشآموزان را مهم دانست و گفت: کارگاه هایی برای سطح شادی و شادی دانش آموزان در نظر گرفتیم همچنین تفاهم نامه ای با معاونت زنان داریم تا مهارت هایی را برای خوب زیستن به دانش آموزان داشته باشیم. همچنین شناسایی چالش و نیازهای دختران دهه 80 را با برگزاری نشست هایی با دختران این نسل داشته ایم.
وی افزود: برنامه گفتگو یکی از برنامه هایی است که در دستور کار داشتیم، چرا که زمان گفتگو در خانواده ها کم شده است و یکی از مشکلات اساسی دانش آموزان دهه 80 این است که با خانواده ها یا معلمان کم گفتگو می کنند بنابراین نیاز است تا خانواده ها وقت بیشتری با فرزندانشان بگذارند.
مینایی پور بیان کرد: در حوزه زنان و دختران پژوهش هایی داشتیم؛ بررسی نقش و سیمای زن در کتاب های درسی مورد توجه بوده اما تحقیق مجددی برای این امر سفارش دادیم تا در سری جدید کتاب ها ایم نقش لحاظ شود. طرح بشری برای دختران مناطق محروم است و آموزش بلوغ دختران و اجرای طرح را در دستور کار داریم و به دنبال تخصیص اعتبار برای این پروژه هستیم. همچنین گردهمایی مدیران زن کشور را داشتیم.
مینایی پور با اشاره به آمار مدیران خانم در آموزش و پرورش گفت: از 224 مدیر کل 14 مدیر کل خانم و در 750 مناطق آموزشی 25 مدیر خانم داریم همچنین در بین 32 استان کشور 12 مدیر کل کانون پرورشی و فکری را خانمها شامل میشوند که با این احتساب تقریبا 6 درصد بانوان آموزش و پرورش در پستهای مدیریتی قرار دارند و 60 درصد مدیران مدارس نیز خانمها هستند.
وی به طرح استتار در مدارس اشاره کرد و گفت: در این طرح دانشآموزان دختر در حیاط مدرسهای که سرپوشیده بوده یا از بیرون اشراف نداشته باشد بدون مقنعه حضور پیدا میکنند که برای اجرایی شدن بهتر فرد و توسعه آن نیازمند همکاری با سازمان نوسازی هستیم تا فضای مدارس چنین امکانی را برای دختران فراهم کنند.
مدیر کل امور زنان آموزش و پرورش درباره اعطای تسهیلات به بانون فرهنگی، گفت: در این زمینه تسهیلاتی همچنون پرداخت حق مهدکودک فزندان را مانند سایر نهادهای دیگر در نظر داریم که البته باید تأمین اعتبار شود همچنین ورزش زنان از دیگر برنامههایی است که مورد توجه قرار دادیم تا وزیر آموزش و پرورش هم با آن موافقت کرده بر این اساس بانوان 3 ساعت در هفته ساعت ورزش دارند که پیش نویس این بخشنامه در حال تهیه و ارائه است.
میناییپور غربالگری زنان فرهنگی را از دیگر برنامههای در نظر گرفته شده برای بانوان فرهنگی بیان کرد و گفت: بر اساس این طرح بانوان تحت آزمایشهای ویژه پزشکی قرار میگیرند که بعد از حوزه ستادی این اقدام برای استانها و مناطق دیگر کشور هم اجرا خواهد شد.
وی درباره رسیدگی به وضعیت زنان سرپرست خانوار در آموزش و پرورش گفت: در ماده 80 برنامه ششم توسعه به موضوع رسیدگی به زنان سرپرست خانوار اشاره شده است و سیاستهای اجرایی برای آنها وجود دارد.
مدیر کل امور زنان آموزش و پرورش با اشاره به اینکه زنان سرپرست خانوار پدیده اجتماعی هستند که پیشبرد کارهای آنها نیازمند همکاری سایر نهادهای کشور است، یادآوری کرد: هرکدام از نهادها وظایفی را در این حوزه دارند که باید به آن عمل شود.
انتهای پیام/
خب وقتی شغل ندارن چیجوری زن بگیرن ؟