فرماندار خوی گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای شرکت در همایش شمس تبریزی به شهرستان خوی سفر می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛سیدمحمدعابدی فرماندار خوی گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاحیه (۵ شهریور سال جاری) و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم در آیین اختتامیه (۶ شهریور) همایش بین المللی شمس تبریزی حضور می‌یابند.

فرماندار خوی ادامه داد:تلاش‌ها برای بازآفرینی قدرت تفکر و توان هنری بزرگان فرهنگ و ادب را ارزشمند خواند و افزود: همت و انسجام خوبی در سالیان اخیر برای برگزاری همایش‌های بین المللی شمس تبریزی در خوی شکل گرفته است.

وی ابراز امیدواری کرد که غبار سوءتفاهم‌ها در مصادره شمس تبریزی تمام شده و این بزرگمرد عرصه فرهنگ و عرفان اسلامی بیش از پیش به جهانیان معرفی شود.

عابدی افزود: در جهان کنونی که گاهی شاخص‌های تمدن اسلامی و عرفانی ایران به دلیل منافع برخی کشور‌ها به دور از اخلاق مصادره می‌شود، ما نه تنها به دلیل اخلاقی برای صیانت از آثار نیاکانمان مسئول هستیم بلکه به دلایل عقلی و منطقی نیز باید از میراث خود دفاع کنیم.

فرماندار خوی، شمس تبریزی و مولانا را از قله‌های درخشان میراث کهن و تمدن ایران اسلامی عنوان کرد و افزود: شمس تبریزی آتش به جان جهان و جهان جان مولوی زد و هنوز نورانیت برافروخته از شعاع خورشید آن در اقصی نقاط عالم پرتو دارد.

عابدی در ادامه با اشاره به اینکه از سوی دبیرخانه کنگره در ۲ بخش 'آیین‌ها و آوازها' و 'نماها' فراخوان‌هایی صادر شده بود، افزود: بر این اساس ۹۶ اثر در بخش 'آیین‌ها و آوازها' به دبیرخانه رسیده که از این میان ۴۲ اثر به بخش نهایی راه یافته است و ۹ گروه نیز در همایش اجرا خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه در بخش 'نماها' نیز ۵۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده است که ۴۵ اثر در همایش به نمایش گذاشته خواهد شد، بیان کرد: کیوان ساکت داوری بخش 'آیین‌ها و آوازها' و جواد بختیاری داوری بخش 'نماها'را بر عهده دارند.

وی به مقالات علمی رسیده به کنگره علمی و بین المللی هم اشاره کرد و افزود: از ۱۰۰ مقاله رسیده از مراکز علمی و دانشگاهی داخل و خارج کشور به دبیرخانه علمی این کنگره، ۱۱ مقاله برتر جهت ارائه در این رخداد مهم علمی انتخاب شده و در طول ۲ روز برگزاری آن ارائه می‌شود.

انتهای پیام/م

برگزاری همایش شمس تبریزی در خوی

 

برچسب ها: شعر ، اخبار هنرمندان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.