معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان از تدوین اساس نامه و ایجاد مراکز رشد در این دانشگاه برای دانشجو معلمان خبر داد.

ایجاد مراکز رشد در دانشگاه فرهنگیان / توسعه فعالیت‌های پژوهشی در گرو توسعه تحصیلات تکمیلیطاهری‌نیا معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  درباره اقدامات پژوهشی در این دانشگاه برای دانشجو معلمان اظهار کرد: یکی از مهمترین گروه‌های مورد اعتماد جامعه معلمان هستند و خانواده‌ها نسبت به این قشر نگاه مثبتی دارند بنابراین در دانشگاه فرهنگیان هم سعی شده تا شرایط مناسبی را برای دانشجو معلمان داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر توان پژوهشی ظرفیت‌هایی، چون کار‌های گروهی، مسئولیت پذیری و خودساختگی در فضای دانشگاه برای دانشجویان مورد توجه قرار می‌گیرد گفت: در حوزه پژوهش‌های دانشجو محور اقدامات قابل ذکری صورت گرفته است از جمله اینکه جشنواره پژوهشی دانشجو معلمان برای دانشجو معلمان برتر همچنین توسعه پژوهش‌های دانشجویی برای شرکت در همایش‌های ملی را حمایت کردیم علاوه بر آن به رتبه‌های برتر کنکور که به چاپ مقالات و ثبت اختراع می‌پردازند توجه لازم را داریم.

طاهری‌نیا افزود: مشاوره پژوهشی به دانشجو معلمان یکی از ظرفیت‌هایی است که فقط در دانشگاه فرهنگیان وجود دارد و به دانشجویان با استفاده از ظرفیت اعضای هیئت علمی امکان مشاوره پژوهشی را می‌دهیم که این مسئله در دانشگاه‌های دیگر صرفاً محدود به مشاوره آموزشی است.

تربیت معلم پژوهنده به کمک مراکز رشد دانشگاه

معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان دسترسی به پایگاه‌های اطلاعات علمی، ایجاد مراکز رشد در دانشگاه به منظور ایجاد بستری برای رشد خلاقیت دانشجو معلمان و تبدیل شدن آن‌ها به معلم پژوهنده را از دیگر اقدامات دانست.

وی از ایجاد مراکز رشد خلاقیت و نوآوری در دانشگاه فرهنگیان خبر داد و اظهار کرد: مراکز رشد در سایر دانشگاه‌ها به دنبال کسب و کار نوآورانه هستند، اما در دانشگاه فرهنگیان، چون دانشجو معلمان دغدغه کسب و کار ندارند این مراکز با هدف ترویج و توسعه خلاقیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشجویان ایجاد می‌شوند که نمونه روشن آن تجهیزات کمک آموزشی است.

معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان به سبب دسترسی به طیف وسیعی از جامعه تعلم و تربیت می‌تواند حلقه واسط بین جامعه دانش آموزی و دانشجویی باشد و با توجه به این شرایط تجهیزات آموزشی را در این مراکز رشد توسعه دهد در واقع معلم طراح تجهیزات است و پس از آن می‌تواند از محصولات طراحی شده خود در فرآیند تدریس بهره گیرد.

توسعه تحصیلات تکمیلی برای ارتقای برنامه‌های پژوهشی

طاهری‌نیا در پاسخ به این سئوال که چرا دانشگاه فرهنگیان در حوزه پژوهش اقدامات قابل توجهی ندارد گفت: این دانشگاه در حوزه پژوهش فعالیت‌هایی را داشته، اما لازمه انجام پژوهش‌های بزرگ دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند که امروزه به لحاظ ساختاری در دانشگاه فرهنگیان باید به این موضوع بیشتر پرداخته شود.

وی گفت: در اساسنامه دانشگاه توسعه تحصیلات تکمیلی مورد توجه قرار گرفته است، اما باید این موضوع به مرحله اجرا برسد و با توجه به این که دانشگاه فرهنگیان مأموریت‌گراترین دانشگاه کشور است تحصیلات تکمیلی باید با بررسی و دقت بالایی مورد توجه قرار گیرد، اما قطعاً در سال‌های آتی توسعه آن را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار