وزیر ارشاد در برنامه نگاه یک:

شفافیت مالی را از خودمان شروع کردیم/ سرانه مطالعه در کشور ما ۱۳ درصد است/ بخش خصوصی گرانیگاه بحث اقتصاد فرهنگی است

شفافیت مالی را از خودمان شروع کردیم/ سرانه مطالعه در کشور ما ۱۳ درصد است/ بخش خصوصی گرانیگاه بحث اقتصاد فرهنگی استسید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در برنامه تلویزیونی نگاه یک، به تشریح برنامه های‌ وزارتخانه متبوع خود پرداخت.

 

به گزارش خبرنگار  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سيد عباس صالحی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در برنامه تلویزیونی نگاه یک به بهانه فرا رسیدن هفته دولت، به تشریح برنامه‌های‌ وزارتخانه متبوع خود و روند اجرای آن‌ها پرداخت.

رمز ماندگاری شهيدان رجايی و باهنر در تاريخ صداقت آنها بود

صالحی در ابتدا با درود به روان پاک شهیدان رجایی و باهنر درباره رمز ماندگاری آن دو بزرگوار در اذهان مردم گفت: این دو شخصیت دو ویژگی داشتند که همواره الگویی است برای ما دولتمردان؛ اول صداقت با مردم و دوم غلبه وجه فرهنگی بر وجه سیاسی آنها. ساده زیستی و پاک‌زیستی نیز از دیگر ویژگی‌های این دو مرد بود. این‌ها باعث جاودانگی آن‌ها شده است.

وزیر ارشاد درباره وجود و بروز این ویژگی‌ها در مسئولان امروز گفت: به نظر می‌رسد ما کمی از این ویژگی‌ها فاصله گرفتیم و نگاه جامعه نیز در این باره نقادانه شده است. البته اینطور نیست که بین مدیران و مسئولان این ویژگی‌ها نیست، اما کمرنگ شده است. فاصله بین مردم و مسئولان به طور کلی برای جامعه و حکومت خطرساز است. اینکه اعتماد مردم از بین برود، خطرناک خواهد بود.

صالحی تصریح کرد: از جنس مردم بودن و اعتمادسازی بهترین ابزار برای دولتمردان و حکومت بر مردم است.


شفافيت را از خود شروع كرديم

وی درباره ارزیابی عملکرد کلی یکساله وزارتخانه متبوع خود گفت: شفافیت عملكرد و مالی اولین بحث ما بوده که به طور جدی آن را دنبال کردیم و در این زمینه رویکرد‌های جدی داشتیم و آن را در اکثر حوزه‌ها اعمال کردیم.

صالحی تصریح کرد: به نظر من ایمنی دولتمردان در اطاق شیشه‌ای بیشتر از دیوار‌های بتنی است. هرچه این شفافیت عملكرد با مردم بیشتر باشد، بهتر است.

وی درباره دیگر فعالیت‌های کلی وزارت ارشاد در طول اين يك سال گفت: پیگیری بحث عدالت فرهنگی و توزیع جغرافیایی آن و بهبود فضای کسب و کار فرهنگی از جمله دیگر موضوعات پیگیری شده از سوی ما بود. ما در حوزه دیپلماسی فرهنگی و هنری هم دیدگاه‌های قابل توجهی را دنبال کردیم.

كاغذ در ميان كالاهای‌ اساسی قرار گرفت

صالحی در ادامه، درباره کمبود کاغذ و گرانی آن بیان کرد: همانطور که همه می‌دانید وزارت فرهنگ شاید در دهه هفتاد متولی تامین این جریان بود؛ اما از دهه هشتاد که هدفمندی یارانه‌ها پدید آمد وزارت ارشاد دیگر در اين امر نقشی نداشت. حدود چهارصدهزارتن مصرف کاغذ در کشور داریم که تا سال گذشته فضای طبیعی خود را طی می‌کرد. اما اواخر سال گذشته، مشکلاتی پدید آمد که در نهایت تصمیم گرفتیم جدی‌تر وارد میدان شویم و از کاغذ به عنوان کالای اساسی دفاع کنیم. در این زمینه ستاد و کارگروهی با مشاركت وزارت ارشاد و وزارت صمت تشكيل شد.

سرانه مطالعه در كشور چقدر است؟

وزیر ارشاد درباره آمار دقيق سرانه مطالعه در کشور گفت: سرانه مطالعه ما طبق بررسی‌ها ۱۳ دقیقه است؛ بدون در نظر گرفتن مطالعه مطبوعات و روزنامه و فضای مجازی. طبیعتا اگر آن‌ها را هم در نظر بگیریم سرانه مطالعه بیشتر می‌شود، اما باز هم فاصله‌ای زیاد با دیگر کشور‌های جهان داریم.

صالحی‌ درباره برنامه ریزی وزارت ارشاد برای بالابردن سرانه مطالعه گفت: ما از لحاظ ساختاری فضای خوبی را برای افزایش سرانه مطالعه و برنامه‌ریزی بلندمدت داریم. یکی از آن‌ها ایجاد باشگاه‌های کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان که امروز به هشت هزار مورد رسیده است. ما معتقدیم اگر بتوانیم مطالعه را از کودکی در فرزندان خود نهادینه کنیم، در آینده نتیجه خواهد داد. این نمونه کار‌ها بيشتر با حضور مردم و نهادهای‌ مدنی پيش می رود تا دولت. چون دولت ها مدام عوض می شوند و برنامه‌های جديد می آورند اما حضور مردم، می‌تواند به بنيان و چارچوب درست و اصولی كارها كمك كند.  

حدود بیست میلیارد تومان یارانه به مطبوعات پرداخت شده است

وی همچنین، در خصوص ساز و کار بحث یارانه مطبوعات اذعان داشت: یکی از حوزه‌های شفافیت ما در حوزه مطبوعات بوده که از دولت قبل شروع و تا الان ادامه دارد. الان ساز و كار یارانه‌ها به طور شفاف مشخص است؛ مثلا سال قبل پنجاه میلیارد تومان در حوزه‌های مختلف پرداخت کردیم. امسال و تا به الان حدود بیست میلیارد تومان یارانه به مطبوعات پرداخت شده است. بسته‌های حمایتی پرداخت‌ها به زودی علنی می‌شود و در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

صالحی در خصوص بهبود کیفیت فضای کسب و کار فرهنگی و تولید هنری و شفافیت در آن و ورود بخش خصوصی عنوان کرد: در حوزه فرهنگ و هنر لازم است كه بخش خصوصی و مردم پای کار باشند؛ چون اگر فقط دولت وارد عمل شود،  متضرر خواهیم شد. با حضور بخش خصوصی به ميدان فرهنگ، اتفاقات خوبی مثل ساخت سالن‌های سینمايی‌در سطح کشور و همچنين بازسازی‌ سالن‌های‌ قديمی‌ افتاد. امروز اگر پیشرفت قابل توجهی در حوزه تئاتر داریم، به مدد ورود بخش خصوصی است.

وی درباره جلوگيری از ورود پول آلوده و پولشويی در عرصه فرهنگ  اظهار كرد: اگر اقتصاد شفاف پیش برود، همه اين مسائل حل می شود. ما اين شفافيت مالی‌و اقتصادی را از موسسات زير مجموعه خود آغاز كرديم. ما خود را موظف به شفاف سازی می‌دانيم. برای همين از ابتدای سال 97 هر از گاهی‌بر روی سايت های‌مربوط، ليست برآورد مالی، حمايتی‌ و اعتباری نهادهای فرهنگی مختلف اعم از بنياد سينمايی فارابی، سازمان سينمايی‌ و ... را قرار داده ايم. همه این‌ها در راستای نقد عمومی و در نهایت اعتماد سازی است.

بخش خصوصی آری انحصار نه

وی درباره ورود بخش خصوصی به حوزه فرهنگ و اهمیت آورده اقتصاد آن گفت: بخش خصوصی گرانیگاه بحث اقتصاد فرهنگی است؛ البته آنچه ما دنبال می‌کنیم این است که بخش خصوصی آری انحصار نه. اقتصاد سالم بخش خصوصی زمانی است که انحصار در آن نباشد. انحصار تهيه كننده، توزيع كننده، معرفی بازيگر و ... نداشته باشيم.

صالحی‌تاکید کرد: ما اول شفافیت مالی‌ را از خودمان یعنی بخش دولتی فرهنگ شروع کردیم و سپس می‌خواهیم سراغ بخش خصوصی برویم. تا وقتی كه من در بخش دولتی در اتاق بسته هستم از بخش خصوصی هم نمی‌توانم انتظار شفافیت مالی و اقتصادی داشته باشم.

وزیر ارشاد همچنين، درباره کیفیت تولیدات حوزه‌های مختلف فرهنگی متناسب با فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی و نقد‌هایی که در این زمینه وجود دارد، عنوان کرد: بین آن چیزی که باید باشیم و هست فاصله‌ای وجود دارد. البته آثار فرهنگی خوب و با کیفیت هم کم نیست و به گفته رهبر انقلاب رویش‌های زیادی صورت گرفته، اما هنوز فاصله زیادی با آن چیزی که باید داشته باشیم، داریم.

در توليدات فرهنگی و هنری‌ خود به دو مقوله ايرانی و اسلامی بودن توجه كنيم

وی‌افزود: برای‌ مثال، تولید فیلمی مانند تنگه ابوقریب که جنگ را با همه تلخی‌ها و رشادت‌هايش نشان می‌دهد، بسیار ارزشمند است. ما باید در توليدات فرهنگی و هنری‌ خود به دو مقوله ايرانی و اسلامی بودن توامان توجه كنيم. بايد دو مسیر را با هم جلو ببریم که به نقطه درست برسیم. مولدان فعال در این فضا باید ریشه‌های هویتی را با تولیدات خود عجین کنند که فقط دینی نیست. توليدات فرهنگی، با مصرف مردم در ارتباط هستند و بايد نياز آنها را برآورده كنند. ما دغدغه یوزپلنگ ایرانی که بسیار مهم است را داریم، اما کمتر به ریشه‌های موسیقی فولكلور و اصيل خود کمتر توجه کرده ایم.

بودجه خانواده فرهنگ و هنر كم است

صالحی در بخش ديگر حرف های خود با انتقاد از بودجه تخصيص يافته به عرصه فرهنگ و هنر گفت: فضایی که در حوزه فرهنگ و هنر از لحاظ تعداد فعالان اين بخش وجود دارد، قابل توجه است. ما دایره وسیعی از خانواده فرهنگ و هنر را داریم و بودجه ما برای هدايت چنین خانواده‌ای بسیار اندک است. سهم بودجه فرهنگی، گردشگری‌ و تربيت بدنی از كل 2.5 درصد است كه در اين بين بودجه فرهنگی كشور 0.65 درصد می شود. اين بودجه برای رسيدگی به امور اهالی فرهنگ و هنر بسيار ناچيز است که کار ما را سخت می‌کند؛ اما ما سعی کردیم با همین مقدار بهترین اتفاق را رقم بزنیم.

مد و لباس؛ عرصه تبلور توليدات داخلی‌و ايرانی

وی‌ در بخش ديگر صحبت های خود با تاكيد بر اهميت پوشش در معرفی ابعاد هويتی يك ملت گفت: طراحی‌ها باید با قیمت‌ مناسب برای عموم عرضه شوند و قابل رقابت با نمونه های خارجی باشند. خوشبختانه طراحی مد و لباس ما به ذائقه مردم نزديك تر شده است. آنچه مسلم است ما در عرصه پوشش بيش از عرصه های ديگر می توانيم حمايتگر توليدات داخلی و ايرانی باشيم.

وزير ارشاد در پايان با تاكيد بر لزوم توجه به توليدات فرهنگ و هنر در استان ها بيان كرد: ما عرصه فرهنگ و هنر كشور را فقط برای پايتخت و تهران نمی‌دانيم. همواره به فكر توزيع فرهنگی بوده ايم. برای همين طی سفر‌های استانی كه داشتيم، تفاهمنامه‌هايی را امضا كرديم كه نهايتاً ۴۲۲ میلیارد تومان اعتبار به استان ها برای امور فرهنگی اختصاص يافت. با اين كار هم از فرهنگمان حمايت كرديم و هم از استان ها.

انتهای پيام/

تشريح عملکرد و برنامه‌های وزارت ارشاد در برنامه نگاه یک

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار