همزمان با سومین روز از گرامیداشت هفته دولت چهار دستاورد پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی منابع طبیعی آذربایجان غربی، رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ؛ عباسعلی روانلو رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی آذربایجان غربی در آئین رونمایی از ۴ طرح تحقیقاتی در بخش کشاورزی  استان اظهار کرد: این دستاورد‌ها که به همت محققین مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان عملیاتی شده است، شامل تولید و معرفی اولین رقم نخود دیم مقاوم به سرما برای کشت پاییزه در مناطق سرد کشور، معرفی پروژه پایه‌های مقاوم به بیماری سرطان طوقه و ریشه انگور، معرفی پایه مقاوم به بیماری سرطان طوقه و معرفی انگور برتر کلون راژان است.

انجام پروژه تحقیقاتی معرفی اولین رقم نخود دیم مقاوم به سرمادر آذربایجان غربی


روانلو با بیان اینکه برای معرفی اولین رقم نخود دیم مقاوم به سرما برای کشت پاییزه در مناطق سرد کشور، نزدیک به ۱ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است، تصریح کرد: با توجه به سطح زیر کشت وسیع دیم در مناطق سرد و معتدل کشت بهاره ارقام رایج بواسطه حساسیت به بیماری‌ها برق زدگی، عدم امکان برداشت مکانیزه و ... غیر اقتصادی بوده، با کشت رقم جدید ضمن کاهش هزینه‌های تولید، افزایش عملکرد و در آمد اقتصادی مناسبی نصیب کشاورزان منطقه خواهد شد.
وی افزود: برای معرفی پروژه پایه‌های مقاوم به بیماری سرطان طوقه و ریشه انگور که در کاهش خسارات بیماری سرطان طوقه که در بیش از ۶۰۰۰ هکتار تاکستان‌های انگور استان شیوع دارد و تا حد ۸۰ درصد موثر می‌باشد، نیز ۴.۳ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

اجرای پروژه تحقیقاتی   پایه مقاوم به بیماری سرطان طوقه توسط پژوهشگران آذربایجان غربی

روانلو با اشاره به جزئیات سومین طرح تحقیقاتی، یادآور شد: پایه مقاوم به بیماری سرطان طوقه (هیبرید شماره ۴)، با صرف اعتبار ۱.۷ میلیارد ریال نیز از دیگر طرح‌های تحقیقاتی است.

معرفی انگور برتر کلون راژان

رئیس مرکز تحقیقات وآموزش کشاورزی استان گفت: معرفی انگور برتر کلون راژان با صرف اعتباری بالغ بر ۲.۴ میلیارد ریال که با هدف تولید انگور سفید بی دانه با کیفیت و عملکرد بالا اجرایی شده است نیز اخرین دستاورد تحقیقاتی است که در هفته دولت معرفی می‌شود و استفاده از این انگور در احداث باغات جدید می‌تواند در افزایش کیفیت عملکرد انگور سفید بی دانه بسیار موثر باشد.
انتهای پیام/ح

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.