امروز ۱۴ذی‌الحجه مصادف است با روز بخشش باغ فدک به حضرت زهرا(س) که پیامبر آن را به دختر خود و خاندان علی(ع) اختصاص داد.

ماجرای فدک در روز ۱۴ ذی‌الحجهبه گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به دستور خداوند آن‌چه که پیامبر بدون لشگرکشی و جنگ فتح کند، ملک خود حضرت خواهد بود و مسلمانان در آن سهمی ندارند. بعد از جنگ خیبر، منطقه‌ی بزرگ فدک توسط پیامبر و امیرالمؤمنین فتح شد. جبرائیل با این آیه نازل شد: "و آت ذالقربی حقه".

پیامبر، فدک را به جبران خدمات ارزشمند حضرت خدیجه‌(سلام‌الله‌علیها) در روز ۱۴ذی‌الحجه به حضرت زهرا(س) بخشید. طبق باور اندیشمندان شیعه فدك به بیت المال تعلق نداشته است تا در اختیار تمام مسلمانان قرار گیرد، بلكه از اموالی بود كه مختص بر رهبر حكومت و حاكم اسلامی است، كه هر جا صلاح دانست، به مصرف می‌رساند به عبارت دیگر: فدك از اموال خالصه پیامبر (ص) بود.

امام رضا (ع) فرمود: هنگامی كه آیه "و آتِ ذالقربی حقه" نازل شد، پیامبر به فاطمه فرمود: فدك از اموالی است كه بدون جنگ گرفته شده است و به من اختصاص دارد، و سپس آن را در اختیار حضرت زهرا(س) قرار داد.

تاریخ زندگی پیامبر و اهل بیت او نشان می‌دهد كه آنان ذره‌ای دلبستگی به دنیا نداشته‌اند و چیزی كه از نظر آنان ارزشی نداشت، ثروت دنیا بود. با این حال پیامبر (ص) فدك را به حضرت زهرا(س) و خاندان علی (ع) اختصاص داد.

بخشش باغ فدک به حضرت زهرا(س)

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار