ماهواره فوق پیشرفته Aeolus که نام آن برگرفته از اسطوره‌های یونانی و به معنی نگهبان بادهاست، برای انجام ماموریتی سه ساله از سوی آژانس فضایی اروپا، ESA به فضا پرتاب شد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پرتاب موشک این ماهواره ازپایگاه کورونو درگویان فرانسه به وقت  (5:20pm ET)  به تاریخ چهارشنبه 22 آگوست 2018 و با استفاده از سیستم پرتابی VEGA انجام شده است.

قراربود این ماهواره هواشناسی یک روز زودتر به فضا پرتاب شود اما به دلیل نوسان های جوی پرتاب به تعویق افتاد و قرار است  ماهواره در مداری در فاصله ۳۲۰ کیلومتری بالای کره زمین مستقر و به دور سیاره آبی بچرخد.

ازجمله ویژگی‌های ماهواره Aeolus ارسال پرتو‌های لیزر به اتمسفر کره زمین برای اندازه گیری سرعت حرکت و جهت بادهاست.


این ماهواره به دست متخصصان انگلیسی ساخته شده است و می‌تواند به پیش بینی وضعیت آب وهوا درسراسر کره زمین بپردازد. طول بازه مفید ماموریت این ماهواره سه سال تخمین زده شده است.


محققان هدف از ساخت آن را بررسی نوسان‌های آب وهوایی و تحلیل داده‌ها درلایه‌های بالایی کره زمین و درنتیجه افزایش دقت درپیش بینی وضع آب و هوا اعلام کرده اند. این ماهواره درصورت موفقیت درانجام ماموریت خود می‌تواند از انسان‌ها درمقابل خطر‌های ناشی از نوسان‌های آب وهوایی، چون طوفان و سیل محافظت کند.

پ
ساخت این ماهواره بخشی از پروژه کوپرنیک، طرح مشترک اتحادیه اروپا و ESA برای ردیابی آسیب‌های زیست محیطی و کمک به عملیات امداد رسانی درزمان بروزبلا‌های طبیعی است.


ماهواره Aeolus می‌تواند به اندازه گیری سرعت باد در ارتفاع ۱۰ الی ۳۰ کیلومتری از سطح زمین بپردازد که امکان محاسبه و پژوهش درباره آن به وسیله دانشمندان هواشناسی اکنون به سختی امکان پذیر است.


روش عملکرد ماهواره اندازه گیری باد به این شکل است که پرتو لیزر را به فضا‌های پایینی جو زمین پرتاب می‌کند و پراکندگی نور را که از گرد و غبار، گاز و قطره‌های آب  در حال حرکت در مسیر باد‌ها بازتابش می‌شود جمع آوری می‌کند.


کارشناسان امیدوار هستند داده‌های ارزشمند ارسالی از سوی ماهواره در زمان انجام ماموریت بتواند به رونق کارکشاورزی، امنیت دریانوردان در دریاها، کارگران ساختمان و دیگر افراد کمک کند.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار