مرادی گفت: در کنار و با مشارکت مردم می توان در توسعه سلامت گام های موثری برداشت.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، مرادی رئیس دانشگاه علوم پزشکی در مراسم افتتاح روستای سالم نسمه گفت: یکی از کارهای مهمی که در دستور کار وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی قرار دارد مقوله اجتماعی شدن سلامت است .

وی افزود: در کنار و با مشارکت مردم می توان در توسعه سلامت گام های موثری برداشت.

مرادی بیان کرد: اجتماعی کردن سلامت به معنای این است که تمام حوزه هایی که به نحوی به سلامت مربوط می شوند پای کار بیایند و ما با کمک و همراهی مردم در مسیر ارتقای سطح سلامت حرکت کنیم.

وی افزود: اگر ما اجتماعی شدن سلامت را چون مثلث فرض کنیم می توان گفت وزارت بهداشت و دانشگاه ، مردم و نیز مسئولان غیر دانشگاهی به عنوان سه ضلع آن دخیل در سلامت هستند و فعالیت های آنها بر روی سلامت تأثیر گذار است.

مرادی گفت: روستای سالم یکی از نمونه های عملی اجتماعی شدن سلامت است و در اجرای این طرح دانشگاه علوم پزشکی در کنار دیگر سازمان ها و مردم که بیشترین و مؤثرترین نقش را در روستای سالم ایفا می کنند، در جهت ارتقاء سطح سلامت حرکت می کند.

وی ادامه داد: انسان سالم محور توسعه پایدار است و با اجرای طرح روستای سالم که از جمله مهمترین مزیت های آن ارتقای وضعیت سلامت و سطح بهداشت مردم است ؛ سلامت جسمی ، روحی و اجتماعی ایجاد شده و به تبع آن با پرورش انسان سالم، جامعه پیشرفت کرده و توسعه پیدا می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی افزود: اجرای طرح روستای سالم علاوه بر اشتغالزایی باعث جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها و در نتیجه کاهش حاشیه نشینی می شود و می توان گفت هم اکنون این روستا هیچ چیزی از یک شهر کم ندارد.

وی بیان کرد: جذب توریسم یکی دیگر از مزایای اجرای طرح روستای سالم است .با اجرای این طرح بخصوص روستاهایی مانند نسمه با توجه به آب و هوای خوش آن می تواند در جذب توریسم بسیار مناسب باشد و عامل مهمی برای مهاجرت معکوس روستاییان از شهر به روستا گردد.

مرادی افزود: گسترش مشارکت مردمی یکی دیگر از مزایای این طرح است و با اجرای آن مشارکت مردمی افزایش یافته و حس تعامل و  دوستی در جامعه که نقش مهمی در تصمیم گیری های بعدی در اجتماع خواهد داشت پیاده می شود.

وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه پیشتاز و اولین دانشگاهی است که در سطح کشور این طرح را انجام داده است و تلاش می کند که این طرح را که با استقبال خوب مردم و مسئولان هم روبرو شده همچنان ادامه دهد . تاکنون ۴۲ روستا در دستور کار قرار گرفته که ۳ روستای آن افتتاح شده و امیدواریم به زودی ۵ روستای دیگر را نیز به عنوان روستای سالم معرفی کنیم.

 
انتهای پیام/ب
 

روستای سالم یکی از نمونه های عملی اجتماعی شدن سلامت است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.