افزایش هزینه‌های سوخت و آلودگی هوا در لایه‌های بالایی جو زمین سبب شده است تا نسل جدیدی از هواپیما‌های خورشیدی راهی آسمان‌ها شوند.

به گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نخستین هواپیمای خورشیدی جهان به نام (StratoAirNet) از فرودگاه (Northern Colorado Regional Airport) درکلرادوی شمالی به پرواز درآمد.


پرواز این هواپیما چند ماه پس از پرواز نمونه اولیه هواپیمایی از این نوع به نام (Sun Flyer ۲) انجام شده است. کارشناسان سازنده این هواپیمای فوق سبک اعلام کرده اند که از آن مانند ماهواره استفاده خواهند کرد.

از جمله وظیفه‌های این ماهواره امکان استفاده از اینترنت، نقشه برداری، ردیابی هوایی، نظارت بر زمین‌های کشاورزی، بررسی مواد معدنی، شناسایی نشت نفت و سایر مواد آلوده زا، جست و جو و نجات افراد آسیب دیده، شرکت درعملیات خاموش کردن آتش و مواردی ازاین دست است.


نمونه اولیه این هواپیما دارای سلول‌های pv خورشیدی است که توان و عملکرد بالایی به هواپیما می‌دهد، پوشش این هواپیما از جنس کامپوزیت سبک و فاصله پن‌های دو بال آن در مجموع ۱۵ متراست که برروی آن‌ها سلول‌های خورشیدی نصب شده است.


کارشناسان سازنده هواپیما اعلام کرده اند درصورت پرواز در هوای کاملاً آفتابی، سلول‌های خورشیدی می‌توانند ۲۰۰۰ وات انرژی الکتریکی تولید کنند که برای پروازی پایدار مناسب و کافی است.


محققان تولید کننده این نسل جدید هواپیما اعلام کرده اند نمونه آزمایشی اولیه نیاز به توسعه بیشتری دارد و آن‌ها در حال بررسی راهکار‌هایی برای کاهش هزینه‌های عملیاتی، ایجاد حرارت پایین برسطح بال ها، کاهش نویز و آلودگی صوتی و افزایش ابزار‌های ناوبری هوایی در کابین خلبانی آن هستند.

منبع:Newatlas

انتهای پیام/

اولین هواپیما دارای پنل خورشیدی در دنیا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار